۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
زائران مشهد الرضا بال پرواز می‌خواهند| بهانه‌های واهی برای رسیدن به نرخ‌های هوایی
بازار گزارش می‌دهد؛

زائران مشهد الرضا بال پرواز می‌خواهند| بهانه‌های واهی برای رسیدن به نرخ‌های هوایی

مشهد- درحالی‌که مسئولان پذیرش ۴۰ میلیون مسافر داخلی و ۱۸ میلیون گردشگر خارجی را تا سال ۱۴۰۴ برای خراسان رضوی در سر می‌پرورانند اما ظاهراً توجهی برای زیرساخت‌های لازم نداشتند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از دولتمردان نیک می‌دانند که اقتصاد مشهد به اقتصاد زیارت تکیه دارد و هر سال برافزایش آمار زائران تکیه می‌کنند اما کمتر درباره این موضوع بحث می‌شود که این تعداد زائر و گردشگر بر چه پایه وزیر ساختی باید تکیه کند؟

کاهش پروازها باهدف افزایش نرخ بلیت یکی از موضوعاتی است که از ابتدای امسال به‌عنوان دغدغه‌های مسافران برای سفر به مقاصدی هم چون مشهد مقدس مطرح بوده است.

بنا بر گفته برخی کارشناسان صنعت گردشگری چند صباحی است که به دلیل کاهش تعداد پروازها با موجی از اعتراضات مردمی در عرصه صنعت گردشگری روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار شنیده می‌شود به دلیل جلوگیری دولت از افزایش قیمت‌ها شرکت‌های هواپیمایی نیز از ارائه خدمات بیشتر و هم‌چنین افزایش ناوگان پروازی خودداری می‌کنند و لذا این موضوع خود به بر هم خوردن عرضه و تقاضا دامن زده است.

بنا بر گفته برخی از کارشناسان برخی شرکت‌ها به بهانه نداشتن قطعات و خرابی پروازها باهدف مقابله با دولت از ارائه خدمات مطلوب خودداری می‌کنند و سعی دارند تا به این شکل اعتراض خود را ابراز کنند.

اقدام اعتراضی خطوط هوایی و تقابل آن‌ها در برابر سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت صمت و سازمان تعزیرات که اجازه گران شدن بلیت‌ها را نمی‌دهند حال در صنعت گردشگری با کمبود بلیت خودنمایی می‌کند.

این موضوع خود سبب شده تا گاها شاهد ارائه قیمت‌های گزافی از سوی دفاتر فروش باشیم که با منطق نمی‌خواند و لذا همین بازار سیاهی برای ارائه خدمات ایجاد شود که درنهایت دود این لجبازی‌ها به چشم مردم و گردشگران می‌رود.

تأثیر گرانی دلار بر روی صنعت گردشگری

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص اینکه تا چه میزان به این موضوع به چشم واقعیت می‌توان نگاه کرد، اظهار می‌کند: عوامل بسیاری در کاهش ارائه خدمات دخیل است.

زائران مشهد الرضا بال پرواز می‌خواهند| عدم توازن در صنعت حمل و نقل هوایی

سعید ولی زاده بابیان اینکه افزایش نرخ دلار و هم‌چنین تحریم‌ها بر روی صنعت گردشگری و هم‌چنین صنعت حمل‌ونقل تأثیر مستقیم داشته است اظهار می‌کند: این گرانی و تورم در تمامی ابعاد موجب بر هم خوردن تعادل و آشفتگی در ارائه خدمات در صنعت گردشگری شده است.

مدتی است که به دلایل مختلف ازجمله کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای خارجی که باعث بالا رفتن هزینه‌های اداره‌ شرکت‌های هواپیمایی شده لذا بازار عرضه و تقاضای صنعت حمل‌ونقل هوایی نیز از توازن خارج‌شده است

وی بابیان اینکه افزایش نرخ دلار هزینه سفر را برای گردشگران تصاعدی کرده است ابراز می‌کند: متأسفانه مدتی است که به دلایل مختلف ازجمله کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای خارجی که باعث بالا رفتن هزینه‌های اداره‌ شرکت‌های هواپیمایی شده لذا بازار عرضه و تقاضای صنعت حمل‌ونقل هوایی نیز از توازن خارج‌شده است.

وی اذعان می‌کند: البته کاهش عرضه بلیت موجب افزایش بی‌رویه نرخ‌ها شده و این موضوع نیز کاهش ناوگان آماده‌به‌کار را در پی داشته است درنتیجه کاهش عرضه بلیت هواپیما روی تمامی مسیرها تأثیر داشته است که مشهد نیز از این موضوع مستثنا نیست.

ولی زاده در خصوص افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های ناباورانه در برخی از اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در برخی از سایت‌ها توضیح می‌دهد: ازآنجایی‌که تقاضا برای سفر به مشهد به دلیل وجود بارگاه امام‌ رضا(ع) بیشتر است، این امر موجب افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام پیک به‌ویژه در مسیرهای خارجی شده و نرخ‌ها به‌صورت بی‌رویه در نوسان است.

وی بیان می‌کند: سال گذشته برخی از سایت‌ها برای سودجویی و بهره‌مندی از سود بیشتر بلیت‌های هواپیما را همراه با اجاره اتاق در برخی هتل‌ها عنوان می‌کردند که این اقدام کاملاً خلاف مقررات است و البته خیلی هم فراگیر نبود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی عنوان می‌کند: این موضوع درباره برخی از شرکت‌های هواپیمایی مصداق داشت که از طریق دفاتر مسافرتی اقدام به برنامه‌ریزی سفر در قالب تور کرده بودند لذا بر اساس آن بلیت به‌ همراه رزرو هتل به مسافران عرضه می‌شد که چنین موضوعی عمومیت نداشت.

فصل داغ پروازها

تابستان امسال هم‌زمان با برپایی جشن‌های مذهبی کمبود پروازها و قیمت‌های نجومی موج شدید از اعتراضات را به‌ویژه در بین مسافران مشتاق برای سفر به مشهد مقدس به همراه داشت.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در همین حال با انتقاد از کاهش تعداد پروازها این موضوع را به‌عنوان تهدید برای صنعت گردشگری تلقی کرده و اظهار می‌کند: متأسفانه از ابتدای سال شاهد کاهش پروازها و عدم رغبت شرکت‌های هوایی برای فعالیت در خطوط داخلی بودیم.

در بسیاری از اوقات نبود تناسب بین عرضه و تقاضای بلیت، به کاهش سفر به مشهد منجر می‌شود این موضوع بر روی درآمدزایی اماکن اقامتی به‌شدت مستقیماً تأثیرگذار است

مادر شاهیان بابیان اینکه کاهش پروازها و گرانی بلیت رابطه مستقیم و اثر بسزایی در ضریب اشغال هتل‌های مشهد دارد بیان می‌کند: متأسفانه در بسیاری از اوقات نبود تناسب بین عرضه و تقاضای بلیت، به کاهش سفر به مشهد منجر می‌شود این موضوع بر روی درآمدزایی اماکن اقامتی به‌شدت مستقیماً تأثیرگذار است.

زائران مشهد الرضا بال پرواز می‌خواهند| عدم توازن در صنعت حمل و نقل هوایی

وی بابیان اینکه این ضرر تنها به هتل داران معطوف نمی‌شود ادامه می‌دهد: نبود زیرساخت‌های لازم و البته ارزان برای حضور زائران کل زنجیره اقتصادی شهر مشهد را که به موضوع زیارت گره‌خورده است را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی در این رابطه اذعان می‌کند: وقتی زائر کمتری به مشهد می‌آید، بر زنجیره‌ای از خدمات مانند حمل‌ونقل، واحدهای صنفی فروش سوغات و رستوران‌ها و حتی مراکز عرضه فروش مواد غذایی تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی ادامه می‌دهد: جامعه هتلداران خراسان رضوی سعی کرده است با در نظر گرفتن تخفیف‌های لازم حتی در فصل‌های غیر پیک امکان سفر ارزان‌تر به مشهد را فراهم کند؛ زیرا یکی از وظایف خود را ارائه خدمات مناسب و باکیفیت به زائران امام رضا (ع) می‌داند لذا در این میان انتظار می‌رود نهادهای دیگر هم پای‌کار بیایند و امکان سفر ارزان‌تر به مشهد را فراهم کنند.

شرکت‌های هوایی فقط به سود می‌اندیشند

کاهش پروازها حالا صدای بسیاری از فعالان صنعت گردشگری از جمله رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران را بلند کرده است.

فریدجواهرزاده در این رابطه اظهار می کند: به دلیل شیوه رفتاری ایرلاین‌های داخلی هیچ امیدی به بهبود شرایط در پروازها و همچنین توسعه گردشگری داخلی که بخش عمده‌ آن موضوع حمل‌ونقل است، نمی‌توان داشت.

وی می افزاید: برای این‌که گردشگری ایران چه در ابعاد داخلی و چه خارجی بهبود یابد، نباید نگاه ایرلاین‌ها به هر دلیل و با هر نیتی صرفاً کسب درآمد باشد و به بهانه‌های مختلف نرخ را افزایش دهند. به‌راحتی می‌توان قیمت تمام‌شده بلیت‌ پرواز شرکت‌های داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه کرد و دید که بر اساس دلار نیز نرخ پروازهای داخلی ما بیشتر از حد متعارف ایرلاین‌های خارجی است.

اگر دستگاه‌های نظارتی بر پاسخگو کردن بخش هوایی نسبت به مردم و حقوق مسافر توجه کنند و ایرلاین‌های داخلی برای تعطیلی، تأخیر و ... مورد بازخواست قرار گیرند، شرایط فعلی به وجود نخواهد آمد و وضعیت گردشگری ما به سمت بهبود شرایط حرکت خواهد کرد

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تأکید می کند: اگر دستگاه‌های نظارتی بر پاسخگو کردن بخش هوایی نسبت به مردم و حقوق مسافر توجه کنند و ایرلاین‌های داخلی برای تعطیلی، تأخیر و ... مورد بازخواست قرار گیرند، شرایط فعلی به وجود نخواهد آمد و وضعیت گردشگری ما به سمت بهبود شرایط حرکت خواهد کرد.

کاهش پرواز صحت ندارد

در حالی که بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی بر این باورند که شرکت های هوایی از ترفند کاهش پرواز ها برای افزایش قیمت بلیط استفاده می کنند اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور ماه گذشته در نشست خبری این موضوع را تکذیب کرد و اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد و هیچ کاهش پروازی نداشتیم.

زائران مشهد الرضا بال پرواز می‌خواهند| عدم توازن در صنعت حمل و نقل هوایی

محمدی بخش در جمع خبرنگاران دربارپروازهای داخلی گفت: روند افزایش قیمت به این صورت است که شرکت‌های هواپیمایی درخواست می‌دهند و در سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود سپس در نشست شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و به ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت ارسال می‌شود و پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود.

وی درباره بازگشت مابه‌تفاوت قیمت بلیت مسافرانی که گران‌تر خریده بودند اظهار داشت: نتیجه قطعی را مقام قضائی اعلام می‌کند هر اختلافی با نرخ اصلی با دستور مقام‌قضایی برگشت داده می‌شود.

معاون وزیر راه درباره برخورد سازمان هواپیمایی با ایرلاین‌های متخلف اظهار داشت: این سازمان هم برخورد سلبی‌دارد هم برخورد حقوقی هم لغو امتیاز هم ارجاع به مقام قضائی که در موارد مختلف یکی از این موارد اجرایی می‌شود.

محمدی بخش درباره برخورد با اپلیکیشن‌های فروش بلیت یادآور شد: برخی از اپلیکیشن‌های مرتبط و غیر مرتبط تخلف داشتند که با آن‌ها برخورد کرده‌ایم لیست اپلیکیشن‌های متخلف در وب سایت سازمان هواپیمایی منتشر شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره کاهش پروازها گفت: این موضوع صحت ندارد و هیچ کاهش پروازی نداشتیم وی ادامه داد: پروازهای خارجی رشد چند برابری و داخل رشد ۲۰ درصدی داشته‌اند پروازهای خارجی نیز از جمله استانبول لغو نشده است به خاطر زمستان به طور طبیعی پروازهای کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ایرلاین‌ها پروازهای خود را کم نکرده‌اند توقف پروازها برای ایرلاین‌ها اختصاصی نیست.

توصیه مسئولان به زائران نوروز ۱۴۰۲

گر چه موضوع افزایش خدمات توسط خطوط هوایی در اینجا ختم به خیر نخواهد شد اما بهتر است زائرانی که قصد سفر و زیارت مشهد مقدس رادارند بنا بر توصیه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی پیش از سفر از طریق سامانه‌های رزرواسیون آنلاین محل اقامت خود را رزرو و در خصوص بلیت رفت‌وبرگشت نیز اطمینان حاصل کنند.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
      1 0
      دولت بلیط هواپیما را بطرف مشهد الرضا را خیلی قیمت پایین تر بفروشد تا بیشتره ارزومندان به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شوند۰۰۰