۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
بازار کار معماری

بازار کار معماری

رشته معماری اما یکی از رشته های تلفیقی و جذاب در گروه ریاضی هست که تفاوت آن با دیگر رشته ها در این هست که صرفا به اعداد و ارقام توجه نمی کنیم بلکه باید علم ریاضیات رو با هنر ترکیب کنیم.

به گزارش بازار، بازار کار معماری : اگر شما هم از علاقمندان به رشته معماری و عاشق یادگیری و آموزش اتوکد ، بازسازی ، اجرای ساختمان ، طراحی داخلی ، طراحی نما و غیره هستید و یا اینکه در این رشته تحصیل می کنید،حتما برای شما سوال شده است که بازار کار معماری و اتوکد ، بازسازی ، نما ، اجرا و غیره چگونه بوده و چه آینده ای در انتظارشان می باشد.با افزایش شهر نشینی و افزایش ساختمان سازی، دانش معماری نیز با سرعت بیش تری قدم در راه پیشرفت و ترقی گذاشت.معماران سعی داشتند که از دیگری سبقت بگیرند و بتونند خودشون رو در این راه محک بزنند.بنابراین دانش معماری روز به روز گسترده تر شد وافراد زیادی رو به خودش جذب کرد.


رشته معماری اما یکی از رشته های تلفیقی و جذاب در گروه ریاضی هست که تفاوت آن با دیگر رشته ها در این هست که صرفا به اعداد و ارقام توجه نمی کنیم بلکه باید علم ریاضیات رو با هنر ترکیب کنیم. از آنجایی که معماری با بعد زیبایی هم سر و کار داره و محیط خونه و شهر شما نمودی از تفکرات و هنر معمار رو نمایش میده پس لازمه که یک معمار خوب علاوه بر علم آمار و ریاضی، خوش ذوق هم باشه تا بتونه اصول بصری و زیبایی شناسی یک بنا و ساختمون رو به خوبی رعایت کند.

بخش هنری رشته معماری مرتبط با طراحی نماها، پلان ها، زیبا سازی فضا ها و... می باشد. اما در بخش ریاضی و محاسبات بیش تر به بخش زیرساخت ها، تاسیسات مکانیکی و ... مربوط می شود.

رشته معماری گرایش های مختلفی داره و انتخاب این گرایش ها بسته به نوع دید و علاقه شما داره اما به اختصار هر یک از این گرایش ها را توضیح می دهیم.

شرح گرایش

گرایش ها

بیشتر به بررسی و طراحی فضا می پردازد

معماری-معماری

بررسی و طراحی فضاهای بیرونی و محیط خارجی را در دستور کار خود دارد

معماری منظر

به طراحی فضاهای داخلی می پردازد

معماری داخلی

به مطالعه و بررسی معماری در جهان اسلام می پردازد

مهندسی معماری اسلامی

تاریخ معماری ایران را بررسی می کند

مطالعات معماری ایران

در واقع در این گرایش در زمینه مدیریت پروژه ها آموزش می بینید

مدیریت پروژه و ساخت

در این گرایش به بررسی و ارائه راهکارهایی که پس از سوانحی مثل زلزله، سیل و ... روی می دهد، می پردازد

بازسازی پس از سانحه

این گرایش بحث مصرف انرژی و استفاده بهینه از انرژی در ساختمان ها و کاهش آلودگی های زیست محیطی را بیان می کند

انرژی معماری

در این مبحث تکنولوژی و امکانات به روز در ساختمان و معماری بررسی می شود

تکنولوژی معماری

در این مبحث به طراحی فضاهای شهری اشاره می شود

طراحی شهری

سیاست ها و طرح ها را در سطح منطقه و شهر بررسی می کند

برنامه ریزی شهری

در این گرایش نیز نحوه مرمت به بهترین شکل با کمترین آسیب آموزش داده می شود.

مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی


 

نرم افزارهای مورد نیاز رشته معماری

بازار کار معماری

اما درآمد زایی در رشته معماری تنها مربوط به تحصیل در گرایش های مختلف نیست و لازمه که روی مهارت های دیگری هم کار کنیم. یکی از این مهارت های تخصصی مربوط به نرم افزارها هست. نرم افزار ها برای کسایی که به طراحی علاقمندند، خیلی مهم و حیاتیه. بنابراین برای کسایی که به کارای اجرایی علاقه ندارن، حیطه طراحی و کار با نرم افزارها انتخاب خوبیه. نرم افزارها به شما امکان طراحی و مدل سازی رو میده. برخی از این نرم افزارها عبارتند از: autocad,revit,V-ray,۳d max,Indesign,sketchup اتوکد و ... در رابطه با نرم افزارها باید بگیم که نرم افزار اتوکد به عنوان نرم افزار مادر در این رشته شناخته میشه و یادگیریش برای طراحان ضروریه!


 

اجرا

یکی دیگر از عواملی که در بازار کار معماری تاثیر دارن، مربوط به مهندسایی میشه که پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی دارن. بنابراین این مهندسان با تایید شدن نقشه هایی که ارائه میدن، مبلغ مناسبی هم دریافت می کنن.

اما در حوزه اجرا که بعنوان پولساز ترین حوزه معماری شناخته میشه، دستمزدها متغیر هست. اما با داشتن قرارداد خوب می توان دستمزد قابل توجهی را از اجرا بدست آورد. مهارت ها و توانایی های معمار در اجرا باعث میشه که شناخته بشه و کارفرماها اونو به همدیگه معرفی کنن. از اونجایی که معمارها در حوزه اجرا به شکل پروژه ای پبیش میرن، می تونن پیشرفت مالی خوبی داشته باشن و چند پروژه را همزمان با هم پیش ببرن.


 

پروژه ها

اما رشته های معماری میتونن در حوزه های دیگه ای مثل بازسازی، طراحی داخلی، طراحی نما و حتی طراحی محوطه ها هم فعالیت کنن. برای کسایی که به طراحی فضاها علاقه دارن میتونه انتخاب مناسبی باشه(به خصوص برای کسایی که ذوق هنری دارند)


 

فریلنسری

بازارکار معماری فقط مربوط به حوزه اجرا و طراحی نیست و شما می تونید از طریق فریلنسری هم کسب در آمد کنید. سایت هایی وجود داره که میتونید در اون به فعالیت هایی معماری بپردازید به این صورت که کارفرما در خواست طرح ، پلان و ... رو میده و شما می تونید از این طریق باهاشون همکاری داشته باشید و قرارداد ببندید.


 

بازار کار معماری همونطور که مطالعه کردیم گسترده بوده و علاقمندان به این حوزه و یا کسانی که در رشته معماری تحصیل کرده اند با توجه به روحیات و علاقه خودشون می توانند در هر بخشی که تمایل دارند مشغول به فعالیت شوند. در رشته معماری داشتن مهارت ها ، فنون و نرم افزارهایی همچون اتوکد میتونه شما رو به معمار حرفه ای تری تبدیل کند.

کد خبر: ۲۰۹٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha