۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
 بارندگی در استان سمنان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد | فقر شدید منابع آبی
عسگری به بازار گفت:

بارندگی در استان سمنان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد | فقر شدید منابع آبی

سمنان- عسگری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با بیان اینکه بارندگی در این استان ۳۰ درصد کاهش یافته است، گفت: منابع آبی استان فقیرتر از قبل شده است.

محسن عسگری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی سال‌به‌سال «فقیرتر» می‌شود، تاکید داشت: کاهش ۳۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در این استان نسبت به میانگین بلند مدت یکی از دلایل این موضوع است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در کشور و استان سمنان تغییر اقلیم رخ داده و در پی خشکسالی‌ها شاهد کاهش بارندگی در استان خشک سمنان هستیم، افزود: بارش‌ها نیز دستخوش تغییر شده و دیگر کمتر در استان سمنان شاهد بارش برف هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ‌های ایوانکی، سمنان و برخی دیگر از دشت‌های این استان خبر داد و گفت: وقوع فرونشست می‌تواند منجر به مرگ آبخوان‌ها ‌شود و از این حیث باید به این چالش توجه جدی داشت از سوی دیگر در سال‌های گذشته همزمان با افزایش جمعیت و نیاز به تولید بیشتر محصولات کشاورزی، شاهد افزایش سطح زیر کشت و نیز افزایش تعداد دفعات کشت در اراضی در طول سال هستیم که این موضوع فشار مضاعفی به سفره‌های آب زیرزمینی وارد کرده است.

عسگری افزود: این اتفاقات دست به دست هم‌داده تا شاهد کمبود شدید منابع آبی در استان سمنان باشیم و بر این اساس وزارت نیرو به عنوان نماینده حاکمیت به منظور صیانت و حفظ منابع آب سعی کرده است تا با دستورالعمل‌ها و ضوابط اعلامی نسبت به مراقبت از منابع آب و کاهش افت و جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب زیرزمینی اقدام کند.

وی وی استفاده از کنتورهای هوشمند چاه‌های آب را یکی از اقدامات مهم وزارت نیرو در راستای صیانت از منابع آبی عنوان و تصریح کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری از دیگر موارد و سیاست‌هایی است که در سطح کلان برای حفاظت از منابع آبی و بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی ابلاغ شده و در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: از طرف دیگر تعدیل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی نیز با هدف حفظ کشت پایدار برای کشاورزان صورت گرفته است؛ چرا که در صورت برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی امکان استحصال آب از سفره‌های آب زیرزمینی در سال‌های آینده کاهش یافته و حتی ممکن است این امکان وجود نداشته باشد بنابراین کاهش برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی از طریق افزایش بهره‌وری در مصرف آب بخش کشاورزی کمک می‌کند تا کشاورزی پایدار داشته باشیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha