۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
امضای دومین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده نفت
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز خبر داد

امضای دومین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده نفت

کفایتی، رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: دومین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده نفتی، با مشاوره یک شرکت روسی به یک شرکت دانش بنیان ایرانی، اجرایی شود.

به گزارش بازار، محمد اسماعیل کفایتی درباره امضای دومین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده نفت بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و یک شرکت دانش بنیان گفت:بیش از ۷۰۰ چاه نفت کم بازده و بسته در کشور وجود دارد که احیای آن ها، نسبت به حفاری چاه‌های جدید، کم هزینه‌تر است واحیای هر یک از آن‌ها نیز تکنولوژی متفاوتی را می‌طلبد.

این مقام مسئول با اشاره به استقبال شرکت‌های دانش بنیان مختلف با تکنولژی‌های متفاوت از طرح احیای چاه‌های کم بازده نفت، اضافه کرد: برخی از چاه ها، متقاضیان متعددی داشته اند که باید بررسی شود، کدام یک می‌توانند روش بهتری را با خطر کم‌تر و بازدهی بیشتر برای احیای چاه ارائه دهند.

وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات ۸۹ چاه به پارک فناوری و نوآوری نفت رسیده و ۲۵ شرکت دانش بنیان از ۵۰ شرکتی که از ابتدا در فراخوان شرکت کرده بودند، پروپوزال (طرح نامه) خود را برای احیای چاه‌ها ارائه کرده اند. برخی از ۲۵ شرکت باقی مانده نیز در انتظار فراخوان‌های بعدی هستند تا بررسی کنند که تکنولوژی شرکتشان با کدام چاه تناسب دارد.

آقای کفایتی همچنین گفت: نکته مهم این است که برخی از این تکنولوژی‌ها می‌توانند برای ازدیاد برداشت از چاه‌های معمولی هم مفید باشند. حتی یک درصد ازدیاد برداشت از چاه‌های نفتی نیز، برای افزایش استحصال از مخازن بسیار مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد، چاه‌های نفتی به سه گروه سخت، متوسط و آسان تقسیم می‌شوند که برای هر کدام از آن ها، تعرفه‌ای در نظر گرفته شده است. شرکت‌های دانش بنیان، به ازای هر بشکه نفتی که از این چاه‌ها استحصال خواهند کرد، تعرفه می‌گیرند. یک سال و نیم هم برای آزمایش تکنولوژی خود بدون صدمه به آن‌ها چاه‌ها فرصت دارند.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز همچنین گفت: شرکت دانش بنیانی که دومین قرارداد احیای چاه‌های کم بازده با آن منعقد شده، دارای تکنولوژی بسیار جدیدی است. این تکنولوژی در سال ۲۰۲۰ میلادی در روسیه اجرا شده و در ایران، برای اولین بار استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به این که بررسی‌های کارشناسی حاکی از درصد موفقیت بالای این تکنولوژی دارد، افزود: یک شرکت روسی قرار است کار آموزش و مشاوره و پشتیبانی از مسائل فنی را انجام دهد و امیدواریم که الگویی برای سایر چاه‌ها و دانش بنیان شدن صنعت نفت شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha