۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
آذربایجان غربی پیشرو در پرورش آبزیان؛ محصولی با توان تحقق بخشی از جهش تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

آذربایجان غربی پیشرو در پرورش آبزیان؛ محصولی با توان تحقق بخشی از جهش تولید

ارومیه- آذربایجان‌غربی با وجود منابع آبی غنی و متنوع، یکی از استان‌های موفق در تولید انواع آبزیان بوده و صادرات این محصول را به کشورهای همسایه با قدرت آغاز کرده است.

فائزه زنجانی؛ بازار: وجود منابع آبی غنی و متنوع در استان آذربایجان غربی باعث شده تا این استان، سال های متمادی رتبه اول کشور را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی کشور همچون دریاچه های پشت سدها و آبند ها در بین استان های غیر ساحلی به خود اختصاص دهد.

آذربایجان غربی توانسته علاوه بر روانه سازی آبزیان و ماهی های صید شده به استان های دیگر کشور، قدم هایی برای صادرات این محصول بردارد به طوری که طبق گفته مسئولان استان، سال گذشته ۳۰۰ تن انواع ماهی از استان به کشورهای همسایه صادر شده است.

در حالی که امسال به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده و تمامی مسئولان و کارشناسان اقتصادی بر روی توجه بیشتر به صادرات غیرنفتی تاکید دارند، توسعه این صنعت می تواند در کنار صنایع دیگر گامی برای تحقق اقتصاد غیرنفتی در استان شده و زمینه ساز ارزآوری و درآمدزایی از این محل باشد.

افزایش ۷.۵ درصدی صید ماهی در سال ۹۸
مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در گفتگو با بازار از افزایش صید ماهی در طول سال گذشته خبر داده و می گوید: صید ماهی از منابع آبی آذربایجان‌غربی شامل منابع آبی طبیعی و نیمه ‌طبیعی در طول سال ۹۸ در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع ۷.۵ درصد افزایش یافت.

محمدباقر قریشی ادامه می دهد: سال گذشته در مجموع شش هزار و ۴۴۵ تن انواع ماهی از منابع آبی استان صید و روانه بازار مصرف شد که آذربایجان‌غربی با صید این مقدار ماهی از سدها و منابع آبی، همچنان رتبه نخست صید آبزیان را در بین استان‌های غیرساحلی کشور به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص منابع طبیعی صید ماهی درآذربایجان‌غربی می گوید: رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز مهمترین رودخانه‌های استان هستند که با نظارت محیط زیست در آنها صید ماهی صورت می‌گیرد.

تولید و تکثیر بچه ماهی در خود استان
مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی ادامه می دهد: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه ‌طبیعی استان و ایجاد اشتغال پایدار، هر سال تعدادی بچه ‌ماهی به صورت ترویجی در این منابع رهاسازی می‌شود که این بچه‌ ماهی‌ها نیز در مراکز تولید و تکثیر پلدشت تولید و پس از طی دوران پرورش و رسیدن وزن مناسب در این منابع رهاسازی می‌شود.

وی می گوید: سال گذشته بیش از ۷.۲ میلیون قطعه بچه‌ ماهی تولید شده در مراکز تولید و تکثیر آذربایجان‌غربی، در منابع آبی نیمه ‌طبیعی استان رها شد که در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع دو درصد افزایش یافته بود.

امسال ۷.۵ میلیون بچه ماهی در منابع آبی استان رها می شود
قریشی در خصوص برنامه ‌ریزی امسال برای رهاسازی بچه ‌ماهی در منابع آبی نیمه‌ طبیعی استان می گوید: امسال پیش‌بینی شده که در مجموع بیش از ۷.۵ میلیون قطعه ماهی در منابع آبی نیمه‌ طبیعی استان رها شود.

مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی می افزاید: در آذربایجان‌غربی انواع آبزیان از جمله شاه ‌میگو و ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و ماهیان بومی همچون زردماهی صید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

مدیر اداره شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی در خصوص صید شاه‌ میگو در استان می گوید: سال ۹۸ به دلیل کاهش ذخایر شاه ‌میگو در دریاچه پشت سد ارس و لزوم اجرای پروژه‌های بازسازی ذخایر این موجود ارزشمند، مجوز صید صادر نشد.

صادرات ۳۰۰ تن انواع ماهی از آذربایجان غربی به دیگر کشورها
قریشی همچنین از صادرات ۳۰۰ تن انواع ماهی از استان به کشورهای دیگر خبر داده می گوید: سال گذشته ارزش آبزیان صادر شده از استان بیش از یک میلیون دلار بوده و کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مهم ترین مقصد صادرات آبزیان پرورشی آذربایجان‌غربی بودند.

وی می افزاید: سال گذشته در مجموع، ۱۵ هزار و ۴۲۵ تن آبزی شامل هشت ‌هزار و ۹۸۰ تن انواع ماهی پرورشی سردآبی و گرمابی و شش هزار و ۴۴۵ تن انواع ماهی از منابع آبی استان روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.

قریشی عمده‌ ترین آبزیان صادراتی در این استان را شامل ماهیان پرورشی از جمله قزل‌آلا و ماهی کپور دانسته و گفت: محصولات تولیدی استان مشتریان خوبی از دیگر کشورها دارد.

اشتغال ۲۴۵۰ نفر در صنعت آبزی پروری آذربایجان غربی
وی در خصوص اشتغال استان در زمینه آبزی ‌پروری نیز می گوید: هم‌اکنون دو هزار و ۴۵۰ نفر در آذربایجان‌غربی در این صنعت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که سهم بخش پرورش ماهی یک هزار و ۶۴۲ نفر و سهم اشتغال در منابع آبی، ۸۰۸ نفر است.

آذربایجان غربی از استان های پیشرو در تکثیر و پرورش آبزیان
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز در گفتگو با بازار می گوید: استان آذربایجان غربی یکی از استان های پیشرو در تکثیر و پرورش انواع آبزیان در کشور بوده و یکی از استان های غیر ساحلی است که درآن، فعالیت های صید و صیادی از رونق بالا برخوردار است.

کامیار داهیم ادامه می دهد: این استان سال های متمادی رتبه اول کشور را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی کشور در بین استان های غیر ساحلی به خود اختصاص داده است.

وجود ۴۰۰ مزرعه پرورش انواع ماهیان
وی می گوید: آذربایجان غربی دارای پنج مزرعه تکثیر ماهیان قزل آلا  و حدود ۴۰۰ مزرعه پرورش انواع ماهیان در آب بندها و دریاچه های پشت سدها بوده که سالانه حدود ۱۵ هزارتن انواع آبزیان با نظارت های بهداشتی و مراقبتی کارشناسان دامپزشکی  تولید و روانه بازار مصرف می شود.

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای برنامه های بهداشتی برای مراقبت بیشتر از آبزیان پرورشی استان می گوید: کاهش کانون بیماری های ویروسی در سطح مزارع پروش ماهی در سال ۹۷ از ۱۰ کانون به دو کانون در سال ۹۸ در نتیجه اجرای اقدامات بهداشتی و مراقبتی دامپزشکی استان بوده است.

آزمایشگاهی مجهز برای تشخیص و کنترل بیماری آبزیان
داهیم ادامه می دهد: آزمایشگاه این اداره کل به عنوان آزمایشگاه منطقه ای برای تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان قزل آلا تجهیز شده که علاوه بر انجام آزمایش نمونه دریافتی از مزارع استان، نمونه های مزارع پرورشی استان های آذربایجان شرقی و اردبیل را نیز پذیرش می کند.

آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت ویژه در پرورش ماهیان و سایر آبزیان و همچنین وجود منابع آبی غنی، می تواند به عنوان یکی از قطب های آبزی پروری در کشور مطرح شود. از سوی دیگر موقعیت ویژه جغرافیایی این استان و همسایگی با کشورهایی همچون ترکیه، آذربایجان و عراق می تواند زمینه صادرات این نوع محصولات را به این کشورها تسهیل کند.

اگر امسال به عنوان سال جهش، تولید نگاه ویژه ای به بخش آبزی پروری در استان شده و به مشکلات فعالان این حوزه رسیدگی شود، این صنعت می تواند به منبع خوب ارزآوری برای استان تبدیل شده و گامی در راستای تحقق اقتصاد غیرنفتی باشد.

کد خبر: ۲۱٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha