لزوم تغییر در سازوکارهای مالی اتاق‌های بازرگانی

لزوم تغییر در سازوکارهای مالی اتاق‌های بازرگانی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: سازوکار وصول درآمدهای اتاق‌های بازرگانی شفاف نیست و این موضوع احتمال ایجاد فساد را تقویت می‌کند.

به گزارش بازار، مجیدرضا حریری گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌ها باید چهار در هزار سود حاصل از فروش خود را براساس صورت‌های مالی که هر سال منتشر می‌کنند، به حساب دولت واریز کنند، اما این موضوع به دلیل نبود شفافیت به درستی اجرا نشده است.

وی افزود: در بحث وصول درآمدها در اتاق‌های بازرگانی کاملاً سلیقه‌ای عمل می‌شود و اتاق ایران نمی‌داند که شرکت‌ها چه میزان پول به اتاق استان داده اند؛ مثلا اتاق ایران نمی‌داند که شرکت فولاد مبارکه چه میزان پول به اتاق اصفهان پرداخت کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: سوال اصلی از مسئولان اتاق ایران این است که شما به عنوان مسئول اصلی وصول درآمدهای اتاق براساس کدام سازوکار صورت‌های مالی شرکت‌ها را بررسی و میزان درآمدی که از سود شرکت‌ها باید عاید دولت شود را تعیین می‌کنید؟

وی با بیان اینکه سازوکار شفافی برای وصول درآمدهای اتاق‌های بازرگانی وجود ندارد، گفت: شرکت‌های بورسی موظف هستند صورت‌های مالی خود را بر روی کدال منتشر کنند، ما براساس همین اطلاعات، صورت‌های مالی ۴۰ شرکت از بیش از ۵۰۰ شرکت بزرگ را بررسی کردیم و متوجه شدیم که آنچه که در اتاق ایران وصول شده است ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مجموع درآمد چهار در هزار این ۴۰ شرکت که براساس قانون باید به حساب دولت واریز میشده، کمتر است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین افزود: براساس قانون سلامت اداری اتاق ایران موظف است درآمدها، دریافتی‌ها و همه هزینه‌های خود را به صورت شفاف منتشر کند و این کار در حال حاضر انجام نمی‌شود.

وی گفت: براساس آنچه که در قانون آمده است، باید شفافیت در سازوکار مالی اتاق‌های بازرگانی حاکم شود، به گونه‌ای که درآمدها و هزینه‌ها شفاف و قابل نظارت باشد.

کد خبر: ۲۰۸٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha