۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
۱۰ کتاب برنده جایزه پولیتزر که باید بخوانید

۱۰ کتاب برنده جایزه پولیتزر که باید بخوانید

اگر قصد خرید رمان دارید، یکی از بهترین گزینه‌ها مطالعه کتاب‌هایی‌ست که برنده جوایز معتبر، ازجمله جایزه پولیتزر شده‌اند. در ادامه با تعدادی این کتاب‌ها آشنا خواهید شد.

خوشه‌های خشم

کتاب خوشه‌ های خشم روایت تجربۀ مشترک کشاورزان آمریکایی است که در روند صنعتی شدن و روی کار آمدن ماشین‌ها دچار فقر و قحطی شدند. جان اشتاین بک در روایت زندگی یکی از این خانواده‌ها به‌قدری با ظرافت عمل کرده که خوشه‌های خشم آنان در وجود خوانندۀ اثر نیز ریشه می‌دواند و او را از اوضاع نابسامان آن دوران و بی‌عدالتی زمین‌داران و سرمایه‌داران به‌ستوه می‌آورد. بدیهی بود که این کتاب به مذاق سرمایه‎داران خوش نیاید، بنابراین با دسیسه‌چینی آنها انتشار کتاب تا مدت‌ها ممنوع شد.

جاده

رمان جاده به نویسندگی کورمک مک کارتی، اثری آخرالزمانی است که زندگی تهی از حیات را در قالب سفر اجباری یک پدر و پسر به‌تصویر می‌کشد. کسانی که به ژانر آخرالزمانی، پساآخرالزمانی و ایده‌های متعدد راجع‌به آیندۀ کرۀ زمین و چگونگی حیات انسان‌ها علاقه دارند، کتاب جاده را بسیار تاثیرگذار و مهیج خواهند یافت. مک کارتی با نگارش این اثر جایزه پولیتزر را در سال ۲۰۰۷ از آن خود کرد.

تعمیرکار

سکوت در برابر ظلم خود، خود رفتار ظالمانه‌ایست که یوغ بندگی را به گردن مظلومان محکم‌تر می‌گرداند و شکستن سکوت، آزادی آنان را محتمل‌تر می‌سازد. برنارد مالامود – رمان‌نویس آمریکایی – با نوشتن رمان تعمیرکار این سکوت را شکست و تاثیر غیرقابل‌انکاری بر گذار جامعۀ یهودستیز آن زمان به سمت آگاهی داشت. رمان تعمیرکار با الهام از پروندۀ واقعی شخصی یهودی به نام مناخیم مندل بلیس نوشته شد.

فضای روسیه تزاری بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۸ به شدت آشفته بود. جهل، خرافات و یهودی‌ستیزی در آن موج می‌زد و مسائل خرافی با سیاست تلفیق شده بود. این جریانِ سراسر نفرت و خرافات دامن یهودی‌های بسیاری از جمله تعمیرکارِ داستان را گرفت... .

آلیو کتریج

الیزابت استروت نویسندۀ کتاب آلیو کتریج می‌گوید: «من خودم معمولی هستم و در مورد معمولی‌ها می‌نویسم»؛ اما رمانِ به‌ظاهر معمولی‌اش چنان عالی و تیزبینانه به نشان دادن احساسات روزمره پرداخته که توانست جایزه پولیتزر را برای الیزابت در میانسالی به ارمغان بیاورد.

این کتاب شامل سیزده داستان کوتاه است که شخصیت اصلی داستان در همۀ آن‌ها مشترک است. هر داستان از زاویه دید شخصیتی متفاوت روایت می‌شود و توصیفات واقع‌گرایانۀ اشخاص از رویدادها به‌گونه‌ای است که خواننده را سرشار از احساسات مختلف می‌نماید.

خاطرات یک دختر جوان

آنه فرانک نویسندۀ این اثر به همراه خانواده‌اش در چهار سالگی از دست نازی‌ها فرار کرد و به هلند گریخت. او داستان زندگی کوتاه و پرآشوب خود را که مدتی از آن را نیز در کمپ کار اجباری به سر برده بود، در دفتر خاطرات خود می‌نوشت. پدر آنه فرانک پس از مرگ آنه که در سن ۱۵سالگی رخ داد، تصمیم گرفت خاطرات او را به‌عنوان یکی از شاهدان عینی جنگ به چاپ برساند. متاسفانه آنه نتوانست شاهد دریافت جایزه پولیتزر و استقبال چشمگیر کتابش باشد.

اتحادیه ابلهان

نویسندۀ سرشناس دیگری که در زمان دریافت جایزه پولیتزر خود حضور نداشت، ژان کندی تول نام دارد. ژان در سن ۳۱سالگی خودکشی کرد؛ آن‎هم به‌دلیل اینکه نتوانسته بود به شهرت و محبوبیتی که انتظارش را می‌کشید دست پیدا کند و ناشرها رمانش را برای چاپ نپذیرفتند! البته ۱۱سال طول کشید تا تلاش‌های بی وقفۀ مادر ژان بعد از مرگ وی برای چاپ کتاب پسرش نتیجه دهد، اما بالاخره کتاب اتحادیه ابلهان توانست خوانندگان بسیاری در سرتاسر جهان پیدا کند.

شخصیت اصلی رمان اتحادیه ابلهان جوان خردمند اما تنبلی است که جامعۀ آرمانی‌اش را با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و عقاید مردمانش در تضاد می‌بیند. همین موضوع او را در پستوی خانه نشانده تا غر بزند و تلویزیون ببیند و با مادرش درگیر باشد.

کتاب اتحادبه ابلهان با ۲۵% تخفیف از سایت بوکلند بخرید.

روایت یک مرگ در خانواده

زمانی که جایزه پولیتزر به کتاب روایت یک مرگ در خانواده تعلق گرفت، یک سال از مرگ نویسندۀ آن، یعنی جیمز ایجی گذشته بود. یک نویسندۀ بداقبال دیگر! ایجی سال‌ها روی نوشتن این رمان کار کرد؛ خواننده نیز با مطالعۀ آن به این نتیجه خواهد رسید که چقدر جزییات ظریف بصری، احساسی و اخلاقی به‌جا و زیبا بیان شده است. فصل‌های مختلف این کتاب پدیدۀ مرگ را از زوایای مختلف به تصویر می‌کشد و نقش راوی بین شخصیت‌ها جابه‌جا می‌شود.

خاک خوب

نخستین زنی که موفق به دریافت جایزه نوبل شد، پرل اس باک نام دارد. باک همچنین توانست با نوشتن رمان خاک خوب جایزه پولیتزر را دریافت کند. خاک خوب اولین رمان او از سه‌گانه‌ای بود که بعدها با نوشتن رمان «پسران» و «خانواده پراکنده» تکمیل شد.

در این رمان جزییات زندگی، عادات و چالش‌های دهقانان چینی را می‌خوانیم که گرفتار طوفان انقلاب و در نتیجه سیل و قحطی شده‌اند... کتاب‌های پرل اس باک به‌شدت تحت‌تاثیر مکان زندگی او و تخیل و قریحۀ بالای او در نویسندگی هستند.

راه‌آهن زیرزمینی

خواندن تنها دو صفحه از این کتاب چنان اندوه جانکاهی به جانتان روانه می‌کند که شاید تصمیم بگیرید از خواندن آن دست بکشید. نویسنده بدون رعایت حال کسانی که به‌واسطۀ شانس شرایط بهتری از برده‌داران را تجربه کرده‌اند و اکنون در حال مطالعۀ این کتاب هستند، زندگی برده‌دارانی که به‌واسطۀ جبر به پشیزی نمی‌ارزیدند و میان سرمایه‌داران دست‌به‌دست می‌شدند را با صراحت به‌تصویر می‌کشد.

اگر می‌خواهید با خرید رمان به چیزی بیشتر از سرگرمی دست پیدا کنید، سراغ کتاب‌های تاریخی بروید. مانند کتاب راه‌آهن زیرزمینی که بار دیگر به خواننده نشان می‌دهد که دادن قدرت یا سلب آن از انسان چگونه او را دچار تغییرهای شگرف می‌کند.

نوری که نمی‌توانیم ببینیم

وقتی پاریس به اشغال نازی‌های آلمان درآمد، ماری لاورا دوازده سال داشت. او و پدرش باید می‌گریختند، اما فرار دختری که شش سال پیش کور شده بود به این سادگی‌ها نیست... این داستان که آنتونی دوئر آن را با اقتباس از رویدادهای جنگ جهانی دوم به رشتۀ تحریر درآورده، به‌طور موازی بین دو شخصیت پیش می‌رود تا در جایی با هم تلاقی می‌کنند. عجیب نیست که ژانر جنگ این‌همه مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از جوایز پولیتزر را به خود اختصاص داده، چرا که جنگ و رویدادهایش همیشه تکان‌دهنده است و همیشه در جایی از جهان جنگ جریان دارد... .

تمامی کتاب های ذکر شده در این مقاله را می توانید در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکلند به آدرس https://bookland.ir تهیه نمایید.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha