۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
بزرگراه شمالی کرج بعد از ۴ سال هنوز در نیمه راه
بازار از البرز گزارش می دهد

بزرگراه شمالی کرج بعد از ۴ سال هنوز در نیمه راه

کرج- آزادراه شمالی کرج که کلنگ آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی استان البرز در مرداد سال ۹۵ به زمین خورد، بعد از ۴ سال هنوز ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به رغم وعده ها مبنی بر افتتاح در سال ۱۴۰۰ به نظر می رسد راه درازی تا پایان کار در پیش دارد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: آزادراه شمالی کرج در ابتدا قرار بود با پیش بینی اعتبار هزار میلیارد تومان ظرف مدت چهار سال با احتساب رفع تمام موانع و معارضات به بهره برداری برسد. اما پیشبرد این پروژه سنگین با وجود معارضان ملکی و تاسیساتی زیاد در طول مسیر و همچنین تعدیل اعتبارات مواجه شد به گونه ای که اکنون برآوردها برای پیشبرد این پروژه بر این است که ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای رفع معارض و تکمیل این بزرگراه نیاز است؛ موضوعی که به نظر می رسد به تنهایی از عهده شهرداری کرج خارج است و با توجه به اهمیت ملی پروژه نیاز به دخالت دولت دارد. احداث این آزادراه با مزایای بسیاری برای شهر کرج همراه است و به دلیل نقش زیادی که در کاهش ترافیک اتوبان تهران- کرج- قزوین به عنوان مسیرگذربیش از ۱۴ استان غربی دارد، از اهمیت ملی برخوردار است. علاوه برآن باعث کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت کرج می شود. بنابراین بدیهی است پرداختن به این پروژه و کمک به رفع موانع پیشرفت آن در سطحی فراتر از پروژه شهری ضروری است.

۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی
معاون عمرانی شهردار کرج با اشاره به  پیشرفت حدود۵۲ درصدی پروژه بزرگراه شمالی کرج در این زمینه گفت: اگر تمام مشکلات و موانع پروژه از جمله تأمین اعتبارات و رفع معارضان از جمله تملکات اراضی انجام شود، می توان امیدوار بود که تا آخر سال این پروژه به بهره برداری برسد اما اگر این مشکلات رفع نشود مطمئنا" بهره برداری از این پروژه به تعویق می افتد.

«عسگر نصیری» با اشاره به اینکه امسال ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه بزرگراه شمالی درنظر گرفته شده است، گفت: براساس برآوردهای اولیه انجام شده حدود۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه نیاز است.
نصیری وجود معارضین ملکی و معارضین تاسیساتی  همچون لوله گاز، دکل برق، لوله آب  و غیره را از موانع پیشبرد این طرح برشمرد و افزود: اکنون جلسات و بازدیدهای مکرر از پروژه انجام می شود و به صورت هفتگی جلسات هماهنگی و مدیریتی پروژه را با حضور شهردار کرج نیز برگزار می کنیم. به طوریکه یک هفته جلسه کارگاهی برگزار می شود و یک هفته بازید انجام می شود و به پیگیری مشکلات پروژه می پردازیم تا بتوانیم  پروژه را در اسرع وقت به بهره برداری برسانیم.

وی به شرح  عملیات اجرایی در بخش های مختلف بزرگراه پرداخته و افزود: فاز اول از بلوار طالقانی تا انرژی اتمی را در برمی گیرد که پیگیر رفع مشکلات و معارضات ملکی این قسمت هستیم. پل1 B بزرگترین پل پروژه به طول ۵۳۶ متر است که با شرایط تخصصی در حال ساخت است و ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بعد از پل2 B مقاطع آماده شده است. در قسمت پل2 B باید برخی معارضات ملکی برطرف شوند که این موضوع در اداره کل املاک در حال پیگیری  است. سپس بزرگراه از پل2 B از روی  بلوار طالقانی عبور می کند و بعد از آن تعدادی املاک معارض وجود دارد ک در حال پیگیری برای برطرف  شدن هستیم. 

 وی در مورد  محدوده پل B3 که انتهای بلوار جمهوری از طریق این پل به بزرگراه اتصال می یابد گفت:  یک لاین بلوار جمهوری شمالی کار شده و باقی نیز برخی معارضات ملکی  با دانشگاه آزاد و پیام نور دارد که در حال رفع شدن است تا به بزرگراه شمالی اتصال یابد.  بعد از پل B3مقاطع ساخته شده و زیر گذر بلوار انرژی اتمی نیز تقریبا تکمیل شده است. برخی  معارضات لوله گاز را در این منطقه داشتیم که جمع شده اند و به زودی آسفالت انجام و این پل در مسیر محمود آباد بازگشایی خواهد شد.

نصیری تصریح‌کرد: در جاده آتشگاه پل احداث و عرشه پل کار گذاشته شده و سپس به باغستان اتصال می یابد که پل دیگری در این قسمت در حال طراحی است. بعد از این پل  تا بلوار خوارزمی نیز  فقط عرشه های پل های مسیر  باید تکمیل شوند. به این ترتیب تا بلوار خوارزمی مسیر را پیش می بریم  و بعد از آن معارضات ملکی و تاسیساتی وجود دارد که با پیگیری های که با ارگان های دولتی و اشخاص حقیقی در حال انجام است با رفع معارضات می توان پروژه راتا اتوبان کرج- قزوین رساند.

وی به مزایای این طرح برای کرج و استان البرز اشاره کرده و می گوید: این بزرگراه به طول ۱۷.۶ کیلومتر در ادامه آزادراه همت در حال ساخت است و بهره برداری از آن به کاهش بار ترافیکی اتوبان تهران-کرج- قزوین، کاهش زمان سفر در محدوده مورد مطالعه و کاهش تعداد تصادفات در محدوده حوزه نفوذ طرح کمک می کند.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج بزرگراه شمالی می تواند به عنوان یک کمربندی ترافیک را از شمال کرج  به تهران و استان های دیگر انتقال دهد و به صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش حجم ترافیک آزادراه تهران تا غرب کرج، کاهش حجم تردد در مسیر مخصوص کرج، کاهش تردد در مسیراندیشه، شهریار نیز کمک کند.

نصیری ادامه داد: همچنین با بهره برداری از این پروژه، بخش زیادی از ترافیک درون شهری کرج برطرف می شود. ضمن اینکه با رسیدن بزرگراه همت به کرج، خودروها برای دسترسی به مناطق مختلف این شهرستان دیگر نیاز نیست که در مرکز شهر و خیابان های اصلی تردد کنند و می توانند با استفاده از آزادراه شمالی کرج به مقصد برسند. برای برون رفت از ترافیک سنگین در محور کرج - تهران الزام بود که آزاد راه به صورت موازی احداث شود که این امر با ادامه بزرگراه همت تا کرج در دست انجام است.

پیگیری جدی استانداری برای تسریع در ساخت بزرگراه شمالی کرج
مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری البرز با اشاره به پیگیری جدی استانداری برای تسریع و تسهیل اجرای بزرگراه شمالی، گفت: اکنون برای تسریع در اجرا و بهره برداری از پروژه پیگیر تبدیل آن به صورت  آزادراهی هستیم که در ادامه بزرگراه همت تعریف و به صورت مشارکت با وزارت راه و شهرداری انجام شود.

«غلامحسین سلمانی» افزود: برخی معارضان از جمله معارضان برقی و اراضی وجود دارد که با شرکت برق برای رفع آن ها مذاکره  شده است. در مورد تامین‌ مصالح نیز با شورای معادن استان پیگیر بهره برداری از یک معدن ماسه نزدیک به پروژه هستیم که هزینه و مسافت کمتری برای تامین مصالح صرف شود.

وی با اشاره به پیگیری اعتبارات لازم گفت: همچنین مصوبات ریاست جمهوری در مورد تخصیص اعتبارات نیز از طریق استانداری در حال پیگیری است.

گفتنی است بزرگراه شمالی کرج پس از خط ۴ حصار آغاز شده و با طی ۲ کیلومتر مسافت به تقاطع طالقانی می رسد. پس از تقاطع طالقانی با گذر از تقاطع ارس وعملیات کوه بری به یک تقاطع روگذر در محدوده انرژی اتمی می رسد. سپس بعد از عبور از تقاطع شهرداری به آتشگاه می رسد و پس از پل دره آتشگاه از اراضی باغستان غربی عبورو به تقاطع مسیر خوارزمی متصل می شود. بعد از خوارزمی مسیر از اراضی سپاه گذر خواهد کرد تا به تقاطع غیر همسطح در محدوده شهرک صنعتی برسد. از آن پس مسیر تا تقاطع انتهای بزرگراه شمالی – جنوبی امتداد یافته و در تقاطع انتهایی پروژه با بزرگراه کرج-قزوین در نزدیکی بهشت سکینه تلاقی می کند.

کد خبر: ۲۰٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      2 4
      بیچاره البرز!(رشته کوه میگما!) همون شهرک صنعتی که میفرمایید اصل الودگی هوا شلوغی و ترافیک و هزار مشکل دیگر برای بومیان منطقه ایجاد کرده است میگویند طرف رو میخواستن ابروش و درست کنند چشمش و کور کردند!
    • امیرحسین IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      0 0
      یکی از جالبترین پروژه های راهسازی اخیر کشوره چون محل زندگی خودم نزدیک به این پروژه هست بیشتر قسمت هاشو دیدم و خوب کار شده فقط احساس میکنم پایان پروژه به مراتب بیشتر از زمانی که اعلام شده باشه