۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
«فلورین»؛ سوگله معدنی مازندران/ استخراج ۱۷ ماده معدنی
بازار گزارش می دهد؛

«فلورین»؛ سوگله معدنی مازندران/ استخراج ۱۷ ماده معدنی

آمل - میزان قطعی ذخایر مواد معدنی مازندران بیش از یک میلیارد تن برآورد شده اما اکنون سالانه ۲۳ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود و در این بین، «فلورین» بار صادرات را یک‌تنه بر دوش می‌کشد.

بازار - گروه استان‌ها: تولید بیش از ۲۳ میلیون تن مواد معدنی در مازندران، لزوم برنامه‌ریزی برای رفع موانع صادراتی و فرآوری این مواد را الزامی می‌سازد تا سهم مازندران از سبد صادراتی افزایش یابد.

در حال حاضر بیشتر مواد معدنی مازندران به‌صورت خام مصرف می‌شود و نبود صنایع فرآوری و تبدیلی سبب می‌شود تا فقط فلورین به‌عنوان ماده صادراتی به کشورهای مختلف صادر شود. در حالی فقط ۲۳ میلیون تن مواد معدنی در استان مازندران استخراج می‌شود که پایش ها و بررسی‌ها، کل ذخیره قطعی معادن موجود دراستان را بیش از ۷۰۰ میلیون تن بیان می‌کنند.

اکنون از ۲۵۰ معدن ثبت‌شده مازندران بیش از ۱۲۰ معدن فعال است و ازاین‌بین ۱۳ معدن فلورین، ۷۰ معدن شن و ماسه. ۵۰ معدن مربوط به زغال‌سنگ است. بخش معادن مازندران برای حدود چهار هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و از معادن موجود ۱۷۳ معدن خصوصی و بقیه تعاونی و دو معدن زغال‌سنگ دولتی است.

حسین اسماعیل‌زاده عضو هیئت‌مدیره انجمن صنعت و معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، شمار معادن موجود در استان را ۲۵۰ واحد بیان کرد و گفت: از این تعداد ۱۲۰ معدن فعال است و ۷۰ معدن مربوط به شن و ماسه است.

وی افزود: در بین مواد معدنی، مازندران در تولید ماده معدنی فلورین رتبه دوم را در کشور دارد و درزمینهٔ سنگ‌های تزیینی نیز رکورددار بازارها هستیم و باید تمهیداتی اتخاذ شود تا بتوانیم به فعالیت‌های معدنی رونق‌بخشیم زیرا پتانسیل‌های خوبی در این بخش وجود دارد.

رتبه خوبی در تولید مواد معدنی داریم اما فقط ماده معدنی فلورین را تا حدودی در استان فرآوری می‌کنیم و صادرات این ماده نیز زیاد نیست

وی با اظهار اینکه رتبه خوبی در تولید مواد معدنی داریم اما فقط ماده معدنی فلورین را تا حدودی در استان فرآوری می‌کنیم و صادرات این ماده نیز زیاد نیست، افزود: افرادی که در بخش فرآوری فعالیت دارند، در حوزه صادرات نیز اقدام می‌کنند.

اسماعیل‌زاده با عنوان اینکه فلورین یکی از فعالیت‌های شاخص معدنی در استان است، ادامه داد: در حوزه تولید زغال‌سنگ نیز، بهترین زغال‌سنگ کشور در استان تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از نیاز کارخانه‌های بزرگ مانند ذوب‌آهن در استان تأمین و تولید می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن معدن مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر کمتر از پنج درصد مواد معدنی استان اکتشاف شده است یادآور شد: در سال‌های اخیر، موسسه غدیر اقداماتی درزمینهٔ اکتشافات معدنی در استان انجام داده است ولی هنوز در بخش اکتشافات به‌روز نشده‌ایم و به‌عنوان نمونه در قسمت‌های مختلف استان، سنگ‌آهن و مواد معدنی فلزی موجود است که هنوز فعال نشده است.

اسماعیل‌زاده به مشکلات فراروی حوزه معادن و فعالان این بخش اشاره و اضافه کرد: به دلیل عدم‌حمایت‌ها، مشکلات و شرایط اقلیمی در حوزه واگذاری‌های معادن با چالش‌هایی روبرو هستم و بیشترین مسائل مربوط به محیط‌زیست است.

وی بابیان اینکه بیشتر معادن فعال استان، روباز و از نوع شن و ماسه، زغال‌سنگ و فلورین هستند افزود: در حال حاضر، محدودیت و ممنوعیت واگذاری در معادن ۱ و ۲ و ۳ داریم و این معادن در شمال کشور با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.

پدیده مجوز فروشی معادن

عضو هیئت‌مدیره انجمن معدن مازندران درزمینهٔ مجوز فروشی معادن نیز گفت: پدیده فروش مجوز بیشتر درگذشته وجود داشت زیرا تولیدکننده اصلی به‌راحتی نمی‌توانست ثبت معدن انجام دهد و کسانی که در این حوزه فعال هستند بیشتر سرمایه‌گذار و خریداران معدن هستند.

اسماعیل‌زاده با عنوان اینکه در بخش معدن مظلوم واقع شدیم و به‌رغم وجود پتانسیل‌های بالا درزمینهٔ رشد و توسعه معدنی، با محدودیت مواجه هستیم، گفت: این محدودیت‌ها رغبت سرمایه‌گذار را کم می‌کند و ضوابط دست و پاگیر موجب شده تا سرمایه‌گذاری در این بخش با موانعی مواجه شود.

وی بابیان اینکه رغبت برای سرمایه گذاری در حوزه معدن کم است به تمایل سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش اشاره کرد و گفت: در سال‌های قبل سرمایه‌گذارانی از خارج برای حوزه معادن ورود پیداکرده بودند اما چون شرایط مهیا نبود، عقب‌نشینی کردند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن معدن مازندران یادآور شد: نیازمند آن هستیم که فعالیت‌های معدنی گسترش یابد زیرا بخش معدن پتانسیل قوی برای دور زدن تحریم‌ها و عبور از شرایط سخت است و حمایت دستگاه‌های دولتی در این حوزه ضرورت دارد.

همچنین رفیعی صادرکننده ماده معدنی فلورین نیز که از سال ۷۹ در حوزه صادرات این ماده معدنی فعالیت دارد به موانع فراروی صادرات مواد معدنی اشاره می‌کند و به خبرنگار بازار می‌گوید: هرچند بانک ها تاکنون حمایت‌های خوبی داشته است، اما موانعی وجود دارد که حتی اتاق بازرگانی و مسئولان نیز قادر به حل آن نیستند.

وی سیاست‌های انقباضی بانک‌ها را مهم‌ترین مانع فراروی حمایت از صادرکنندگان ماده معدنی اعلام کرد و گفت: این درحالی‌ است که اوایل این‌گونه نبود و بیشتر برای ارائه تسهیلات صادراتی دنبال وثیقه‌های ارزنده هستند و بانک باید طرح رتبه‌بندی مشتریان را برای توسعه صادرات در پیش گیرد.

تحریم فقط مشکل نیست، قوانین دست و پاگیر مانع است

رفیعی گفت: مشکل ما برای صادرات فقط تحریم نیست بلکه سازمان‌هایی گریبان ما را با قوانین ظالمانه می‌گیرند، به‌عنوان نمونه فعالیت در حوزه معدن سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود اما برای بازنشستگی یک پرسنل تقریباً باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان زیر بار رویم.

این صادرکننده میزان صادرات فرآورده‌های معدنی فلورین را در سال‌های گذشته ۱.۵ میلیارد یورو ذکر کرد و گفت: اکنون به‌زحمت می‌توانیم تا ۳۰۰ میلیون یورو صادرات داشته باشیم و مقررات دست و پاگیر از مهم‌ترین مشکلات است.

۱۱مازندران در حوزه تنوع صادراتی در کشور دارای رتبه خوبی است و ۱۲۰ معدن سنگ‌آهک، لاشه و واریزه کوهی،۵۰ معدن زغال‌سنگ کک شویی و حرارتی و ۱۳ معدن فلورین و باریت، ۱۲ معدن سنگ تزئینی، ۹ معدن پوکه معدنی و پوزولانی، هشت معدن سیلیس، چهار معدن گچ و سه معدن سرب و روی ازجمله ظرفیت‌های استان است.

استخراج ۱۷ نوع ماده معدنی در مازندران

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه مواد معدنی از صادرات ماده فلورین به کشورهای ترکیه و ترکمنستان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۷ نوع ماده معدنی در استان استخراج می‌شود.

وی میزان استخراج فلورین را ۲۵۰ هزار تن بیان کرد و گفت: ۲۵۰ هزار تن ظرفیت استخراج فلورین است و مازندران رتبه‌های برتر در حوزه ذخیره مواد معدنی را دارد.

در حال حاضر بیشتر معادن استان در شهرستان‌های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس، بهشهر، نکا، گلوگاه، رامسر، تنکابن، بابل و نوشهر قرار دارد و فلورین، سنگ‌های تزیینی، زغال‌سنگ و شن ازجمله مواد معدنی است که بیشترین میزان استخراج را به خود اختصاص داده‌اند.

فرسودگی ماشین‌آلات، بالابودن هزینه‌های نگهداری و مرمت تجهیزات، کمبود نقدینگی و گرانی تجهیزات ایمنی از مهم‌ترین مشکلات فراروی معدن کاران در استان به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha