۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کارگران به سامانه سابک اعتماد ندارند
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران:

کارگران به سامانه سابک اعتماد ندارند

ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران اظهار داشت: بسیاری از کارگران غیر رسمی به دلیل حفظ جایگاه فعلی خود از ثبت نام در سامانه های دولتی پرهیز می کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، هادی ابوی با اشاره به وضعیت کارگران ساختمانی، گفت: گذرهای ساختمانی همیشه برای کارگرانِ به دنبال کار، محل کسب درآمد بوده اند.

وی افزود: اکثر کارگران ساعت ها در گذرهای کار ساختمانی منتظر می مانند تا یک کارفرما پیدا شود و به آن ها کار بسپارد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به این که آمار دقیقی از تعداد کارگران ساختمانی در دست نیست، اظهار داشت: ما نیاز داریم تا یک مرکز به طور متمرکز آمار جامعی را از کارگران گذرهای ساختمانی جمع آوری کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از کارگران در کارگاه های غیر رسمی و به اصطلاح زیر پله ای فعالیت می کنند.

هادی ابوی با اشاره به این که ما باید در حوزه کارگری از اقتصاد غیر رسمی به سمت اقتصاد رسمی حرکت کنیم، عنوان کرد: کارگران مشغول به کار در کارگاه های غیر رسمی بیمه نیستند و از حداقل دستمزد محروم می شوند.

وی تاکید بر این که کارگران ساختمانی همیشه از بیکار شدن می ترسند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از کارفرمایان کارگران را اذیت می کنند و مدعی می شوند که در صورت درخواست بیمه کارگر باید اخراج شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود: بسیاری از کارگران غیر رسمی به دلیل حفظ جایگاه فعلی خود از ثبت نام در سامانه های دولتی پرهیز می کنند.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این که تشکل کارگری مشهد در اوایل شیوع ویروس کرونا در سامانه ای اطلاعات کارگران را ثبت کرد، توضیح داد: ظرف ۲۰ روز حدود ۳۵ هزار کارگر به تشکل کارگری مشهد اعتماد کرده و در سامانه اعلام شده ثبت نام کردند.

هادی ابوی افزود: تا به امروز ما موفق شدیم تا حدود ۱۰ هزار بسته معیشتی را به دست کارگران برسانیم.

وی با تاکید بر این که آمارهای مرتبط با کارگران اشکالات و ابهامات متعددی دارند، تصریح کرد: لازم است تا معاونت اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در موضوع آمار کارگران ایرانی پاسخگو باشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تاکید داشت: کارگران ایرانی اعتمادی به سامانه سابک - سامانه اشتغال بازار کار – ندارند.

وی ادامه داد: خودداری از اخذ سهم ۷ درصدی بیمه کارگری حداقل کاری بود که دولت می توانست در حق کارگر انجام دهد.

کد خبر: ۲۰٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha