۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
دلیل ریزش قیمت بیت کوین در روز جمعه| اصلاح قیمت تا کجا ادامه دارد؟
بازار بررسی کرد؛

دلیل ریزش قیمت بیت کوین در روز جمعه| اصلاح قیمت تا کجا ادامه دارد؟

بازار رمزارزها به ویژه دو ارز اول بازار یعنی بیت کوین و اتریوم ساعات نخست روز جمعه با ریزشی شدید مواجه شد که در پی این رخداد، بیت کوین و اتریوم بیش از ۵ درصد ریزش را تجربه کردند.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار رمزارزها به ویژه دو ارز اول بازار یعنی بیت کوین و اتریوم ساعات نخست روز جمعه با ریزشی شدید مواجه شد که در پی این رخداد، بیت کوین و اتریوم بیش از ۵ درصد ریزش را تجربه کردند.

این ریزش در شرایطی رخ داد که اصلاح قیمت روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته، اگرچه کندل قیمت هفتگی بیت کوین در روز یکشنبه منفی بسته شده بود، اما سرمایه گذاران انتظار بازگشت قیمت از محدوده ۲۳ هزار الی ۲۳۱۰۰ دلار را داشتند. با این وجود، قیمت بیت کوین تنها ظرف مدت چند ساعت، به نزدیک ۲۲ هزار دلار نیز سقوط کرده و سپس به سطح قیمت فعلی روی ۲۲۳۰۰ الی ۲۲۴۰۰ دلار باز گشت.

انتشار گزارش بانک سیلور گیت و تاثیر منفی آن بر بازار

دلیل اصلی ریزش شدید بیت کوین علاوه بر احتمالات مطرح در تحلیل تکنیکال این رمزارز، انتشار گزارش بانک آمریکایی «سیلور گیت» مبنی بر احتمال عدم توانایی بازپرداخت بدهی های خود و همچنین، آغاز تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) بر فعالیت های رمزارزی این بانک بود.

گفته می شود در گزارش این بانک آمده است که مقامات ایالات متحده در راستای کاهش ارتباط میان سیستم بانکی و بازار ارزهای دیجیتال، تحقیقات گسترده ای را علیه فعالیت های رمزارزی این بانک آغاز کرده اند.

MicroStrategy Claims Minimal Exposure as Crypto.com, Coinbase, and Gemini  Pause Transactions with Silvergate Bank – What's Going On?

سیلور گیت همچنین در خصوص گزارش مالی سالانه خود اعتراف کرده که به دلیل فروپاشی صرافی FTX و ضرر سنگین تحمیل شده از این حادثه بر روی این بانک آمریکایی، این گزارش با اندکی تاخیر منتشر خواهد شد. این بانک همچنین در خصوص ادامه فعالیت های بخش رمزارزی خود اعتراف کرده که احتمال عدم توانایی این بانک برای فعالیت در بخش ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات مربوط به آنها به مشتریان، امکان پذیر نخواهد بود.

لازم به ذکر است، سیلور گیت از جمله نخستین بانک های آمریکایی است که بیشترین میزان خدمات مشترک میان سرویس های مالی رمزارزی و سیستم بانکی عادی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

در پی انتشار این گزارش و ریزش بیش از ۵۰ درصدی ارزش سهام سیلور گیت، ارزش بازار بیت کوین طی شبانه روز گذشته بیش از ۲۲ میلیارد دلار کاهش یافته و روند نزولی جدید بر بازار ارزهای دیجیتال حاکم شد. در نتیجه، قیمت بیت کوین به کف شش هفته گذشته خود رسید.

ماجرای قدیمی فدرال رزرو و ترس حاکم بر بازار

مساله فدرال رزرو و وضع سیاست افزایش نرخ بهره بانکی طی ماه های گذشته موضوع جدید نبوده و عامل اصلی ریزش بازارهای مالی طی این ماه ها به حساب می آید. جلسه هفته گذشته فدرال رزرو نیز تایید کرد که این نهاد اقتصادی مهم در آمریکا قصد دارد روند افزایش نرخ بهره بانکی را طی ماه های آتی نیز ادامه دهد.

به گفته کارشناسان، فدرال رزرو به احتمال زیاد طی سال جاری میلادی دستکم طی سه مرتبه دیگر، نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد. همچنین این خطر وجود دارد که در صورت عدم کنترل نرخ تورم در آمریکا بر اساس انتظارات فدرال رزرو، راه بازگشت به افزایش نرخ بهره بانکی به مقدار ۵۰ واحد در هر مرحله باز شود؛ موضوعی که اعلام شدن آن در هفته گذشته منجر به ریزش قیمت بیت کوین و عدم توانایی آن در عبور از مقاومت مهم ۲۴ هزار دلاری برای این رمزارز شد.

در حقیقت، مساله سیلور گیت، به کاتالیزوری جدی و مهم پس از تاثیر منفی اعلام سیاست جدید فدرال رزرو تبدیل شد و نمی توان از آن به عنوان تنها عامل ریزش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دانست.

افزایش شاخص دلار در روز پنجشنبه

کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا روز پنشجنبه جدیدترین آمار خود در خصوص نرخ بیکاری، افزایش دستمزد و دیگر شاخص هایی منتشر کرد که مجموع آنها نشانگر تقویت اقتصادی آمریکا بود.

به همین دلیل نیز، شاخص دلار از روز پنجشنبه بار دیگر افزایش یافته و بار دیگر به کانال ۱۰۵ وارد شد که همین موضوع نیز کمک شایانی به روند رو به ریزش قیمت بیت کوین در بازار کرد. بازگشت شاخص دلار در حقیقت پس از رسیدن به کف ۶ هفته ای خود و ریزش ارزش دلار در برابر اکثر ارزهای بزرگ بازار از جمله ین ژاپن بود.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

دلیل ریزش قیمت بیت کوین در روز جمعه| اصلاح قیمت تا کجا ادامه دارد؟

اکنون بیت کوین در نقطه حساسی قرار گرفته که با قیمت ۲۳۳۸۰ دلاری خود (در زمان تنظیم این گزارش) در لبه پرتگاه قرار گرفته است. در حقیقت با ریزش قیمت در ساعات ابتدایی روز جمعه، از الگوی مثلث متقارن خود خارج شده که ضلع کف آن روی ۲۳۲۵۰ دلار قرار داشته است.

در صورت عدم توانایی بیت کوین در حفظ این قیمت و شکسته شدن حمایت فوری ۲۲۰۴۶ دلار به سمت پایین، می توان انتظار کاهش قیمت به سطح حمایت ۲۱۴۵۰ دلار را داشت.

در ادامه مسیر، شکل گیری یک کندل نزولی نشان دهنده آغاز روند فروش قوی است. با این حال، اگر کندل ها بالاتر از این سطح بسته شوند، پتانسیل یک جهش صعودی با هدف ۲۲۸۰۰ دلار یا حتی بالاتر تا مرز ۲۳۷۵۰ دلار وجود دارد.

کد خبر: ۲۰۹٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha