۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
ارزیابی نقش کشورهای کلیدی در زنجیره تامین نیمه‌رسانا
بازار گزارش می‌دهد؛

ارزیابی نقش کشورهای کلیدی در زنجیره تامین نیمه‌رسانا

در حالی که دولت بایدن بر اعمال محدودیت بر تجارت با صنعت نیمه هادی و تراشه شرکت های چینی تاکید می کند، صنعت نیمه هادی ایالات متحده با کمبود جدی و فزاینده ای از مهندسان و تکنسین ها مواجه است.

بازار؛ گروه بین الملل: ابتکارات ایالات متحده آمریکا همراه با جریان ثابت ممنوعیت های دولت بایدن در مورد فروش فناوری به شرکت های کلیدی چینی، چرخشی عمیق به سمت رقابت با چین در حوزه فناوری پیشرفته را نشان می دهد.

به این ترتیب، دولت بایدن فرآیندی را به راه انداخته است که می تواند استراتژی های تجاری - و ثروت - شرکت های نیمه هادی داخلی و سرمایه گذاری خارجی مستقر در چین، سازندگان تراشه پیشرو در جهان در تایوان و کره جنوبی و تامین کنندگان در سراسر جهان را تغییر دهد.

در این مقاله قصد داریم نقش کشورهای مهم در صنعت تراشه و نیمه هادی ها و تاثیر استراتژی بایدن بر اقتصاد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

چین: کشور اصلی اما تحت تحریم

تأثیر محدودیت‌های تجاری دولت بایدن بر تلاش‌های چین برای تولید و استفاده از نیمه‌هادی‌های پیشرفته به‌خوبی مستند شده است، به‌ویژه پیامدهای آن برای توسعه قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی و تولید تراشه‌های حافظه. توجه کمتری به نقشی که چین در زنجیره تامین نیمه‌رساناها به‌عنوان بازار مهمی برای تراشه‌ها ایفا می‌کند - هم وارداتی و هم ساخته شده در خاک خود توسط شرکت‌های خارجی شده است.

چین به عنوان یک تولید کننده در حال رشد به تنهایی و به عنوان یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مونتاژ، بسته بندی و تست تراشه (APT) که آخرین مرحله فرآیند ساخت است، توسط امریکا نادیده گرفته می شود

چین به عنوان یک تولید کننده در حال رشد به تنهایی و به عنوان یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات مونتاژ، بسته بندی و تست تراشه (APT) که آخرین مرحله فرآیند ساخت است، توسط امریکا نادیده گرفته می شود. علاوه بر این، تعداد زیادی از مدارهای مجتمع ساخته شده در خارج از امریکا به خطوط مونتاژ چینی برای دستگاه‌های مختلف از کامپیوتر گرفته تا گوشی‌های هوشمند و قطعات خودرو ختم می‌شوند. واقعیت تغییر ناپذیر زنجیره تامین نیمه هادی این است که هدف تحریم های ایالات متحده نیز یکی از بازیگران اصلی این صنعت است.

با این حال، فروش SME در آمریکا که امکان تولید تراشه های پیچیده در چین را فراهم می کند، ضربه سختی خواهد خورد. دولت بایدن آسیب‌پذیری حیاتی را برای صنعت نیمه‌رسانای چین در نظر گرفته، اما به شرکت های پیشرو خود آسیب می‌زند.

تایوان: نیروگاه تولید و نوآوری

تایوان به دلیل اینکه خانه TSMC، یکی از مهم ترین شرکت های جهان است، به عنوان کف کارخانه صنعت تراشه و فونت نوآوری مهندسی شناخته شده است. در واقع، تایوان ادعای چندین تولیدکننده مهم دیگر نیمه هادی ها را دارد و به آن امکان می دهد در تقسیم کار بین المللی صنعت تراشه به مرکزیت تبدیل شود.

حتی با وجود اینکه شرکت‌های تایوانی بسیاری از ورودی‌های تولیدی کلیدی خود را از شرکای خود در سراسر جهان وارد می‌کنند، آنها همچنین یک زنجیره تامین یکپارچه ایجاد کرده‌اند - شبکه‌ای از کارخانه‌ها، شرکت‌های طراحی، ویفرهای سیلیکونی و سازندگان مواد شیمیایی تخصصی، کارخانه‌های APT، شرکت‌های ساخت‌وساز تخصصی، و دانشگاه‌هایی که مهندسان و تکنسین ها را برای صنعت استخدام می کند.

رهبر بلامنازع این کشور TSMC است که برای بسیاری از بزرگترین شرکت های چند ملیتی نیمه هادی ها را تولید می کند. مهم‌تر از همه، TSMC نود و دو درصد از پیشرفته‌ترین مدارهای مجتمع جهان را تولید می‌کند.

تسلط این شرکت، قدرت تحقیق و توسعه آن است که به آن امکان می‌دهد با همکاری نزدیک با سازندگان SME و طراحان تراشه در تولید نیمه‌رسانا پیشرو باشد. این پیشرفت‌ها را با نیروی سرمایه تقویت می‌کند - که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار آن تا سال ۲۰۲۴ در تایوان، آریزونا و ژاپن برنامه‌ریزی شده است و سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در سنگاپور و آلمان به دنبال آن انجام می‌شود.

کمپین دولت ترامپ علیه غول مخابراتی چینی Huawei Technologies شامل محدودیت های سختگیرانه برای فروش نیمه هادی به این شرکت بود. آن تحریم ها صادرات TSMC به چین را به نصف رساند و به ۱۰ درصد از فروش جهانی آن رساند

با توجه به اینکه بیش از نیمی از تولید نیمه هادی تایوان برای بازار چین - برای مشتریان چینی، تایوانی و سایر مشتریان خارجی - است، وابستگی متقابل اقتصادی ناخوشایند در سراسر تنگه تایوان، صنعت تایوان و به ویژه TSMC را به شدت در رادار سیاستگذاران واشنگتن قرار داده است.

کمپین دولت ترامپ علیه غول مخابراتی چینی Huawei Technologies شامل محدودیت های سختگیرانه برای فروش نیمه هادی به این شرکت بود. آن تحریم ها صادرات TSMC به چین را به نصف رساند و به ۱۰ درصد از فروش جهانی آن رساند. این شرکت اکنون تحت فشار فزاینده ای برای نظارت بر سفارش های دریافتی از دیگر شرکت های چینی است و با تشدید کنترل های دولت بایدن بر صادرات، شرکت تایوانی قرارداد با تعداد بیشتری از شرکت های چینی را لغو کرده است.

دو کارخانه TSMC در چین تاکنون نسبتاً تحت تأثیر اقدامات ایالات متحده قرار نگرفته‌اند، زیرا آنها نسل‌های قدیمی تراشه‌ها را می‌سازند و مانند سازندگان تراشه‌های کره‌ای، یک معافیت یک ساله از دولت بایدن برای استفاده از SME آمریکایی دریافت کرده‌اند.

جدای از TSMC، به نظر می‌رسد که آخرین محدودیت‌های ایالات متحده تأثیر محدودی بر دیگر تراشه‌سازان تایوان دارد که تراشه‌های کمتر پیچیده‌تری را برای بازار چین تولید می‌کنند. با این حال، کریستی تسون تزو هسو از موسسه تحقیقات اقتصادی چونگ-هوا در تایپه می گوید که برخی از شرکت های طراحی تایوانی که به شدت به مشتریان چینی متکی هستند، احتمالاً از این سرکوب آسیب بیشتری خواهند دید. علاوه بر این بسیاری از مهندسان تایوانی در تولیدکنندگان نیمه هادی چینی تحت تأثیر قوانین دولت بایدن هستند که دارندگان پاسپورت و گرین کارت آمریکا را از کار در صنعت چین محدود می کند.

مقامات دولت تایوان بیشترین درک را در میان شرکای ایالات متحده آمریکا در واکنش های عمومی خود به سیاست بایدن داشته اند. «وانگ می‌هوا»، وزیر اقتصاد تایوان در اکتبر ۲۰۲۲ در سفری به واشنگتن گفت که تایوان هر قواعد و دستورالعمل‌هایی را که شرکای تجاری ما تعیین کرده‌اند، دنبال می‌کند. ما فضای زیادی برای چانه‌زنی نداریم

دولت تایوان همچنین به فشار ایالات متحده بر TSMC برای ساخت کارخانه های خود در آریزونا پاسخ مثبت داد. در حالی که برخی از سیاستمداران تایوانی سرمایه گذاری های آریزونا را به عنوان اولین گام توخالی کردن صنعت نیمه هادی تایوان محکوم کرده اند، مدیران اجرایی و هیئت مدیره این شرکت از گسترش این شرکت دفاع کرده اند.

کره جنوبی: عضله حافظه

تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای مهار پیشرفت فناوری پیشرفته چین، چالش بزرگ‌تری برای شرکت‌های نیمه‌رسانای کره‌جنوبی ایجاد می‌کند، زیرا این شرکت‌ها بسیار بیشتر از رقبای تایوانی خود در اقتصاد چین جا افتاده‌اند. اقتصاد کره تحت سلطه کنگلومراهای غول پیکر است و صنعت نیمه هادی آن تنها چند تولیدکننده دارد که تولید عمدتاً بر روی محصولات حافظه با حجم بالا متمرکز شده است.

مانند تایوان، کره جنوبی نیز حدود ۶۰ درصد از صادرات تراشه خود را به چین ارسال می کند، اما تولیدکنندگان تراشه کره ای مقدار بسیار بیشتری نسبت به شرکت های تایوانی در کارخانه های چینی تولید می کنند

مانند تایوان، کره جنوبی نیز حدود ۶۰ درصد از صادرات تراشه خود را به چین ارسال می کند، اما تولیدکنندگان تراشه کره ای مقدار بسیار بیشتری نسبت به شرکت های تایوانی در کارخانه های چینی تولید می کنند.این شرکت‌ها از عملیات چینی هم برای صادرات و هم برای تامین بازار داخلی چین استفاده می‌کنند و حدود ۴۵ درصد از تقاضای چین برای تراشه‌های حافظه را تامین می‌کنند.

محدودیت‌های دولت بایدن در صادرات و انتقال فناوری به چین، شرکت‌های کره‌ای را علی‌رغم معافیت‌های یک ساله واشنگتن، در تنگنا قرار داده است. این به نوبه خود، دولت کره جنوبی را در موقعیت دشواری قرار می دهد، زیرا به دنبال متعادل کردن اتحاد استراتژیک خود با ایالات متحده و اتکای اقتصادی آن به چین است. تاکنون، دولت کره جنوبی در مورد اعلام تمایل خود برای پیوستن به طرح تراشه ۴ دولت بایدن محتاط بوده است - برخلاف استقبال تایوان. سئول در جلسه اولیه گروه شرکت کرد، اما در دسامبر ۲۰۲۲، در بیانیه‌های عمومی خود مضطرب ماند.

سامسونگ به نظر می رسد به دنبال تقویت حضور خود در ایالات متحده آمریکا به لطف قانون تراشه و علم باشد. این شرکت یک کارخانه تولید تراشه در تگزاس دارد و دیگری در حال ساخت است

قرار گرفتن سامسونگ و SK Hynix در معرض تنش های ایالات متحده و چین است که مهم ترین خطر را در بن بست تراشه ایجاد می کند، به طوری که SK Hynix بلافاصله پس از اعلام محدودیت های صادرات ایالات متحده گفت که ممکن است فروش عملیات چینی خود را بررسی کند.

در همین حال، سامسونگ به نظر می رسد به دنبال تقویت حضور خود در ایالات متحده آمریکا به لطف قانون تراشه و علم باشد. این شرکت یک کارخانه تولید تراشه در تگزاس دارد و دیگری در حال ساخت است. این کشور همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ۲۰۰ میلیارد دلار اضافی در کارخانه‌های آمریکا طی بیست سال آینده سرمایه‌گذاری کند، اما چنین برنامه‌های بلندمدتی رویا به نظر می‌رسند.

ژاپن و هلند: قدرت های انحصاری

شرکت های ژاپنی و هلندی در بخش های کلیدی زنجیره تامین نیمه هادی انحصار دارند. هرکدام تولید SME های ضروری برای تولید پیشرفته ترین مدارهای مجتمع را کنترل می کنند. شرکت هلندی ASML تنها شرکتی است که ماشین‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) را تولید می‌کند که برای حکاکی صدها میلیون مدار بر روی یک تراشه در نسل‌های فعلی نیمه‌رساناهای پیشرفته استفاده می‌شود.

تلاش های ایالات متحده برای مهار فروش شرکت های کوچک و متوسط به چین یکی از بحث برانگیزترین گام های تلاش برای مهار آرزوهای صنعت نیمه هادی چین است

توکیو الکترون ژاپن مقاوم‌های نوری EUV که در ساخت‌های پیشرفته ضروری هستند را تولید می کند در حالی که شرکت نیکون اجزای مختلف لیتوگرافی کلیدی را تولید می‌کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان ژاپنی بر بازار چندین ماده شیمیایی خاص که در سراسر صنعت استفاده می شوند، تسلط دارند.

تلاش های ایالات متحده برای مهار فروش شرکت های کوچک و متوسط به چین یکی از بحث برانگیزترین گام های تلاش برای مهار آرزوهای صنعت نیمه هادی چین است. دولت ترامپ بر هلند غلبه کرد تا فروش تجهیزات EUV ASML به چین را مسدود کند.

علاوه بر این، محدودیت های ایالات متحده بر شهروندان آمریکایی و دارندگان کارت سبز که با سازندگان تراشه چینی کار می کنند، بر تعاملات ASML با مشتریان فعلی چینی تأثیر گذاشته است. در همین حال، توکیو الکترون حدود یک چهارم از درآمد خود را از فروش به شرکت‌های چینی، از جمله شرکت‌هایی که توسط کنترل‌های صادراتی ایالات متحده و سایر تحریم‌ها هدف قرار گرفته‌اند، به دست آورد.

اختلاف بین متحدان بر سر فروش SME تا حد زیادی در سایه دیپلماتیک ایجاد شد. در حالی که ژاپن پیروی خود از واشنگتن را در این مورد حفظ کرد - همانطور که در اکثر اختلافات با ایالات متحده انجام می دهد - گزارش شده است که توکیو الکترون به شدت با محدودیت های ایالات متحده مخالف است. اما هلندی ها صریح تر بودند و وزیر تجارت خارجی لیزج شراینماخر در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که هلند اقدامات آمریکا را یک به یک کپی نخواهد کرد.

توافق بر سر فروش SME که توسط سه دولت در ژانویه پس از ماه‌ها مذاکره به دست آمد، شامل محدودیت‌های صادراتی برای تجهیزات اضافی ASML مورد استفاده در لیتوگرافی فرابنفش عمیق، یک فرآیند تولید کمی کمتر پیشرفته است.

قضاوت در مورد باقی ماندن اختلافات دیپلماتیک دشوار است اما این اختلاف بر مشکلی که واشنگتن در صورت فشار بر شرکای خود برای برداشتن گام‌های اضافی علیه چین که به منافع تجاری متحدان لطمه می‌زند، اضافه خواهد شد.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha