۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
خارگ، جزیره مشکلات/ تردد دریایی دغدغه اساسی اهالی
بازار گزارش می‌دهد؛

خارگ، جزیره مشکلات/ تردد دریایی دغدغه اساسی اهالی

بوشهر- مشکل تردد اهالی خارگ همچنان به عنوان یک دغدغه اصلی و مسئله‌ای حل‌نشده باقی مانده است و مردم جزیره همچنان چشم‌انتظار تلاش مسئولان هستند.

حامد عرب زاده؛ بازار: نام جزیره خارگ با صنعت عظیم نفت ایران اسلامی عجین شده و خارگ در اذهان یادآور هشت سال مقاومت و ایستادگی مردمانی است که با دست‌های خالی از شریان حیاتی صادرات نفت کشور دفاع کردند.

جزیره خارگ طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده که بخش زیادی از این مشکلات در حوزه زیر ساختی مانند برق، اسکله و پایانه های مسافری، استقرار برخی ادارات مورد نیاز و... رفع شد.

علی‌رغم اقداماتی که برای توسعه و پیشرفت جزیره خارگ صورت گرفته است، اما یک مشکل دیرینه که هنوز به سرانجامی ختم نشده وجود دارد و آن هم مربوط به ایاب و ذهاب اهالی صبور این جزیره است.

مدت زیادی نگذشت که مشکلات شناور آغاز شده و با گذشت ۱۱ ماه از قرارداد این شناور با شهرداری، شناور مسافری سورو بندر کمتر از یک ماه اقدام به سرویس دهی کرد

این مشکل قدیمی و نام آشنا، مجدد چند ماهی گریبان گیر اهالی این جزیره راهبردی شده است و این موضوع به دغدغه اساسی مردم این جزیره تبدیل شده است.

سال گذشته با رایزنی فراوان شورای شهر و شهرداری خارگ، استاندار بوشهر موافقت خود با حل مشکل تردد خارگ را با تخصیص اعتبار اعلام کرد و این چراغ سبز به خارگ باعث شد که خیال اهالی جزیره در کوتاه مدت از بابت ترددهای دریایی آسوده شود.

اما مدت زیادی نگذشت که مشکلات شناور آغاز شده و با گذشت ۱۱ ماه از قرارداد این شناور با شهرداری، شناور مسافری سورو بندر کمتر از یک ماه اقدام به سرویس دهی کرد.

مشکلات پی در پی این شناور باعث شده این شناور روزها و حتی ماه‌ها خارج از سرویس شود، تا این مشکل دیرینه که خارگی‌ها با آن خو گرفته‌اند از آنها جدا نشود.

شرایط خاص تردد به جزیره خارگ
بهروز خواجه رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تردد دریایی از دغدغه‌های اصلی اعضای شورای شهر و شهرداری خارگ بود که با خرد جمعی در شورای شهر و شهرداری خارگ صورت گرفت و با بخش خصوصی بر اساس یک قرارداد به تفاهم رسیدیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی ناخواسته برای کشتی سورو بندر پیش آمد و باعث ایجاد نارضایتی شد، افزود: افزایش نرخ شناورهای مسافری متردد در این جزیره در حوزه اختیارات کمیته حمل و نقل شهرستان بوشهر است.

رئیس شورای شهر خارگ تصریح کرد: جزیره خارگ دارای شرایط خاص ایاب و ذهاب است و تلاش تمامی اعضای شورای شهر خارگ حل مشکل تردد اهالی است.

مطالبات شناور پرداخت شود
علی موحد مالک شناور سورو بندر نیز اظهار داشت: شناور در بدو ورود، سرویس دهی مناسبی برای اهالی جزیره خارگ ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه این شناور به دلیل نقص فنی و مشکلاتی که داشت قادر به سرویس دهی نبود، افزود: همچنین مطالباتی از شهرداری داریم که در خواست داریم این مطالبات به سرعت پرداخت شود.

موحد با اشاره به نزدیک شدن زمان اتمام قرارداد شناور تصریح کرد: هدف ما به عنوان بخش خصوصی ادامه فعالیت است، ولی نیازمند حمایت مسئولان هستیم.

خواسته اهالی جزیره برآورده نشد
یوسف وطن دوست نائب رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار افزود: در بحث ایاب ذهاب و به‌ویژه ترددهای دریایی به دنبال راه حل هستیم.

بخش عمده ای از قرارداد شناور به سرانجام نرسیده که باعث نارضایتی شده و خواسته اصلی مردم استمرار تردد شناور و انجام تعهدات شورا و شهرداری خارگ است

وی تصریح کرد: تمامی اعضای شورای شهر خارگ با یک وحدت رویه به دنبال حمایت از بخش خصوصی برای رفع مشکل تردد دریایی اهالی جزیره خارگ هستند.

نائب رئیس شورای شهر خارگ افزود: شناور مذکور با توجه به مشکلاتی که ناخواسته و هزینه بالایی برای مالک در بر داشت و ما این موضوع را می‌پذیریم، ولی خواسته مردم در بحث سرویس دهی این شناور محقق نشده است.

وی بیان کرد: باتوجه به چالش های فراوان شهرداری خارگ که در حوزه مالی با مشکلات فراوانی مواجه است ولی با جدیت به دنبال حل مشکل تردد هستیم. متاسفانه بخش عمده ای از قرارداد مذکور به سرانجام نرسیده است و باعث نارضایتی شده است و حلقه گمشده این موضوع مستمر شدن تردد این شناور و انجام تعهدات شورا و شهرداری خارگ است.

لزوم حل حل مشکل تردد دریایی
لطف الله علی پور یکی دیگر از اعضای شورای شهر خارگ نیز اظهار داشت: مجموعه شورا و شهرداری در حمایت از بخش خصوصی بومی جزیره اقدامات مناسبی به سر انجام رسانده است.

وی افزود: جلسات مکرر و مستمری با استاندار بوشهر در راستای حل مشکل تردد دریایی اهالی شریف خارگ برگزار شد که نتیجه این جلسات انعقاد یک قرارداد جامع با شناور سورو بندر شد که خروجی این قرارداد باید رضایت عمومی در این جزیره باشد.

شهرداری آماده کمک به رفع مشکل
عبدالحمید صفایی شهردار خارگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با شناخت مناسبی که نسبت به شرایط جزیره خارگ داشتیم با همکاری و هم افزایی شورای شهر خارگ به دنبال حل مشکلات در حوزه تردد دریایی و ایاب ذهاب اهالی شریف خارگ بودیم.

وی افزود: شورای شهر و شهرداری خارگ حسن نیت خود در این قرارداد را به ‌صورت مستمر و مکرر ثابت کرده است و هدف این قرارداد حل مشکلات تردد اهالی جزیره بوده که این امر محقق نشد.

شهردار خارگ تصریح کرد: با توجه به مشکلات شدید مالی این شهرداری، خواست شهرداری و شورای شهر خارگ تداوم و حضور مستمر این شناور در مسیر است و آمادگی حمایت لازم در این موضوع را داریم.

کیفیت خدمات‌دهی در ترددهای دریایی افزایش یابد
ناصر ابراهیمی بخشدار ویژه خارگ نیز اظهار داشت: تردد از مشکلات دیرین اهالی شریف جزیره بوده است و خواسته به حق اهالی صبور  این سرزمین زر خیز رفع مشکلات تردد به ویژه در حوزه تردد دریایی است.

وی افزود: شورای و شهرداری خارگ با حمایت استاندار بوشهر به‌ عنوان نماینده عالی دولت بودجه بسیار مناسبی در این زمینه به این جزیره تخصیص داده ولی متاسفانه بخش خصوصی فعال در این زمینه نتوانسته خدمات مناسبی ارائه دهد که باعث مشکلاتی در این زمینه برای اهالی شریف خارگ شده است.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: حمایت از بخش خصوصی بومی و فعال یکی از راهبردهای اصلی دولت در بخش ویژه خارگ است و با توجه به ارتقای زیرساخت‌های بندری و دریایی این بخشداری آمادگی خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی در این زمینه اعلام می‌کند.

ابراهیمی گفت: ارتقای سطح کیفیت خدمات دهی در حوزه ترددها باید سرلوحه امور قرار گیرد و خواست ما حضور مستمر شناور در یک چارچوب مشخص است.

اهالی خارگ در یک جزیره محصور هستند و تردد آنها برای امور مختلف به خشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌طلبد که مسئولان با تمام توان برای رفع مشکل تردد آنها اقدام کنند.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رفع مشکل مردم بسیار مهم است ولی باید تلاش شود که بخش خصوصی قوی و توانمند برای این کار به‌کارگیری شود که شاهد بروز مشکلات نباشیم.

کد خبر: ۲۰٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha