۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
کرایه‌های گران در تاکسی‌های تهران؛ دو طرف ناراضی از افزایش ۸۰درصدی
افزایش سالیانه به علاوه تقسیم کرایه ۴ نفر به ۳ نفر؛

کرایه‌های گران در تاکسی‌های تهران؛ دو طرف ناراضی از افزایش ۸۰درصدی

تهران- تقسیم کرایه چهار مسافر قبلی در تاکسی‌ها به سه نفر و کاستن از تعداد مسافران در حالی انجام شده است که افزایش قیمت‌ها نارضایتی هر دو قشر مسافران و رانندگان تاکسی‌ها را در پی داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دوم خردادماه سال جاری بود، که علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران از تصویب افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌های تاکسی در شورای شر تهران خبر داد و در این خصوص گفت: بااینکه شورای شهر تهران به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ی تاکسی‌ها رأی مثبت داده؛ اما سازمان تاکسیرانی به دلیل رند شدن کرایه خطوط به‌طور متوسط افزایش ۲۳ درصدی را اعمال کرده است.

وی همچنین از تصویب افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی در کمیته انطباق فرمانداری تهران خبر داد و گفت: این افزایش‌ها بعد از عید فطر اجرا خواهد شد.

حالا نکته جالب اینجا است، که شهروندان تهرانی بعد از عید فطر با افزایش حدود ۸۰ درصدی کرایه‌ تاکسی نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته مواجه و حیرت‌زده شدند.

افزایش ۱۱ درصدی کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۸، افزایش ۳۳ درصدی کرایه‌ها به‌واسطه کاهش یک مسافر و تقسیم کرایه وی بر روی سه نفر دیگر و افزایش ۲۳ درصدی کرایه‌ها طبق مصوبه اخیر شورای شهر تهران سبب شده که افزایش ۸۰ درصدی قیمت‌ها را شاهد باشیم، لذا این افزایش ۸۰ درصدی در شرایطی که نرخ افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیش از ۲۵ درصد نبوده، موجب گلایه‌مندی بسیاری از مسافران شده است.

گلایه مسافران از افزایش کرایه‌ها
یکی از شهروندان‌ که به‌واسطه کار خود مجبور است، هرروز با تاکسی در تهران تردد کند، به خبرنگار بازار گفت: کرایه‌ای که سه ماه پیش پنج هزار تومان بوده را اکنون باید در بهترین حالت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنیم، درحالی‌که اغلب مواقع همین کرایه هم ۱۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: هیچ‌کس فکر نمی‌کند، که این افزایش کرایه چطور باید پرداخت شود و بنده که مجبورم هرروز از شهریار برای کار به تهران بیایم، کرایه روزی ۱۲ هزار تومان را چطور ۲۲ هزار تومان پرداخت کنم.

کاهش درآمد رانندگان تاکسی در عین افزایش کرایه‌ها
اما رانندگان تاکسی برخلاف نارضایتی مسافران معتقدند، این افزایش کرایه‌ها حق آن‌ها بوده است؛ یکی از رانندگان خط «دهکده المپیک» به « میدان آزادی» در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: به‌واسطه شیوع کرونا تعداد مسافران ما بسیار کاهش‌یافته و اغلب مردم تا جایی که می‌توانند، از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

وی که خود را کاظمی معرفی می‌کند، با ابراز اینکه ما هم قسط و مخارج زیادی داریم و لذا روی درآمد تاکسی حساب می‌کنیم، گفت: مسافران از تاکسی استقبال نمی‌کنند، از سویی دیگر در یک ماه گذشته تعداد مسافران مجاز ما از چهار نفر به سه نفر کاهش‌یافته بود، درحالی‌که کرایه‌هایمان ثابت بود و تازه چند روزی است، که مجوز سرشکن کردن کرایه یک نفر کسر شده روی سه مسافر دیگر صادرشده است.

بسیاری از مسافران نیز از پرداخت کرایه بیشتر گلایه‌ای ندارند و معتقدند، حضور دو نفر در صندلی عقب ارزش پرداخت کرایه بیشتر را دارد

این راننده تاکسی با بیان اینکه بسیاری از مسافران نیز از پرداخت کرایه بیشتر گلایه‌ای ندارند و معتقدند، حضور دو نفر در صندلی عقب ارزش پرداخت کرایه بیشتر را دارد، گفت: اما اغلب مسافران ناراضی هستند و ما نیز از گلایه های آن ها ناراحت می شویم و ترجیح می دهیم، سه نفر عقب سوار کنیم و مسافرانمان از پولی که پرداخت می کنند، راضی باشند.

کرایه‌ها طی یک سال ۲ برابر شده است
این اظهارات در حالی انجام می‌شود، که یکی از شهروندان ‌که برای انتقال از پایانه «ارم» به خیابان « آصف» مبلغ پنج هزار تومان پرداخت کرده بود، به خبرنگار بازار گفت: اوایل سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تومان و اواخر سال سه هزار تومان کرایه پرداخت می‌کردیم و حالا این مبلغ به پنج هزار تومان رسیده است، طبق چه فرمولی بعد از گذشت یک سال کرایه دو برابر شده و چه کسی پاسخگو است.

وی که خود را مجید عبدی معرفی کرد و این مسیر را راه تردد هرروزه خود می‌دانست، افزود: چطور هنوز یک ماه نشده حرف مسئولان عوض می‌شود و آن‌هایی که تأکید بر عدم افزایش کرایه‌ها به‌واسطه کم شدن یک مسافر در صندلی عقب داشتند، حالا به‌راحتی از تقسیم کرایه‌ها صحبت می‌کنند.

افزایش کرایه‌ها در حالی انجام‌شده است، که ستاد مقابله با کرونا و سازمان تاکسیرانی در زمان ابلاغ دستورالعملی مبنی بر آن‌که « تاکسی‌ها در صندلی عقب تنها مجاز به سوار کردن دو مسافر هستند. » تأکید شده بود، که « تاکسی‌ها حق افزایش قیمت ندارند. »

کاهش تعداد مسافر نه به ‌دلخواه تاکسیرانی که در راستای تداوم طرح فاصله‌گذاری بوده است
اما این اعلام عدم افزایش کرایه از همان ابتدا توسط تاکسیرانان و مسافربرهای خطی نادیده انگاشته شد و به‌طور غیررسمی شاهد افزایش کرایه‌ها در خطوط و تقسیم کرایه چهار نفر بر سه نفر و افزایش ۳۳ درصدی کرایه‌ها بودیم، در ادامه کار، این افزایش‌های غیررسمی، شکل قانونی به خود گرفت، تا جایی که رانندگان ادعای ابلاغ افزایش کرایه‌ها به‌واسطه کم شدن یک نفر مسافر را داشتند.

ادعایی که توسط مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز تائید شد، وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تداوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دو نفر به‌جای سه نفر در عقب تاکسی سوار می‌شوند و کرایه وی روی کرایه سه نفر دیگر تقسیم می‌شود.

علیرضا قنادان بابیان این‌که افزایش ۲۳ درصدی کرایه تاکسی‌ها ربطی به تقسیم کرایه چهار نفر به سه نفر ندارد، تحلیل خبرگزاری بازار در مورد افزایش قیمت‌ها را تائید کرد و گفت: این تقسیم کرایه متفاوت از افزایش کرایه است و عملاً از این تقسیم کرایه سودی به رانندگان تاکسی‌ها نمی‌رسد و راننده مجاز نیست بیش از سه نفر در تاکسی سوار کند و اگر احیاناً شهروندان با مواردی مواجه شدند، که راننده در پی سوار کردن بیش از دو نفر در صندلی عقب است، از طریق سامانه ۱۸۸۸ راننده را به ما معرفی کنند، تا برخورد شود.

وی بابیان این‌که محدودیت ظرفیت استقرار مسافرین در تاکسی‌ها ایجادشده است، گفت: از شنبه ۱۰ خرداد نیز اقدامات سختگیرانِ‌تری در پایانه‌ها برای این‌که هیچ تاکسی بیش از دو نفر در صندلی عقب سوار نکند، به مرحله اجرا درآمده است.

بازخوردهایی داشتیم که نشان می‌دهد مسافران از کاهش یک مسافر در صندلی‌های عقب احساس آرامش بیشتری می‌کنند

قنادان به استقبال برخی از مسافران از سه نفره شدن تعداد مسافر در تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: بازخوردهایی داشتیم، که نشان می‌دهد، مسافران از کاهش یک مسافر در صندلی‌های عقب احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که « شورای شهر مجوز سرشکن شدن کرایه یک مسافر کم شده بر سه نفر دیگر را داده است یا خیر؟ » گفت: تدوین دستورالعمل و اجرای آن با تاکسیرانی است و بر اساس قانون شورای شهر فقط قیمت پایه کرایه‌ها را مشخص می‌کند.

تا جایی که خبر دارم، مصوبه‌ای برای سرشکن کردن کرایه‌ها نبوده است
افزایش کرونایی نرخ کرایه تاکسی در حالی صورت پذیرفته است، که عیسی فرهادی، فرماندار تهران از پاسخگویی به چرایی این افزایش کرایه‌ها خودداری کرد و پیگیری‌های چند روز اخیر خبرنگار بازار برای مصاحبه با وی که خود را برای بازنشستگی آماده می‌کند، حاصلی نداشت، اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در واکنش به این افزایش کرایه‌های کرونایی به خبرنگار بازار گفت: زمانی که درآمد تاکسیرانان به‌عنوان یکی از اقشار جامعه به‌واسطه کسر یک مسافر کاهش‌یافته راه‌حل شما چیست.

محمد تقی زاده افزود: البته تا جایی که من می‌دانم، مصوبه‌ای در کمیته انطباق برای این افزایش کرایه‌ها نبوده است.

بر اساس نرخ جدید کرایه‌های تاکسی که در سایت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام‌شده است، به‌عنوان‌مثال کرایه خط « میدان تجریش- میدان سربند» از نفری دو هزار و ۶۰۰ تومان برای چهار نفر در سال ۹۸ به چهار هزار و ۳۰۰ تومان برای سه نفر در سال ۹۹ افزایش‌یافته است، که در همین ابلاغ رسمی افزایش ۶۵ درصدی مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد، افزایش کرایه‌ها راحت‌ترین راهی است، که بدون در نظر گرفتن معضلاتی که به‌واسطه آن به مسافران وارد می‌شود، می‌توانستیم، انتخاب کنیم، راهی که گویی مسئولان آن را برگزیده‌اند.

کد خبر: ۲۱٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha