۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
وزارت تعاون به‌عنوان مجری قانون کار، صیانت از منابع انسانی را برعهده دارد

وزارت تعاون به‌عنوان مجری قانون کار، صیانت از منابع انسانی را برعهده دارد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه مجری قانون کار در کشور است و حفظ سلامت و صیانت از منابع انسانی را برعهده دارد.

به گزارش بازار، علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه روابط کار در نخستین همایش ملّی ایمنی و بازرسی کار در صنعت حفاری با رویکرد صیانت از نیروی انسانی که در محل آمفی‌تئاتر مجموعه فرهنگی شرکت ملّی حفاری ایران و با حضور جمعی از مدیران وزارتی، مسئولین استانی، مدیران مجموعه‌های نفتی و رؤسای بازرسی کار سراسر کشور برگزار شد، گفت: با وجود شدیدترین تحریم‌ها و خباثت‌های دشمنان ایران اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته ملّت بزرگ ایران توانست کارآمدی خود را نشان دهد.

رعیتی‌فرد افزود: اکنون شعار «ما می‌توانیم» که در ابتدای انقلاب اسلامی یک آرمان بود را عملیاتی کردیم و به رغم‌اینکه دشمنان همواره تلاش کردند که کارشناسی، دانش روز و فناوری را از ما دریغ کنند، ولی امروز متخصصین ایرانی در حوزه‌های نفت، استخراج، اکتشاف و حفاری به حول و قوه الهی با اراده‌ای آهنین، با ظرفیتی که توان فنی و مهندسی در کشور وجود دارد، چه در حوزه‌های بالادست و چه صنایع پایین‌دست در صنعت نفت توانسته‌ایم نه تنها در منطقه، بلکه در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

وی صیانت از نیروی کار را یکی از مهمترین اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: یکی از مباحث مهم که در ماده ۸۵ قانون کار بر آن تأکید شده است "حفظ و صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور" است که از وظایف خطیر این وزارتخانه می‌باشد.

رعیتی‌فرد افزود: جامعه کارگری و کارفرمایی ما به‌عنوان دو بال تولید هستند که نبود هرکدام به دیگری آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: رعایت نکات ایمنی قانون کار لازم الاجراست و در فصل ۴ قانون کار با ۲۲ ماده‌ای که در آن، حقوق مختلف صیانت از نیروی کار، از تشکیل شورای حفاظت فنی تا تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تا تشکیل کمیته‌های حفاظتی فنی است، قرار دارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر بخواهیم علاوه بر قانون کار از جنبه دینی و اسلامی به این موضوع نگاه کنیم، تأکیدات ویژه‌ای در کتاب آسمانی در خصوص حفظ جان یک انسان شده و در ابعاد بین‌المللی هم به این موضوع تأکید شده است.

وی افزود: در سال گذشته ما به ۲ مقاوله‌نامه بین‌المللی شامل؛ مقاوله‌نامه ۸۱ بازرسی کار سازمان جهانی و مقاوله‌نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت محیط کار پیوستیم که می‌طلبد با همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل در حوزه کار و تولید ذیل شورای عالی حفاظت فنی بتوانیم آیین‌نامه‌هایی که برای مقاوله‌نامه ۱۵۵ تدوین می‌شوند عملیاتی و اجرایی کنیم که بتوان خسارت ناشی از بیماری شغلی و حوادث شغلی را که دغدغه عمده جامعه کارگری و کارفرمایی کشور است به‌حداقل برسانیم.

رعیتی‌فرد خاطرنشان کرد: در گذشته یک نظام‌نامه نفتی بین وزارت کار و وزارت نفت تدوین شده و به امضای وزرای وقت دو حوزه رسیده بود که مبنای خوبی است که باید آن را آسیب‌شناسی کرد تا بتوان برای شرایط پیش‌رو از ظرفیت‌های هر دو دستگاه استفاده کرد.

وی ضمن تأکید بر ایمنی و بازرسی کار در صنعت حفاری با رویکرد صیانت از نیروی انسانی، افزود: طبق آمار جهانی سالانه سازمان جهانی کار (ILO)، آمار حوادث ناشی از کار در ایران کمتر از میانگین جهانی است.

رعیتی‌فرد گفت: در سراسر جهان تقریباً ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند، اما در ایران سالانه تقریباً از ۹ تا ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار، ۸۰۰ مورد آن منجر به فوت می‌شود.

وی با بیان این که همین تعداد هم برای ما زیاد است، افزود: حدود ۳۸ درصد عمده حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد نیز در صنایع رخ داده است و در برخی از صنایع مثل معدن خطرپذیری بالاتر است، اما به لحاظ رعایت نکات ایمنی، در آنجا فقط ۲ درصد از حوادث ناشی از کار را داریم که نشان می‌دهد هرجایی ما استاندارد و ایمنی حین کار را رعایت کنیم می‌توانیم از نیروی کار صیانت کنیم.

رعیتی‌فرد با اشاره به این که در حوزه نفت استانداردها در سطح بالایی اجرا و ایمنی در سطح اعلا حفظ می‌شود، گفت: از این تجارب همکاران نفت استفاده کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در کشور به لحاظ گستره‌ای که ادارات بازرسی کار ما دارند و به لحاظ تکالیف قانونی و وظیفه ذاتی بازرسان کار، می‌توان از ظرفیت‌ها و تعامل دوطرف استفاده کرد.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha