۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
مشهد آماده میزبانی از زائران است| افزایش ظرفیت‌های اسکان و خدمات رفاهی
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد آماده میزبانی از زائران است| افزایش ظرفیت‌های اسکان و خدمات رفاهی

مشهد- باوجوداینکه پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهردار ندارد اما بنا بر مشاهدات خبرنگاران از سطح شهر تلاش مسئولان حاکی از آن است که این شهر برای پذیرایی از زائران آماده و آراسته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال به دلیل تقارن اعیاد شعبانیه با عید نوروز و هم‌چنین قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در ایام تعطیلات نوروزی لذا پیش‌بینی می‌شود موج گردشگران و آغاز سفرهای نوروزی بسیار زودتر از موعد مقرر رقم بخورد.

مشهد مقدس که همه‌ساله میزبان میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است امسال نیز پیش از موعد به استقبال بهار و آماده‌سازی برای پذیرایی از میهمانان خود شده است.

به گزارش خبرنگار بازار باوجوداینکه مشهد مقدس از نعمت شهردار محروم بوده و هنوز بر سر انتخاب شهردار چانه‌زنی‌ها ادامه دارد اما تلاش‌های مدیران در قالب قرارگاه نوروزی که بسیاری از اداره‌ها و سازمان‌های اجرایی را پای‌کار آورده است موجب شده تا شهر چهره بهاری به خود گرفته و از همه نظر آماده میزبانی باشد.

آغاز فعالیت‌های ستاد نوروزی

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه به دلیل فرارسیدن اعیاد شعبانیه به‌طور حتم سفرهای زیارتی از ۱۵ اسفند آغاز می‌شود در حاشیه برگزاری مانور قرارگاه خدمات سفر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدمات قرارگاه سفر به زائران هم‌زمان با آغاز سفرهای نوروزی از ۱۵ اسفند آغاز و تا ۱۵فــروردیــن۱۴۰۲ ادامــه خواهد داشت.

یعقوب علی نظری اظهار کرد: بر اساس تجربیات گذشته مشکلات و نارسایی‌های احتمالی‌ها جمع‌بندی شده است و در راستای کاهش مشکلات،فعالیت‌ها درمقیاس جغرافیایی در دو سطح استانی و شهری برنامه‌ریزی‌شده است.

مشهد آماده میزبانی از زائران است| افزایش ظرفیت‌های اسکان و خدمات رفاهی

نظری اضافه کرد: ٨٠ درصد سفرهای نوروزی به‌صورت جاده‌ای است لذا ایمنی سفر در این حوزه و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها در دستور است.

استاندار خراسان رضوی افزود: در قرارگاه عملیاتی مشهد نیز تصمیم‌های نهایی برای افزایش کیفیت سفر در حوزه‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل، اسکان، بازار و تأمین کالاهای اساسی عملیاتی می‌شود.

نظری افزود: اصناف، اتحادیه‌ها و فعالان بازار نیز انصاف را در این ایام مدنظر داشته باشند تا در حق زائران اجحاف نشود.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی از مهم‌ترین ارکان ستاد خدمات سفر است و باید ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای تحقق این مهم به کار گرفته شود.

زیباسازی مشهد

کمیته خدمات شهری که این روزها کار زیباسازی مشهد و شهر تکانی را به جد دنبال می‌کند بنا بر گفته سرپرست شهرداری مشهد فعالیت‌های بسیاری را برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پیش رو دارد.

در همین رابطه سرپرست شهرداری مشهد به بازار گفت: تمامی امکانات برای میهمان‌نوازی درخورشان زائران و میهمانان نوروزی در این راستا به کار گرفته‌شده است.

به‌منظور جبران بخشی از کمبود پارکینگ در هسته مرکزی مشهد لذا در ایام نــوروز تعداد ۱۶هــزار محل پارک موقت در اطراف حرم مطهر رضوی آماده‌سازی و مهیا شده است

جواد اصغری اظهار کرد: به‌منظور جبران بخشی از کمبود پارکینگ در هسته مرکزی مشهد لذا در ایام نــوروز تعداد ۱۶هــزار محل پارک موقت در اطراف حرم مطهر رضوی آماده‌سازی و مهیا شده است.

وی بابیان اینکه کمیته خدمات شهری یکی از دوازده کمیته ذیل قرارگاه خدمات سفر مشهد است افزودد: در این کمیته چهار فعالیت ازجمله در حوزه‌های زیباسازی و فضا آرایی شهری، خدمات عمومی، ایمنی و تأمین دنبال می سود.

سرپرست شهرداری مشهد بابیان اینکه در حال حاضر عملیات گل‌آرایی شهر با کاشت ۱۵میلیون بوته گل در حال اجراست ادامه داد: در این راستا تعداد یک هزار و ۵۴۵جعبه گل و نماد گل در مناطق مختلف شهر جاﻧﻤایی شده است.

وی با اشاره به فعال شدن ۴هزار۱۵۰چشمه سرویس بهداشتی بیان کرد: از این تعداد ۱۳۰۰چشمه سرویس بهداشتی در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر رضوی جانمایی شده است.

مشهد آماده میزبانی از زائران است| افزایش ظرفیت‌های اسکان و خدمات رفاهی

اصغری هم چنین با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه‌های استقبال از زائر در مبادی ورودی شهر گفت: به‌منظور اطلاع‌رسانی به زائران ۱۸ ایستگاه به‌صورت ثابت و تعداد ۳۸ گروه سیار راهنمای زائر فعال هستند که از این تعداد ۲۸اکیپ به‌صورت خودرویی و ۱۰ گروه به‌صورت موتوری فعالیت می‌کنند.

وی هم‌چنین از برگزاری جشنواره‌های متعدد ازجمله جشنواره سوغات خبر داد و گفت: در خلال برپایی این مراسم زائران با سوغات و فرهنگ خراسان رضوی آشنا می‌شوند.

افزایش ظرفیت اقامتی در مشهد

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد نیز گفت: امسال برای نخستین بار سیاست‌گذاری جدیدی در حوزه میزبانی از مسافران نوروزی شکل‌گرفته است.

حسین امیر کلالی در این رابطه به بازار گفت: اقامت یکی از حوزه‌های مهم در قرارگاه خدمات سفر است و برای کمتر شدن این دغدغه در نــوروز۱۴۰۲ ظرفیت اقامت در هتل‌ها، خانه‌های مسافر و مراکز اسکان اضطراری ۲۶درصد افزایش خواهد داشت.

فعالیت‌های ستاد خدمات سفر ۶ بخش اسکان، تأمین و توزیع کالای موردنیاز زائر، بازرسی و نظارت، خدمات شهری، حمل‌ونقل و بهداشت وامداد و نجات را شامل می‌شود

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت بیش از ۶۰۰ هزار نفر شب خواب در سه بخش اقامتگاه‌های تحت نظارت اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسکان موقت و اسکان اضطراری است که این میزان نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد با اشاره به خدمات ارائه‌شده توسط قرارگاه عملیاتی خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت‌های ستاد خدمات سفر ۶ بخش اسکان، تأمین و توزیع کالای موردنیاز زائر، بازرسی و نظارت، خدمات شهری، حمل‌ونقل و بهداشت وامداد و نجات را شامل می‌شود.

وی در خصوص اسکان زائران افزود: بیش از ۳۷۰۰ نقطه روی نرم‌افزار نشان مشخص‌شده تا زائران بتوانند به‌سادگی مراکز اقامتی را پیدا کنند.

کلالی در خصوص اطلاع‌رسانی به زائران نیز گفت: در حوزه اطلاع‌رسانی نیز ۳۸ گروه سیار برای هدایت زائرین تشکیل‌شده است. در نوروز ۱۴۰۲ سامانه برخط مدیریت اسکان زائران نیز تهیه و ساماندهی خواهد شد.

وی با اشاره به خدمات حوزه تأمین و توزیع کالای موردنیاز زائران عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های ستاد در این حوزه عرضه ۲۰ قلم کالای اساسی در ۱۸ مرکز عرضه مستقیم کالا است. در راستای ارائه کالا باقیمت‌های معقول در پیرامون حرم امام رضا(ع) تفاهم‌نامه‌هایی با ۶۰۰ واحد صنفی تنظیم‌شده است.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha