۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
«حج فقرا» هم گران تمام می‌شود| هزینه پنج تا هفت میلیونی هر یک زائر در نوروز مشهد!
بازار گزارش می‌دهد؛

«حج فقرا» هم گران تمام می‌شود| هزینه پنج تا هفت میلیونی هر یک زائر در نوروز مشهد!

مشهد- سفر به مشهد مقدس و یا به تعبیر بسیاری علما «حج فقرا» با افزایش هزینه‌های روزمره زندگی حالا برای بسیاری از زائران و فقرا واقعاً گران تمام می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: با افزایش قیمت دلار که‌موج آن تقریباً تمامی دامنه اقتصادی و جامعه را گرفته است حالا در آستانه تعطیلات عید نوروز تبعات آن بر روی هزینه سفر زائران و گردشگران نیز خود را نشان داده است.

به گزارش خبرنگار بازار اگرچه در آشفتگی بازار ارز هنوز ندایی از گرانی بلیت‌های سفر و یا نرخ هتل‌ها حداقل در این‌ طرف از سال شنیده نمی‌شود اما مشاهدات خبرنگار بازار حاکی از انست که به‌صورت نامحسوس بسیاری از خدمات مانند نرخ تورهای مسافرتی و هزینه‌های سفر مانند خوراک و ایاب و ذهاب افزایش‌یافته است.

افزایش نرخ تورها

سفر به مشهد مقدس که تا ماه گذشته با استفاده از تورهای لحظه آخری با کمتر از دو میلیون تومان به ازای استفاده از بلیت قطار رفت‌وبرگشت و چهار روز اقامت در هتل سه ستاره با صبحانه، نهار و شام امکان‌پذیر بود حال همین سفر با یک روز اقامت کمتر در همین هتل به رقم سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و هتل‌های ۵ ستاره را با این امکانات به ازای هر نفر باید پنج تا ۱۰ میلیون تومان هزینه کرد.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بابیان اینکه نوروز ۱۴۰۲ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان از چهارم فروردین، احتمال کاهش مسافر را در پی خواهد داشت اظهار می‌کند: پیش‌بینی ما این است که سفرهای نوروزی از ۲۰ اسفند سال جاری تا ۴ فروردین ۱۴۰۲ انجام شود.

فرهاد دوایی بیان می‌کند: در چهار روز نخست سال جدید به‌طور حتم افزون بر سه میلیون زائر به مشهد مشرف خواهند شد و این در حالی است که گرانی‌ها و تقارن نوروز و ماه رمضان ما را از هشت میلیون زائر دور خواهد کرد.

«حج فقرا» گران شد| اوج گرفتن نرخ تورهای داخلی

وی در مورد قیمت تورهای مسافرتی به مقصد مشهد در نوروز ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرد: یقیناً هزینه‌های سفر به مشهد در نوروز برای هر عضو خانواده کمتر از هفت میلیون تومان نخواهد بود؛ اگر خانواده‌ای با پرواز به مشهد بیاید و در هتل‌های ۵ ستاره مشهد اقامت کند، هزینه هر عضو خانواده برای ۳ شب ۱۰ میلیون و بیشتر خواهد بود. همین بسته سفر با اقامت در هتل‌آپارتمان‌های درجه دو در حدود هفت میلیون تومان خواهد بود.

دوایی تأکید کرد: مسافر اگر با قطار یا اتوبوس نیز به مشهد سفر کند، شک نکنید که مبلغ سفر هر نفر کمتر از پنج میلیون تومان نخواهد بود، مگر آنکه خانواده در چادرهای مسافرتی، زائرسراهای ارزان‌قیمت یا منازل اقوام ساکن شوند.

افزایش هزینه‌ها و کاهش سفرها

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: متأسفانه همکاران ما با بیماری مزمن عدم حضور گردشگران خارجی و عدم ثبات در صنعت اقتصادی کشور دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

افزایش نرخ تورهای خارجی با توجه به گرانی قیمت بلیت در تمامی وسایل حمل‌ونقل حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است به همین دلیل شاهد کاهش تقاضای سفر در اکثر مسیرهای داخلی هستیم

سعید ولی زاده بابیان اینکه افزایش نرخ تورهای خارجی با توجه به گرانی قیمت بلیت در تمامی وسایل حمل‌ونقل حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است ابراز می‌کند: به همین دلیل شاهد کاهش تقاضای سفر در اکثر مسیرهای داخلی هستیم .

این کارشناس گردشگری بیان می‌کند: بر همین اساس در مسیرهای خارجی نیز با توجه به افزایش نرخ ارزهای خارجی شاهد افزایش تورها هستیم که کاهش شدید متقاضی را به همراه داشته است.

وی ادامه می‌دهد: به‌طورقطع آینده بسیار مهم است. زیرا این صنعت هرروز با یک چالش جدید مواجه می‌شود و فرصت سوزی‌های زیادی را تجربه می‌کند.

از سال‌های قبل و به‌ویژه از زمان شیوع بیماری کرونا و همچنین قبل از آن‌که با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدیم و قدرت خرید مردم کاهش شدیدی یافته و سفر از سبد خانوار خارج گردیده است .

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسر انجمن‌های کشور بیان می‌کند: در دو سال گذشته بیش از نیمی از کارکنان دفاتر از این صنعت کناره‌گیری کرده‌اند و شاید نزدیک به یک‌سوم دفاتر مسافرتی با خود تعطیلی و خود تعلیقی مواجه می‌باشند و این امر به دلیل عدم توانایی در انجام هزینه‌های جاری است.

«حج فقرا» گران شد| اوج گرفتن نرخ تورهای داخلی

وی با اشاره به مشکلاتی که همکاران وی در این رابطه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌افزاید: همان‌طور که بارها گفته‌شده، آسیب‌های بسیار اساسی و فراوانی مقابل روی فعالان صنعت گردشگری وجود دارد ازجمله قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش‌افزوده و بیمه تأمین اجتماعی است که دولت حاضر به تخفیف در این موارد نیست.

طرح‌های دولتی که محکوم به شکست شد

سفر ارزان یکی از موضوعاتی است که تاکنون دولت‌های بسیاری طرح‌های مختلفی را به این منظور به مرحله اجرا درآوردند که تاکنون توفیقی به همراه نداشته است.

برای یکی از این طرح‌ها سفر کارت ملی است. طرحی که در دهه ۸۰ توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی ارائه و تعریف شد حتی چند سال هم درگیر و دار اجرای آن بود اما درنهایت شکست خورد بااین‌وجود هنوز هم بعضی از طراحان و مجریان آن معتقدند که این طرح خوب اجرا نشد وگرنه ایده مناسبی بود.

به‌هرحال طرح سفر کارت ملی عنوان طرحی بود که سازمان میراث فرهنگی برای قسطی کردن سفرها اجرا کرد. به‌این‌ترتیب که بخش‌های رفاهی اداره‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌بایست مبلغی را به‌عنوان هزینه سفر در کارت سفر کارکنان و کارمندان خود واریز می‌کردند و کارکنان نیز با آن کارت‌ها به رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز طرف قرارداد با پروژه سفر کارت می‌رفتند و از خدمات آن‌ها استفاده می‌کردند.

طرحی جدیدی هم که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از آن صحبت کرده درواقع همان سفر کارت ملی است که قبلاً یک‌بار شکست‌خورده بود. در این طرح که باهدف ارزان‌سازی سفر برنامه‌ریزی‌شده اصلاً سازمان میراث فرهنگی و متولیان گردشگری قرار نیست فکری به حال پروازهای گران داخلی، هتل‌ها، خدمات نامناسب رستوران‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی و ... کنند بلکه آن‌ها می‌خواهند مردم در همین شرایط به سفر بروند و قسط آن را بپردازند با همان خدمات گران و با همان خدمات حداقلی، یعنی مردم مدت‌ها بابت سفرشان در حال پرداخت قسط باشند.

در این طرح بناست بلیت و مراکز اقامتی ارزان‌ از سوی وزارت گردشگری شناسایی شود و با آن‌ها برای پذیرش و اسکان مسافران و عملیاتی شدن طرح هماهنگی‌هایی صورت بگیرد. همچنین به گفته عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری بناشده در این طرح آژانس‌هایی نیز به‌صورت تخصصی برای این کار در نظر گرفته شوند.

در واقع هدف این طرح تأمین سفر برای خانواده‌هایی است که در سال‌های اخیر به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌ها، سفر از سبد اقتصادی آنان حذف‌شده است اما با افزایش نرخ و بلاتکلیفی که این روزها دامن اقتصاد را گرفته بعید به نظر می‌رسد که چنین وعده‌هایی عملی شود!

کد خبر: ۲۰۸٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
      0 0
      حا لا دولت بیلیط ها را از سرتاسر ایران به طرف مشهد الرضا را خیلی قیمت پایین و ارزون بفروشند تا مثل ما فقیرا هم بتوانیم به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شویم