۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
دسترنج کلزاکاران گلستانی بر باد رفت؛ قصه تکراری خسارت و پوشش بیمه‌ای
گزارش بازار از خسارت تندباد؛

دسترنج کلزاکاران گلستانی بر باد رفت؛ قصه تکراری خسارت و پوشش بیمه‌ای

گرگان- تندباد هفته گذشته به کشاورزی گلستان خسارت وارد کرده و کلزاکاران به عملکرد شرکت‌های بیمه‌گزار و جبران نشدن خسارت وارده انتقاد دارند.

زهرا بهرامی؛ بازار: تندباد اوایل هفته گذشته به بخش قابل توجهی از محصول کلزاکاران گلستانی خسارت زد و حالا کشاورزان برای جبران خسارت ناشی از تندباد به شرکت‌های بیمه‌گذار چشم امید دوخته‌اند.

در سال زراعی جاری حدود ۵۹ هزار هکتار از اراضی استان به کشت کلزا اختصاص یافته است و بر اساس اعلام جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۶ هزار تن محصول برداشت شود.

تندباد هفته گذشته به مزارع کلزا به ویژه در شمال استان که در آستانه برداشت محصول بودند خسارت وارد کرده است و کشاورزان می‌گویند که باد بین ۲۵ تا ۵۰ درصد محصول مزارع را از بین برد.

ریزش ۲۵ تا ۵۰ درصدی محصول کلزا
یکی از کشاورزان گلستانی به خبرنگار بازار اظهار کرد: باد و طوفان هفته گذشته خسارت سنگینی به اراضی کلزای استان وارد کرد و بخش قابل توجهی از محصول بر اثر باد و طوفان ریزش کرد.

عبدالمجید کتولی افزود: بر اثر بارش‌های به موقع سال‌جاری عملکرد قابل قبولی را در مزارع کلزای استان شاهد بودیم و کارشناسان پهنه پیش‌بینی کرده بودند مزارع کلزا امسال نسبت به سال گذشته عملکرد مناسب‌تری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باد باعث ریزش ۲۵ تا ۵۰ درصدی محصول در مزارع شده است، ادامه داد: هر سال بیمه محصولات کشاورزی در استان اختیاری بود اما در سال زراعی جاری، جهادکشاورزی کلزاکاران را به بیمه محصولات کشاورزی ملزم می‌کرد؛ پیش از انعقاد قرار داد، کلزاکاران مجبور بودند محصول را بیمه و ۵۵ هزار تومان برای بیمه محصول هر هکتار پرداخت کنند.

کتولی با اشاره به اینکه در حالی که در پایین برگه قرارداد قید شده، محصول کلزا در برابر سیل، تگرگ، سرما، یخبندان، باران سیل‌آسا، توفان و عارضه عدم غلاف‌بندی در سویا بیمه شده است، اضافه کرد: حالا که تندباد به مزارع کلزا در استان خسارت زده است؛ شرکت‌های بیمه به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت امتناء می‌کنند و می‌گویند مبلغ پرداختی حق بیمه کافی نبوده است.

بیمه شما مشمول طوفان و تندباد نمی‌شود
این کشاورز گلستانی با این توضیح که بیمه جبران خسارت نمی‌کند و چشم امید ما به دولت است، بیان کرد: کارشناسان بیمه یا می‌گویند طوفان نبود و تندباد بوده است؛ یا اینکه بیمه شما مشمول طوفان و تندباد نمی‌شود و باید حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کردید.

کتولی تصریح کرد: در شرایطی که تندباد به مزارع خسارت زده و کشاورزان مجبور به جمع‌آوری و برداشت محصول هستند؛ کارشناسان ارزیاب به تعداد کافی در استان وجود ندارد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال تنها یک کارشناس برای برآورد خسارت پنج شهر فاضل‌آباد، علی‌آباد، مزرعه، سنگدوین و خان‌به‌بین و روستاهای اطراف آن‌ها تعیین شده است.

هزینه‌های تولید در گلستان بسیار بالا و در آغاز فصل کشت، کشاورزان اهم و مهم کرده؛ ابتدا کود و بذر را تهیه می‌کنند و بیمه اولویت چندم کشاورز است

کشاورزان نسبت به کمبود کارشناس ارزیاب در استان و عملکرد شرکت‌های بیمه‌گزار در جبران خسارت انتقاد دارند اما مسئول بیمه محصولات کشاورزی گلستان معتقد است مشکل کمبود نیرو و جبران خسارت در استان نداریم.

امیر محتشم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۲۲۶ هزار و ۹۵۰ هکتار از اراضی زراعی استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.

وی توضیح داد:  باد و طوفان هفته گذشته به بخشی از مزارع کلزای استان خسارت وارد کرده و کارشناسان در حال برآورد خسارات وارده هستند.

مسئول بیمه محصولات کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه ۴۰ کارگزار بیمه بخش کشاورزی (باغی، زراعت، منابع طبیعی و آبزی‌پروری) در استان فعال است، گفت: با کمبود نیروی کارشناس برای برآورد خسارت در استان مواجه نیستیم و جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.

خسارت طوفان و تندباد مشمول بیمه پایه نمی‌شود
وی با بیان اینکه امسال ۲۵ هزار و ۶۵۷ هکتار از اراضی کلزای آبی و شش هزار و ۱۳۳ هکتار از اراضی کلزای دیم استان بیمه هستند، توضیح داد: ما هر سال به همه کشاورزان اعلام می‌کنیم هر زراعتی حداقل دو نوع بیمه دارد و کشاورزان مختار هستند تنها بیمه پایه و یا بیمه پایه به همراه بیمه عمومی تکمیلی را انتخاب کنند.

محتشم به حق بیمه سالانه محصولات کشاورزی هم اشاره و بیان کرد: بیمه پایه هر هکتار حدود ۵۵ هزار تومان و بیمه عمومی تکمیلی حدود ۱۳۰ هزار تومان بسته به نوع کشت (آبی و دیم) تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه طوفان، باران سیل‌آسا، زلزله، تگرگ و یخبندان مشمول بیمه عمومی تکمیلی است، ادامه داد: بیمه پایه خسارت فاجعه‌بارمثل سیل، خشکسالی و سرما را تحت پوشش دارد؛ چون هر چهار یا پنج سال یکبار اتفاق می‌افتد ارزان‌تر است.

حالا که تندباد به مزارع کلزا در استان خسارت زده است؛ شرکت‌های بیمه به بهانه‌های مختلف از پرداخت خسارت امتناء می‌کنند و می‌گویند مبلغ پرداختی حق بیمه کافی نبوده است

محتشم با بیان اینکه کشاورزان برای بیمه پایه و تکمیلی هر هکتار سالانه باید حدود ۱۸۵ هزار تومان پرداخت کنند، تصریح کرد: مرجع تشخیص طوفان و یا تندباد که باعث ریزش محصول کلزا در مزارع استان شده، هواشناسی است.

وی با این توضیح که بیشتر مزارع کلزای شمال استان به ویژه گنبدکاووس و گمیشان خسارت دیده‌اند، خاطرنشان کرد: ریزش دانه کلزا تحت پوشش بیمه تکمیلی است وهمچنان برآورد خسارت از مزارع توسط کارشناسان ادامه دارد.

کشاورزان خاطره خوشی از بیمه ندارند
دبیرخانه کشاورز استان گلستان هم با انتقاد از وضعیت بیمه محصولات کشاورزی و جبران خسارت از سوی شرکت‌های بیمه‌گزار، به خبرنگار بازار گفت: کشاورزان چندان به بیمه محصولات کشاورزی رغبتی نشان نمی‌دهند چرا که از سنوات گذشته خاطره خوشی ندارند.

علی قلی ایمانی ادامه داد: هزینه‌های تولید در استان بسیار بالاست و در آغاز فصل کشت، کشاورزان اهم و مهم کرده؛ ابتدا کود و بذر را تهیه می‌کنند و بیمه اولویت چندم کشاورز است.

وی با بیان اینکه کشاورز به جیبش نگاه می‌کند، متذکر شد: اگر قرار است بیمه محصولات کشاورزی جا بیفتد شرکت‌های بیمه‌گزار باید خسارت را زودتر کارشناسی، ابلاغ و واریز کنند.

حق بیمه کشاورزی کاهش یابد
دبیر خانه کشاورز استان گلستان تأکید کرد: بیمه برای کشاورز هزینه دارد در شرایطی که هزینه تولید در استان بالا است؛ دولت باید در بحث بیمه بیشتر سرمایه‌گذاری کرده و حق بیمه را کاهش دهد.

ایمانی توضیح داد: بیمه محصولات کشاورزی در کشور ما به نوعی دولتی است و دولت هر سال از مجلس برای جبران خسارت اعتبار می‌گیرد؛ خسارت در کشور بالاست و این اعتبار جوابگوی جبران خسارت کشاورزان نیست.

وی به مشکلات موجود در پرداخت خسارت محصولات کشاورزی هم اشاره و بیان کرد: کشاورزان تجربه سنواتی خوبی از پرداخت خسارت از سوی بیمه‌ها ندارند و از این‌رو کمتر از بیمه کردن مزارع در برابر بلایای طبیعی استقبال می‌کنند.

کمبود کارشناس برای ارزیابی مزارع
دبیر خانه کشاورز استان گلستان با بیان اینکه وزش باد شدید و طوفان به بخش قابل توجهی از محصول کلزاکاران گلستانی آسیب زده و کشاورزان مجبور هستند با سرعت محصول را برداشت کنند، تصریح کرد: برآورد خسارت تندباد به مزارع کلزا در حال انجام است و در برخی از شهرستان‌ها با کمبود کارشناس برای ارزیابی مزارع مواجه هستیم.

ایمانی با بیان اینکه کشاورزان با مشکلات عدیده و خاصی در حوزه بیمه محصولات کشاورزی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: کشاورز پس از چندین مرحله مراجعه در نهایت با اعلام خسارت دو یا پنج درصدی از سوی کارشناس مواجه می‌شود و پس از گذشت چندین ماه، بیمه بین۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر هکتار خسارت پرداخت می‌کند؛ به همین دلیل که کشاورزان سابقه خوشی از بیمه ندارند، عطاش را به لقاش می‌بخشند و رغبتی به بیمه محصول در سال‌های آینده نشان نمی‌دهند.

هنوز مسئولان از میزان خسارت وارده باد و طوفان اخیر گزارش دقیقی ارائه نکرده‌اند اما شواهد و قرائن موجود از وارد شده خسارت ۲۵ تا ۵۰ درصدی محصول حکایت دارد و کلزاکاران گلستانی برای جبران خسارت به کمک‌های دولتی چشم امید دارند.

کد خبر: ۲۱٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha