۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نوسان قیمت مواد اولیه؛ اصلی ترین مانع تولید در سالی که گذشت| لزوم تسریع مکانیزه کردن کشاورزی در ۱۴۰۲
در گفتگو با بازار مطرح شد

نوسان قیمت مواد اولیه؛ اصلی ترین مانع تولید در سالی که گذشت| لزوم تسریع مکانیزه کردن کشاورزی در ۱۴۰۲

شهروندی تولیدکننده ادوات و تجهیزات کشاورزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نوسان قیمت مواد اولیه اصلی ترین چالش ما بود افزود: امیدواریم در سال جدید دولت در راستای مکانیزه کردن کشاورزی حمایت کننده ما باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش های تولیدی که جایگاه ویژه ای در بحث تامین با امنیت غذایی همه کشورها دارد، با دشواری ها و مشکلات بسیاری همراه است که از جمله آنها می توان به مشکلات ناشی از وقوع بلایای طبیعی و خسارت های مالی که برای کشاورزان در پی دارد اشاره کرد. با این وجود برخی از چالش ها و مشکلات در این حوزه به عوامل دیگری همچون تحریم ها، نوسان قیمت مواد اولیه، عدم تنظیم بازار، بی برنامه گی دستگاه های مربوطه در حوزه تولید و فروش و همچنین هموار نبودن مسیرهای صادراتی برمی گردد. البته این موارد تنها گریبان بخش تولید محصولات کشاورزی را نگرفته است و صنعتگران بخش نیز که در حوزه تولید و ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی فعال هستند هم به طور پیوسته درگیر این مسائل هستند. «ایمان شهروندی» مدیر فروش و بازرگانی یک شرکت با سابقه ۵۰ ساله در حوزه ساخت ادوات کشاورزی، خاک ورزی و سمپاش ها و همچنین ماشین آلات سورتینگ و بسته بندی است که معتقد است بزرگترین چالش آنها در سال ۱۴۰۱ در بحث تامین مواد اولیه بوده است.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این تولید کننده ادوات کشاورزی است.

*شما به عنوان تولید کننده و صنعتگر بخش کشاورزی در سالی که گذشت چه چالش ها و موانعی را پشت سر گذاشتید و کدام موارد در این مسیر بیشتر اذیت کننده بوده است؟

در سال ۱۴۰۱ بزرگترین چالش در رابطه با بحث تامین مواد اولیه بود که باعث می شد نتوانیم قیمت ثابتی را برای تولیدات و ماشین آلات خود در نظر بگیریم و این امر کار را همواره بسیار سخت می کند.

شهروندی، صنعتگر بخش کشاورزی: از جمله مواردی که در سال ۱۴۰۱ ما به عنوان تولید کننده ادوات و تجهیزات را بسیار اذیت کرد بحث نوسان قیمت مواد اولیه بود که باعث می شد نتوانیم محصولات خود را با قیمتهای ثابتی به بازار عرضه کنیم ضمن اینکه برنامه های تولید ما هم متاثر از این امر تغییر می کرد

چون ما بر فرض یک برنامه برای تولید خود در نظر می گیریم که بر فرض امسال ۵۰ دستگاه سورتینگ با قیمت x تومان تولید و عرضه کنیم اما می بینیم که نه تنها با قیمت معین شده بلکه با ۳ تا ۴ برابر قیمت مشخص شده هم نمی توانیم کار را پیش ببریم. چون قیمت مواد اولیه محصولاتی که استفاده می کنیم مثل انواع ورق ها، آهن و حتی زنجیرها به قدری نوسان دارد که ما نمی توانیم یک اطمینان خاطر داشته باشیم و یک قیمت ثابت داشته باشیم و این آزار دهنده است. بنابراین می توان گفت در سالی که پشت سر گذاشتیم نوسان قیمت مواد اولیه پرمصرف در این حوزه بزرگترین چالش ما بوده است و امیدواریم در سال جدید حداقل یک ثبات قیمتی در این حوزه رقم بخورد تا در بحث تولید تا به این حد با عدم اطمینان مواجه نشویم.

*با توجه به تمام مسائلی که در سال ۱۴۰۱ در حوزه کاری بخصوص در بحث تولید و فروش تجهیزات کشاورزی پشت سر گذاشتید چه چشم اندازی می توانید برای خود در سال جدید متصور شوید؟

همانطور که می دانید صنعت کشاورزی بسیار قدرتمند است و در تمام دنیا به آن نگاه خاص و ویژه ای است و لذا ما نیز همیشه چشم انداز روشنی برای خود متصور می شویم و همیشه مثبت نگر هستیم و سعی می کنیم خود را بالا نگه داریم تا خدمات رسانی بهتری به مشتریان خود داشته باشیم. به خصوص اینکه بنده شخصا معتقدم اگر من بتوانم خدمات بهتری به فعالان این بخش بدهم قطعات صنعت من در کشور رشد می کند. از سوی دیگر امیدواریم مسئولان هم کمک کنند تا بتوانیم هر چه سریعتر کلیه واحدهای کشاورزی از کوچک تا بزرگ و در حوزه های تولید و صادراتی مکانیزه شوند. چرا که به نظر بنده هرچه جلوتر می رویم ضرورت مکانیزه شدن کشاورزی بیش از گذشته احساس می شود و قطعا در سایه مکانیزه شدن بخش کشاورزی است که بحث تامین امنیت غذایی کشور محقق می گردد.

*راهکارهای پیشنهادی شما برای این صنعت در سال جدید در راستای ایجاد تحولات اساسی در آن چیست؟

به نظر بنده برای ایجاد تحولات مثبت در این صنعت برگزاری نمایشگاه ها بسیار خوب است به خصوص اگر با حضور شرکت کننده های خارجی نیز باشد؛ به این معنا که برگزاری چنین رویداد هایی می تواند زمینه معرفی خوبی در این حوزه باشد. از سوی دیگر در حالی که شرکت های تولید در این حوزه مشغول فعالیت هستند و کار خود را پیش می برند به هر حال باید حمایت هایی هم از سوی ارگان ها و سازمان های مربوطه صورت بگیرد. البته خوشبختانه در اکثر مواقع وزارت صنعت و معدن و وزارت جهاد کشاورزی از این حوزه حمایت می کنند اما برای رخ دادن اتفاقات و حرکات خوب در این صنعت این سازمانها باید نگاه توجه بیشتری به بخش و به خصوص به صنعت ادوات و تجهیزات داشته باشند تا از این طریق هرچه سریعتر در راستای مکانیزه کردن صنعت کشاورزی پیش برویم.

*با توجه به اینکه شما یک مجموعه قدیمی در حوزه ساخت ادوات و تجهیزات کشاورزی هستید برای سال جدید چه برنامه های توسعه ای دارید؟

یکی از قوانین مجموعه ما این است که هر سال یک دستگاه جدید و یک تکنولوژی جدیدتر ارائه بدهیم به طور ی که به عنوان مثال در مورد یک دستگاه سورتینگ که سال ۱۴۰۰ ارائه دادیم کاملا وابسته به قطعات خارجی بود اما در سال ۱۴۰۱ یکی از دستور العمل ها این بود که این دستگاه را بتوانیم کاملا بومی سازی کنیم و خدا را شکر توانستیم این برنامه و هدف را محقق کنیم. به این ترتیب در سال گذشته این دستگاه را با یک پنجم قیمت نمونه خارجی اش با همان کیفیت در بازار ارائه دادیم و از سوی دیگر الان تنها حدود ۵ درصد از تجهیزات آن وابسته به بازارهای خارجی است و هنوز بومی سازی نشده است آن هم به این دلیل اینکه هنوز تکنولوژی آن وارد کشور نشده است. بنابراین یکی از برنامه های ما این است که در سال جدید این دستگاه را به طور ۱۰۰ درصدی بومی سازی کنیم و در بازار ارائه بدهیم.

کد خبر: ۲۰۹٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha