۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
آینده روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۳ | دلیل ریزش اخیر قیمت چه بود؟
بازار بررسی کرد؛

آینده روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۳ | دلیل ریزش اخیر قیمت چه بود؟

در حالیکه بازار جهانی مس هفته گذشته را با ریزشی چشمگیر به پایان رساند، اما چشم انداز این بازار برای سال جاری همچنان روشن بوده و احتمال افزایش قیمت طی ماه های پیش رو زیاد است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: قیمت جهانی مس از روز پنجشنبه شروع به اصلاح کرد که دلیل اصلی آن، نگرانی سرمایه گذاران از جلسه پیش روی پارلمان چین اعلام شده است. بر همین اساس، روز پنجشنبه قیمت هر تن مس در بازار کامکس نیویورک با ۲.۱ درصد کاهش به نسبت روز چهارشنبه به ۴.۰۷ دلار در هر پاند (۸۹۵۴ دلار در هر تن) رسید.

اکنون نگاه اصلی فعالان بازار جهانی مس به جلسه سالانه پیش روی پارلمان چین دوخته شده که قرار است در آن، شاخص های مهم اقتصادی و همچنین میزان افزایش رشد اقتصادی این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

دولت چین پیشتر، عدد ۵.۵ الی ۶ درصد رشد اقتصادی را برای سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده بود که قرار است روز یکشنبه (۵ مارس) این رقم با آمار واقعی برای سه ماهه نخست سال جاری میلادی مورد قیاس و برآورد قرار گیرد.

هلدینگ سرمایه گذاری و بانکی ING در گزارش اخیر خود به این نکته اشاره کرده که توقع می رود بخش زیرساخت از جمله راه و ساختمان سازی، به محرک دوم رشد اقتصادی این کشور برای سال ۲۰۲۳ تبدیل شود.

لزوم توجه به فرصت سرمایه گذاری در خرید مس

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود، قیمت هر پاند مس در بازارهای جهانی، روز شنبه به ۴.۰۸ دلار کاهش یافته که این رقم نسبت به یک سال گذشته، بیش از ۱۶ درصد کاهش را نشان می دهد. در حقیقت، قیمت فعلی، فاصله معناداری با اوج قیمت ها در اوایل سال ۲۰۲۲ دارد که طی آن، قیمت هر پاند مس در بازارهای آمریکا و استرالیا به ۴.۷ الی ۵ دلار در هر پاند رسید.

آینده روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۳ | دلیل ریزش اخیر قیمت چه بود؟

ریزش سنگین بازار مس در سال ۲۰۲۳ دقیقا از ۲۴ الی ۲۵ ژانویه آغاز شد که طی آن، قیمت با برخورد به مقاومت سنگین خود در محدوده ۴.۲۰ الی ۴.۴۰ دلار شروع به ریزش کرد. اما در بازه زمانی گسترده تر، تغییر فاز قیمت از اواسط جولای سال ۲۰۲۲ آغاز شد که طی آن، قیمت مس از ۳.۲۵ دلار در این ماه به ۳.۷۵ دلار در ماه اکتبر افزایش یافته و سرانجام به کانال ۴ دلار وارد شد.

آینده روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۳ | دلیل ریزش اخیر قیمت چه بود؟

علیرغم اینکه ریزش روز پنجشنبه می تواند اندکی در روند افزایش قیمت مس تاخیر ایجاد نماید؛ اما آنچه مسلم است، روند فعلی قیمت همچنان صعودی محسوب می شود.

لزوم توجه به سیاست های کلان دولت چین

همانطور که گفته شد، دولت چین قصد دارد صنایعی زیر ساختی به ویژه راه و مسکن را به یکی از موتورهای اصلی رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۳ تبدیل کند. از سوی دیگر، چین بزرگترین واردکننده فلزات ساختمانی جهان از جمله مس است. این کشور در سال ۲۰۲۱، حدود ۵۹ میلیون تن مس را وارد کرده و همچنان در صدر واردکنندگان این فلز اساسی به حساب می آید.

رشد صنعت ساختمان سازی چین طی سال های اخیر به قدری بالا بوده که حتی سه فلز مهم صنعتی دیگر در بخش ساختمان سازی یعنی روی و نیکل نیز ۵ الی ۱۰ درصد از آلیاژهای مورد استفاده در این بخش را در بر گرفته و با همین مقدار کم، میزان تقاضا در بازار مسکن چین، قیمت این فلزات در سطح جهانی را تکان می دهد.

از سوی دیگر، کاربرد فراوان مس در صنایع دیگر از جمله الکترونیک و خودروسازی در آستانه بازگشایی تدریجی کارخانه های چینی می تواند به یکی از بزرگترین محرک ها برای افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت جهانی مس طی سال جاری بینجامد.

این در حالیست که تولید مس در معادن آمریکای لاتین به عنوان مهد تولید مس جهان، می تواند در صورت رونق گرفتن مجدد بازار در چین، به یکی از بزرگترین معضلات این بازار تبدیل شده و در نتیجه، قیمت ها به دلیل افزایش تقاضا، به شدت بالا بروند.

آغاز تغییر در سیاست وام مسکن بانک های چینی

با توجه به توضیحات بالا، می توان دریافت که بخش صنعت ساختمان سازی در چین، نه تنها بر بازار آهن و سایر فلزات ساختمانی مهم، بلکه بر درآمد بانک های این کشور نیز تا حد زیادی تاثیرگذار است.

به همین دلیل، نشریه «بیجینگ نیوز» چین، روز چهارشنبه گزارشی مبنی بر آغاز تغییر غیر رسمی سیاست برخی از بانک های این کشور در خصوص وام مسکن به شهروندان چین خبر داد.

بر اساس گزارش منتشر شده، بسیاری از بانک های چینی طی روزهای گذشته، قانون اعطای تسهیلات مسکن را مورد بازبینی قرار داده و بر اساس قانون جدید، وام مسکن به افراد بین ۸۵ تا ۹۰ سال نیز اعطا خواهد شد. این در حالیست که سقف سنی برای دریافت وام مسکن در چین، برای سال های متمادی ۷۰ سال بوده و تنها افراد زیر این سن قادر به دریافت وام مسکن بودند.

نقش مقررات جدید وام مسکن چین بر روی قیمت جهانی آهن| بازار آهن در آستانه رونقی چشمگیر!

ساز و کار اعطای وام مسکن بر اساس قانون جدید به این شکل است که حتی در صورت فوت فرد وام گیرنده، فرزندان یا دیگر وراث وی، بر اساس سند امضا شده در بانک، موظف به بازپرداخت اقساط وام مسکن فرد متوفی بوده و لذا با این راهکار، مشکل سن بالای ۷۰ سال دیگر مرتفع خواهد شد.

این قانون در صورت اجرایی شدن در تمامی بانک های چین و سراسر این کشور، می تواند محرک مهمی برای رشد صنعت ساختمان در کنار افزایش توان جذب مشتری توسط بانک های این کشور محسوب شده که این صنعت نیز به طور طبیعی نیازمند تامین آهن و سایر فلزات ساختمانی است. با این حساب، قیمت آهن در بازارهای جهانی نیز با دلیل افزایش تقاضا در چین، می تواند تا حد زیادی افزایش یابد.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha