۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
گرانی بیدمشک و کاهش تقاضا | چالش‌های جدی برای تولید کنندگان فارس
گزارش بازار؛

گرانی بیدمشک و کاهش تقاضا | چالش‌های جدی برای تولید کنندگان فارس

شیراز- افزایش قیمت گیاه بیدمشک سبب شده تا هزینه تمام شده تولید عرق و فرآوری این محصول نیز افزایش یابد موضوعی که به افت شدید تقاضا منجر شده و تولیدگران را با مخاطره روبرو می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس یکی از مراکز اصلی تولید گیاهان دارویی و گلاب است. در فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

سالیانه میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی فارس به کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه صادر می شود.

در این راستا نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی پیش از این در گفتگو با بازار گفته بود که این استان به دلیل برخورداری از منابع غنی کشاورزی همیشه زبانزد بوده و در زمینه گیاهان دارویی با دارا بودن بیش از ۶۰۰ نوع گیاه دارویی جزء استان‌های برخوردار در این زمینه است.

جعفر قادری با اشاره به تولید ۳۰ تا ۴۰ گونه گیاهان دارویی تولید در استان فارس بیان کرده بود که آویشن باغی، شیرین بیان، آلوئورا، بادرنجبویه، مریم گلی، گل گاوزبان، اسطوخودوس، مورد، رزماری، شمعدانی عطری و غیره از مهم‌ترین گیاهان دارویی تولید شده در فارس هستند.

یکی از مناطقی که عرقیجات در سطح بالایی تولید و گیاه آن کشت می شود «میمند» است. این منطقه به واسطه سطح قابل ملاحظه زیرکشت این گیاهان به گلخانه فارس نیز مشهور شده است. گلاب، بیدمشک، نسترن و... ازجمله عرقیجاتی هستند که در کنار سایر گیاهان دارویی و عرقیات مربوطه، در میمند تولید می شود.

اما این روزها خبر رسیده که سطح زیر کشت گیاه بیدمشک کاهش یافته و این امر بر قیمت آن نیز اثر گذاشته و این امر چالش جدی برای تولیدکنندگان عرقیات و حتی زارعان در پی داشته است.

کاهش سطح زیر کشت در میمند

بر اساس ادعاهای کارشناسان در سال گذشته و امسال برداشت عرق بیدمشک به دلیل خشکسالی در میمند کاهش زیادی چشمگیری داشته است البته نباید از افزایش قیمت گیاه نیز غافل ماند و این روند آنقدر نگران کننده است که در سال گذشته فقط یک سوم از عرق بیدمشک به فروش رفت و مابقی در کارگاه ها مانده است.

یکی از تولیدکنندگان عرقیجات و گلاب در میمند در این رابطه به بازار گفت: در حال حاضر فصل برداشت گیاه بیدمشک فرارسیده است اما با توجه به خشکسالی های اخیر برداشت این گیاه در میمند کاهش چشمگیری داشته و مجبوریم که گیاه این عرق را از شهرهای دیگر از جمله کوار و کوهمره سرخی و... تهیه کنیم.

محمد رئیسی ادامه داد: هر سال از ۲۷ ام فصل برداشت گیاه بیدمشک در این شهر آغاز می شد اما در حال حاضر به دلیل برخی از مشکلات برداشت از هشتم اسفندماه شروع شده و نباید از این غافل شد که سطح زیرکشت این گونه در میمند کاهش زیادی داشته است.

وی با اشاره به خشکسالی های متعدد در این شهر بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی باغداران علاقه ای برای کشت گیاه بیدمشک نداشتند و در حال حاضر میزان کشت کاهش زیادی داشته است.

گرانی بیدمشک و کاهش تقاضا | چالش‌های جدی برای تولید کنندگان فارس

مردم تمایل خرید ندارند

این تولیدکننده عرقیجات در میمند سطح زیر کشت این محصول را ۱۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود: علاوه بر خشکسالی کاهش شدید فروش عرق بیدمشک در سال جاری منجر به این شد که بیش از دو سوم این عرق در کارگاه ها بماند و مردم تمایلی به خرید آن نداشته باشند.

رئیسی به تشریح برخی از مشکلات این حوزه پرداخت و ادامه داد: به طور مثال گیاه بیدمشک کیلویی ۳۰ تا ۳۵هزار تومان از باغدار خریده می شود و با توجه به این افزایش قیمت و مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد مردم تمایلی به خرید این عرق ندارند و همین امر باعث مانده شدن بیدمشک بر روی دست تولیدکنندگان شده است.

وی یکی دیگر از مشکلات را افزایش قیمت ظروف، کارگر و... دانست و افزود: متاسفانه قیمت دلار و کارتن به همراه افزایش قیمت دلار به طور سرسام آوری رشد کرده و همین امر باعث شده که تولید تقاضا برای خرید عرق بیدمشک کاهش داشته باشد.

این تولیدکننده عرقیجات در میمند میزان صادرات بیدمشک را صفر دانست و ادامه داد: در سالهای قبل میزان صادرات این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای اروپایی قابل مشاهده بود اما در حال حاضر میزان صادرات به صفر رسیده و این امر نگران کننده است و دلیل اصلی آن هم نوسانات ارزی است.

وی از عدم استقبال مردم برای خرید عرق بیدمشک نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات یاد کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نمی توان انتظار داشت که میزان استقبال مردم برای تهیه این محصول زیاد باشد.

یکی دیگر از اعضای صنف گلاب گیران استان فارس نیز در گفتگو با بازار با اشاره به کاهش اساسی سطح زیرکشت گیاه بیدمشک در میمند بیان کرد: در سال جاری به دلیل خشکسالی های پی در پی سطح زیرکشت این گیاه در استان فارس و به ویژه شهر میمند به عنوان قطب تولید عرقیات استان کاهش یافته است.

گرانی بیدمشک و کاهش تقاضا | چالش‌های جدی برای تولید کنندگان فارس

رحیم صالحی به کاهش شدید تقاضا برای تهیه عرق بیدمشک اشاره کرد و افزود: با توجه به رکود اقتصادی و تورم های موجود در جامعه میزان استقبال مردم از تهیه عرقیجات کاهش چشمگیری داشته و برخی از عرقیجات از جمله بیدمشک و گلاب که در شرایط معمولی هم از جمله عرقیجات گران به شمار می روند مورد استقبال مردم واقع نمی شوند.

وی با انتقاد از عدم ثبات قیمت در بازار اظهار کرد: به اعتقاد بنده در حال حاضر گیاه بیدمشک باید کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری شود که برای باغدار به صرفه باشد و آن طرف هم به قیمت مناسبی فروخته شود.

تعدادی دلال نسبت به خرید گیاهان عرقیجات از جمله بیدمشک از باغداران به قیمت های بالاتری اقدام می کنند که این امر باعث شده که باغدار تمایلی به فروش محصول خود به تولیدکننده را نداشته باشد

این عضو صنف گلاب گیران استان فارس با انتقاد از فعالیت برخی از دلالان بیان کرد: متاسفانه در سال گذشته و سال جاری تعدادی دلال نسبت به خرید گیاهان عرقیجات از جمله بیدمشک از باغداران به قیمت های بالاتری اقدام می کنند که این امر باعث شده که باغدار تمایلی به فروش محصول خود به تولیدکننده را نداشته باشد.

صالحی گفت: همین موضوع و در کنار آن افزایش سرسام آور قیمت ها از جمله کارتن، ظروف، کارگر و ... باعث شده که بعضا میزان قابل توجهی از تولیدات بر روی دست تولیدکننده بماند و با کاهش شدید فروش رو به رو شود.
وی خواستار اتخاذ تدابیری در این رابطه شد و تاکید کرد: باید متولیان امر به یک قیمت واحد برای خرید گیاهان این عرقیجات از باغدار برسند که هم به نفع باغدار و هم تولیدکننده عرقیجات باشد.

تاثیر خشکی قنات‌ها بر تولید بیدمشک

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میمند نیز در این رابطه به بازار گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی سطح زیر کشت گیاه بیدمشک در میمند کاهش چشمگیری داشته و این آمار باعث شده که بعضا تولیدکنندگان مجبور به تهیه گیاه بیدمشک از سپیدان، قلات و... باشند.

محمدهادی عابدی با اشاره به اینکه بیدمشک گیاهی است که معمولا در کنار نهرها، چشمه ها و... رشد می کند، ادامه داد: در میمند حدود ۲۵ قنات وجود داشته که طی چند سال گذشته تمامی قنات ها خشک شده و در حال حاضر فقط دو قنات فعال است بر این اساس می توان انتظار داشت که سطح زیرکشت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برخی از باغداران در سال جاری اقدام به کشت گیاه بیدمشک کرده اند، افزود: باغداران مجبور هستند برای آبیاری از آبیاری تحت فشار استفاده کنند و با توجه به اینکه خاکی که گیاه در آن رویش دارد باید مرطوب باشد همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای باغداران شده و کشت این گیاه در میمند به حداقل رسیده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میمند تاکید کرد: با توجه به این شرایط و برخی موضوعات دیگر نگرانی هایی برای مدیران صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهر به وجود آمده است.

به گزارش بازار، به هر حال این بخش از استان فارس به عنوان یکی از مراکز مهم تولید عرقیات و گلاب به شمار می رود به گونه ای که به گلخانه فارس نیز معروف شده است. بر این اساس ضرورت دارد که متولیان امر با برنامه ریزی و مدیریت دقیق به گونه عمل کنند که از این ظرفیت استان بتوان برای توسعه استفاده کرد.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha