۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کاهش نرخ سود بانکی دلار را گران کرد
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بازار:

کاهش نرخ سود بانکی دلار را گران کرد

سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی می گوید؛ رشد فورانی یک یا دو بازار، رکود و ناکارآمدی را به سایر بازارهای مهم کشور تحمیل می کند و این روند موجب می شود تا با کاهش رشد بازارهای پررونق، نقدینگی از آن بازارها خارج و به سمت بازارهای موازی حرکت و نتیجه آن افزایش قیمت ها را در سایر بازارها ایجاد کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: بسترسازی برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه و آوردن منابع هنگفت مالی (خرد و کلان) سرمایه گذاران از طریق مختلف به چنین بازاری اگر چه رویکردی درست در راستای تحرک چرخه تولید و توسعه شرکت های بورسی است اما سیاست گذاری ها باید به گونه ای باشد تا سایر بازارهای دیگر نظیر ارز، طلا، سکه، مسکن و ... به حاشیه نرود. چرا که رونق جهشی یک بازار باعث رکود در بازارهای موازی شده و این امکان وجود دارد که با کاهش سرمایه گذاری و یا خروج منابع از یک بازار پر رونق چون بورس، نقدینگی به سمت سایر بازارهای مستعد سرازیر و این روند مشکلات فراوانی را درگیر سرمایه گذاران و در نهایت کل اقتصاد کشور کند.

کارشناسان معتقدند؛ این که چرا قیمت ها در بازار سکه، دلار، طلا، خودرو و...همراه با حباب بوده و یا غیر منطقی بالا می رود ناشی از این است که نظارت دقیقی بر بازار حاکم نیست. به طور مثال؛ رشد غیر طبیعی بازار سرمایه درصورت کوچکترین جرقه ای که سود سهام شرکت های بورسی را کاهش و یا شاخص ها این بازار را نزولی کند، نقدینگی را بسمت بازارهای تشنه سوق داده  و قیمت‌ها را صعودی خواهد کرد.

دود بی تدبیری رشد قیمتها به چشم مردم می رود
از دید اقتصاددانان، رشد غیر طبیعی شاخص های در بازار سرمایه به سایر بازارها سیگنال افزایش قیمت را می دهد که افزایش نرخ ارز و سکه تا حدی ناشی از همین رویکرد است. رویکردی که تبعات آن به زیان اقتصاد کشور و خانوارها منجر می شود چرا که با بالارفتن قیمت دلار در بازار تمام کالاها و خدمات نیز گران و دود این بی تدبیری‌ها به چشم مردم بی نوا می رود.

سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره رشد قیمت‌ها در بازار سکه، ارز و طلا همچنین صعود شاخص بورس را ناشی از تصمیمات غیرکارشناسانه مدیران اجرایی بدنه دولت عنوان کرد و افزود: هیچ فردی منکر ترقی بازار سرمایه نیست اما باید دید که آیا رشد شاخص ها اصولی بالا می رود؟، چرا که احتمال دارد برخی شرکت ها بصورت کاغذی سهام بی ارزش خود را در بازار سرمایه ارزشمند عنوان کرده و به مردم بفروشند.

بازارها باید همتراز و هماهنگ باشند
وی با بیان اینکه به نظر می رسد بازارها باید همتراز و هماهنگ حرکت کنند، گفت: حرکت شتابان یک بازار تاثیر بسزایی بر سایر بازارهای موازی رسمی و غیر رسمی به جای می گذارد که در صورت اشباح آن بازار سایر بازارها رونق گرفته و این روند سودآوری برای سفته بازان و سرمایه گذاران را در بر داشته در حالی که اقتصاد کشور را به جای رشد در مسیر قهقرا قرار می دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: درست است که بازارها باید همراه تورم رشد کنند اما رشد بی منطق قیمت ها در انواع بازارها بخصوص بازارهای مهم نظیر ارز، سکه و بورس تورم را متورم تر کرده که در چنین شرایطی ساماندهی آن برای مدیران بسیار سخت خواهد بود.

رشد بی منطق قیمت ارز در پی خلاء نظارتها و سیاست گذاری‌ها
سید علی افزایش قیمت دلار از ۱۴ هزار تومان چند ماه گذشته به حدود ۱۸ هزار تومان کنونی را خارج از منطق اقتصادی عنوان کرد و افزود: زمانی که مدیریت و نظارت بر بازار ضعیف باشد و یا برنامه های اقتصادی طوری طرح ریزی نشوند که به مهار رشد نرخ تورم منجر شود باید شاهد رشد قیمت ارز در بازار باشیم که متاسفانه تبعات آن جبران ناپذیر و بسیار زیانبار است.

معاون سابق ارزی بانک مرکزی نظارت بر بازار ارز را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه رشد قیمت برخی کالاها چون سکه، طلا و یا شاخص بورس شاید خیلی بصورت آنی و کوتاه مدت بر رشد قیمت ها در بازار تاثیر نگذارد اما افزایش قیمت ارز در بازار بسیار سریع قیمت‌ها را در بازار بالا می برد که به نظر می رسد در شرایط کنونی تمام توان و انرژی مدیران و تصمیم گیران دولت بخصوص مسئولان بانک مرکزی باید صرف ثبات نرخ ارز و جلوگیری از رشد قیمت این کالا گذاشته شود. نه این که فقط و فقط به فکر حمایت از بازار سرمایه باشند.

گرانی دلار و سکه ناشی از کاهش نرخ سود بانکی
وی یکی از اشتباهات مسئولان را کاهش نرخ سود بانکی و رساندن آن به نرخ ۱۵ درصد دانست و اظهار داشت: خروج منابع از بانک‌ها و بی توجه های سرمایه گذاران به سپرده گذاری در بانک‌ها، سرمایه گذاران را بر آن داشت تا سرمایه های خود را به بازارهای پرسود (سفته بازی) چون بورس، سکه و ارز بیاورند و باعث افزایش نرخ دلار و سکه شوند.

کد خبر: ۲۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha