۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کاسبان تحریم مانع نوسازی ساختار اقتصادی کشور هستند
رئیس اتاق بازرگانی قزوین مطرح کرد؛

کاسبان تحریم مانع نوسازی ساختار اقتصادی کشور هستند

قزوین- بخشنده، رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: صاحبان ثروت و قدرت یعنی کاسبان تحریم که در سه دهه اخیر صاحب ثروت‌های نجومی شدند، مانع نوسازی ساختار اقتصادی کشور هستند.

مهدی بخشنده در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ایران بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ را تجربه کرد؛ یعنی رشد تولید ناخالص ملی ایران حتی از اقتصادهای بزرگ خاورمیانه مثل عربستان صعودی، امارات و ترکیه بیشتر بود، تاکید کرد: زیرساخت‌های کشور ظرف چهار سال گذشته تحول دیگری پیدا کرده و شاید اگر تحریم‌های اقتصادی نبود، ایران امروز اقتصاد سوم آسیا بودیم بنابراین فرصت مغتنمی فراهم شده و اگر بتوانیم با مدیریت درست ظرفیت‌های کلان کشور به بخش مولد اقتصادی کشور انسجام ببخشیم، کشور را از این گردنه سخت اقتصادی عبور می‌دهیم.

وی با یادآوری اینکه روزهای بهتری در انتظار اقتصاد ما است، اضافه کرد: پیشتر کشورهای توسعه‌یافته یک شعار تاکتیکی را مطرح کرده بودند که سوخت‌های فسیلی خیلی‌تاثیرگذار نیستند، اما بهره‌گیری از منابع سوخت‌های فسیلی برای هر اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است و ایران هم یکی از بزرگ‌ترین منابع سوخت‌های فسیلی و صنایع گاز، نفت و پتروشیمی در دنیاست و قطعاً کشورهای غربی به جایی می‌رسند که مجبورند با ما تعامل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین با تأکید بر لزوم پوست‌اندازی دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: در این حوزه باید دست کسانی که می‌توانند تصمیمات شجاعانه بگیرند، باز شود تا جلو برویم. تک‌تک کسانی که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی فعالیت می‌کنند، می‌بایست آماده تصمیم‌گیری‌های شجاعانه باشند و اینجاست که رسانه‌ها برای روشنگری این رفتارها می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

بخشنده با ذکر اینکه نمی‌توان روی خرابه‌های اقتصادی بنای تازه‌ای ساخت، تصریح کرد: باید این خرابه‌ها جمع شود و دوباره یک بنای خوبی ساخته شود که البته این کار بهایی دارد. طبیعتاً صاحبان ثروت و قدرت یعنی کاسبان تحریم که در سه دهه دخیر صاحب ثروت‌های نجومی شدند، مانع نوسازی ساختار اقتصادی کشور هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت واحدهای تولیدی به مراتب بالاتر از میزان مصرف در کشور است، تاکید کرد: تا چند ماه اخیر که دولت نرخ ارز را به صورت دستوری پایین نگه داشته بود و ارز چهار هزار و ۲۰۰ را به خیلی از کالاهای وارداتی می‌داد، تولید و صادرات لطمه اساسی خورده بود و داشتیم به سمت تعطیلی تولید و صادرات می‌رفتیم.

رئیس اتاق قزوین با بیان اینکه از جراحی اقتصادی که دولت شروع کرده، استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: با این جراحی اقتصادی به سمتی می‌رویم که تولید اقتصادی و قاچاق کالا غیراقتصادی خواهد شد که ماحصل آن رونق صادرات خواهد بود.

بخشنده ادامه داد: در منطقه خاورمیانه ۲۵ کشور داریم که اکثر کشورها در اقصی‌نقاط دنیا تمایل دارند به این کشورها کالا بفروشند. و در صورتی که همه این کشورها زیر نظر ما هستند و می‌توانیم به راحتی کشور موانع گمرکی و ترانزیتی را بین ۲۵ کشور را از میان برداریم و با روابط بین کشورهای همسایه ایران قادر خواهیم بود که مقدار قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی که به دلیل نبود مشتری رو به افول می‌رود را صادر کرده و در کشور ثروت ایجاد کنیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha