۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
لرزه خانه تکانی بر پیکره آب رسانی؛ افت فشار در تهران با مصرف ۵۲ هزار لیتر آب در هر ثانیه
بازار گزارش می دهد

لرزه خانه تکانی بر پیکره آب رسانی؛ افت فشار در تهران با مصرف ۵۲ هزار لیتر آب در هر ثانیه

مصرف آب تهرانی ها در برخی از روزهای تعطیل اسفند به ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه می رسد. این حجم از مصرف در شرایطی است که موجودی سدها نسبت به پارسال حدود ۹۰ میلیون مترمکعب و بارندگی ها ۱۳ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بیشتر مناطق تهران این روزها درگیر افت شدید فشار آب هستند. افت شدیدی که مسئولین شرکت آب و فاضلاب تهران دلیل اصلی آن را رشد مصرف می دانند. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در برخی از روزهای تعطیل تهرانی ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه آب مصرف می کنند. با این وجود معاون شرکت آب و فاضلاب مدعی است که برنامه ای برای جیره بندی یا قطعی آب در دستور کار نیست. البته این گفته ها مشمول مشترکان پر مصرف نمی شود چرا که به گفته علی اکبر ملکوتی آب مشترکان پر مصرفی که بیش از ۲ برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند، به صورت موقت قطع می شود.

مصرف ۵۲ هزار لیتر آب در هر ثانیه

بحران آب در استان تهران به مرز نگران کننده ای رسیده است. موجودی سد های تهران به ۲۲۳ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۰ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می دهد. هم زمان با کاهش موجودی سدها مصرف آب هم صعودی شده است. آنگونه که علی اکبر ملکوتی معاون سازمان آب و فاضلاب تهران به بازار می گوید: هم اکنون تهرانی ها حدود ۴۷ هزار لیتر بر ثانیه آب مصرف می کنند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

از ابتدای سال آبی تا ۱۲ اسفند تنها ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی در تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۳۵ درصد کاهش را نشان می دهد

او با اشاره به رکورد شکنی های مصرف در اسفند به دلیل خانه تکانی، گفت: در روزهای گذشته شاهد بودیم که مقدار مصرف از ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه هم گذر کرد که رکورد بی سابقه ای محسوب می شود.

تهران وارد سومین سال خشک خود شده است

برخلاف آنچه تصور می شود پایتخت امسال بارندگی های مناسبی نداشته و وارد سومین سال خشک خود شده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که از ابتدای سال آبی تا ۱۲ اسفند تنها ۱۰۳.۶ میلی متر بارندگی در تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.

معاون بهره برداری از تاسیسات آب شهری آبفای استان تهران با اشاره به تنش شدید آبی در پایتخت، می‌گوید: در حال حاضر تنش آبی در تهران به حدی رسیده که نیازمند تغییر جدی در رفتار مصرفی آب هستیم.

او با بیان اینکه بارش‌ های حوضه آبریز به صورت برف هستند و هنوز ذوب نشده‌اند و محدودیت‌ های تامین آب پا برجا است، گفت: تنها ۵۰ درصدد آب مصرفی تهران از منابع سطح تامین می شود و ۵۰ درصد دیگر را از منابع زیر زمینی تامین می کنیم. در واقع حداکثر مقدار برداشتی که می توانیم از ذخایر زیرزمینی داشته باشیم را استفاده می کنیم.

قطع آب ۳۳ هزار مشترک پر مصرف

با وجود بحران شدید آبی که پایتخت با آن دست و پنجه نرم می کند اما همچنان برخی از مشترکین بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند. مشترکینی که ملکوتی تعداد آنها را حدود ۳۳ هزار نفر اعلام می کند. به گفته از ابتدای سال آبی جدید تا حالا آب ۳۳ هزار مشترک پر مصرفی که بیش از دو برابر الگوی مجاز(الگوی مجاز برای هر مشترک ۲۸ متر مکعب در ماه است) قطع شده است.

از ابتدای سال آبی تا حالا آب ۳۳ هزار مشترک پر مصرف قطع شده است. اما تنها ۲۱ درصد آنها مصرف خود را به زیر الگوی مجاز رسانده اند

اما آنگونه که از گفته های این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب بر می آید این قطعی ها هم نتوانسته جلوی اضافه مصرف این مشترکین پر مصرف را بگیرد. به طوری که تنها ۲۱ درصد مشترکین، مصرف خود را به الگوی مجاز رسانده و ۷۹ درصد همچنان بالای حد مجاز تعیین شده آب مصرف می کنند.

سد های تهران شرایط نگران کننده ای را سپری می کند. آمارهای منتشر شده حاکی از این است که حدود ۹۰ درصد سد ها خالی بوده و تامین آب به سختی در حال انجام است. با این وجود مقدار مصرف آب در تهران هیچ تناسبی با مقدار بارندگی‌ ها و میزان ذخایر ندارد. در این روزها با راه کارهایی بسیار ساده می توان مقدار مصرف در هنگام خانه تکانی را کاهش داده و برای گذر از این تنش آبی کمک کرد.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha