۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
قیمت مرغ به ۱۵ هزار تومان می‌رسد؛ بررسی دلایل افزایش
مرغ در آستانه پرواز؛

قیمت مرغ به ۱۵ هزار تومان می‌رسد؛ بررسی دلایل افزایش

تهران- قیمت مرغ در حالی از هفته پیش تاکنون افزایشی است، که فعالان بازار از تداوم این روند افزایشی خبر می‌دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اواخر فروردین‌ماه بود، که خبرهایی از جوجه‌کشی در کشور منتشر شد، اما بحران در بازار مرغ و پرورش طیور در کشور از ماه‌ها قبل آغازشده بود، تا جایی که بسیاری از مرغداران از کاهش قیمت مرغ، در عین افزایش قیمت نهاده‌های دامی گلایه‌مند بودند و پرورش مرغ را نه‌تنها همراه با سود نمی‌دانستند، که معتقد بودند، روی خط ضرر هستند.

همان زمان بود، که بسیاری از کارشناسان شرایط موجود در بازار را مقدمه‌ای برافزایش قیمت این محصول ارزیابی می‌کردند، حال مدتی است، که بازار مرغ که تا کیلویی هفت هزار تومان نیز کاهش‌یافته بود، با افزایش قیمت همراه است و در حال حاضر کیلویی ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان قیمتی است، که خرده‌فروشان برای عرضه مرغ طلب می‌کنند.

قیمت در بازار دستوری نیست

اما یکی از توزیع‌کنندگان عمده مرغ در جنوب استان تهران در تحلیل بازار مرغ به خبرنگار بازار گفت: پیش‌بینی من از بازار افزایشی است، چراکه قیمت هرگز دستوری نبوده و وقتی بسیاری از مرغداران دریکی دو سری قبلی ضرر کرده‌اند، نباید توقع داشته باشیم، دوباره مرغ بریزند.

جواد احمدی اضافه کرد: بسیاری از مرغدارهایی که من می‌شناسم، پس از فروش محصولات خود در ریزش قبلی از ریختن دوباره جوجه یک‌روزه خودداری کردند و به‌راحتی می‌شد، پیش‌بینی کرد، که این امتناع از ریزش جوجه به‌زودی به افزایش قیمت منجر شود.

تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی پس از تعطیلی سه‌ماهه فعالیت خود را شروع کردند و همین امر تقاضا برای خرید مرغ را افزایش داده است

وی گفت: از سویی دیگر تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی پس از تعطیلی سه‌ماهه فعالیت خود را شروع کردند و همین امر تقاضا برای خرید مرغ را افزایش داده است، حالا با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، افزایش قیمت طبیعی است.

این فعال بازار با انتقاد از مسئولان در خصوص عدم‌حمایت از تولیدکنندگان مرغ گفت: انتظار این است، که تمام نابسامانی‌های بازار را به تولیدکنندگان منتقل نکنند، وقتی تولید هر کیلوگرم مرغ حدود ۹ هزار تومان هزینه دارد و قیمت در بازار به هفت هزار تومان رسیده و قیمت خرید از مرغداران به حدود شش هزار تومان آمده است، توقع می‌رود، مسئولان با ورود به‌موقع جلوی زیان تولیدکننده را بگیرند و با خرید مرغ از وی و انبار آن در سردخانه‌ها موجبات آرامش بازار را فراهم آورند.

احمدی افزود: هیچ فرد منطقی فعالیت همراه با ضرر نمی‌کند، شما جوجه بریزی، هزینه کنی و بعد از مدتی وقت و تلاش و هزینه با ضرر به فروش برسانی، آیا این اقدام را دوباره تکرار خواهی کرد، مسلماً خیر و این .ضعیف امروز بازار داخلی مرغ است، که با هدر دادن مقدار زیادی ارز و واردات مرغ منجمد از خارج قابل مدیریت است، درحالی‌که می‌توانستیم، بهتر از این بازار را مدیریت کنیم.

افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد

یکی از توزیع‌کنندگان نهاده‌های دامی در شرق استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد دو هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا چهار هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است، که نسبت به مدت مشابه شش ماه قبل بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

محمد میرزایی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر در بازار آزاد قیمت هر کیلوگرم کنجاله آفتابگردان سه هزار و ۶۰۰ تومان، کنجاله کلزا  دو هزار و ۷۰۰ تومان، سبوس برنج  ۷۰۰ تومان، متیونین  ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ترئونین ۳۴۰ هزار تومان، کولین یک‌صد و ۱۵ هزار تومان، لیزین ۸۰ هزار تومان، کاه ۱۷ هزار تومان، فسفات ۷۰ هزار تومان، باگاس  سه هزار و ۵۰۰ تومان، گندم ۲۵ هزار تومان، پودر ماهی ۱۹ هزار تومان، جو  ۲۴ هزار تومان، یونجه ۳۵ هزار تومان، کنجاله تخم پنبه ۳۳هزار و ۵۰۰ تومان، کربنات کلسیم یک هزار و ۴۰۰ تومان، جوش‌شیرین ۶۰ هزار تومان، پودر چربی یک‌صد و ۴۵ هزار تومان و سبوس گندم نیز هر کیلوگرم ۲۴ هزار تومان است.

وی بابیان این‌که با ایجاد هماهنگی بین واردکنندگان نهاده‌های دامی و نیز بازار مصرف و همچنین تعادل قیمت دلار می‌توان به سطح منطقی برای قیمت نهاده‌ها رسید، گفت: در سه ماه گذشته شاهد افت شدید جوجه ریزی و به‌تبع آن کاهش خرید و تقاضا برای نهاده‌های دامی هستیم، که این امر دلیل افزایش قیمت مرغ است.

تداوم منطقی افزایش قیمت مرغ

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به‌شدت شاهد کاهش عرضه مرغ در بازار هستیم و دلیل افزایش قیمت نسبی نیز همین کاهش عرضه است، چراکه مرغداران با ضررهای جدی در چندین ماه اخیر مواجه شدند و اصولاً هر بار دلیلی وجود دارد، که سبب ضرر مرغداران می‌شود.

شاهد کاهش عرضه مرغ در بازار هستیم و دلیل افزایش قیمت نسبی نیز همین کاهش عرضه است

عظیم حجت بابیان این‌که در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری هشت هزار و ۷۰۰ تا هشت هزار و ۸۰۰ تومان است، گفت: بر این اساس قیمت هر کیلو مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها نیز ۱۳ هزار تومان است، که نسبت به هفته گذشته ۵۰۰ تومان افزایش داشته است و پیش‌بینی ما افزایش قیمت مرغ آماده طبخ تا ۱۴ هزار تومان، تا پایان هفته جاری و ۱۵ هزار تومان در هر کیلو تا انتهای خردادماه است.

وی کاهش عرضه و افزایش تقاضا در پی بازگشایی رستوران‌ها و تالارها را عامل افزایش قیمت مرغ در بازار دانست و توضیح داد: دلیل کاهش عرضه مرغ نیز کاهش جوجه ریزی است.

قیمت منطقی ۱۷ هزار تومان است

این فعال تولید مرغ گوشتی نرخ منطقی هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ با ترکیب نهاده‌های دولتی و آزاد را ۱۵ هزار تومان دانست و گفت: اگر نرخ مرغ با احتساب نهاده‌های آزاد را حساب کنیم، قیمت منطقی ۱۷ هزار تومان است، درحالی‌که شاهد قیمت‌های زیر ۱۰ هزار تومان برای حدود دو الی سه ماه در استان تهران و کشور بودیم و این فاصله قیمتی زیانی بود، که مرغداران متحمل می‌شدند.

حجت میزان عرضه نهاده‌های دامی دولتی در کشور را نیز ناچیز توصیف کرد و گفت: این میزان تنها برای تولید ۳۰ الی ۴۰ درصد تولید داخل کفایت می‌کند و انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی بر همین اساس کم شده است، بااین‌حال امیدوارم در آینده دچار چالش نشویم.

به نظر می‌رسد، برای تحقق «جهش تولید» و نیز تعادل در قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت سفید مرغ و دیگر مواد موردنیاز داخل کشور، می‌بایست، از وارد آمدن ضرر به تولیدکننده و کاهش انگیزه وی جلوگیری شود، تا شاهد تداوم فعالیت در بازار و تداوم تولید باشیم.

کد خبر: ۲۰٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha