۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
خام فروشی آفت اقتصاد ایران است/ بهره وری از ذخایر معدنی کشور کمتر از نیم درصد
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

خام فروشی آفت اقتصاد ایران است/ بهره وری از ذخایر معدنی کشور کمتر از نیم درصد

اردبیل - عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: خام فروشی آفت اقتصاد ایران است و قطعا قانون حمایت از تولید مانع از خام‌فروشی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بازار، ولی ملکی عصر شنبه در جلسه شورای اداری استان در محل استانداری اردبیل اظهار کرد: مجلس دهم قوانین کارآمد و موثری را به تصویب رسانده که از جمله آن می‌توان به قانون حفاظت از خاک، ممنوعیت تبلیغات محصولات دارای ضرر و زیان، قانون مدیریت بحران، بازنگری در قانون تجارت و ارزش افزوده را می‌توان نام برد.

وی اقتصاد را در دنیا یک مساله روشن و شفاف و بدون تعارضات محلی و منطقه‌ای توصیف و خاطرنشان کرد: اگر در اقتصاد درست عمل نکنیم نه تنها ارزش پول ما وخیم‌تر می‌شود بلکه تزلزل اقتصادی نیز زمینه فساد و رانت را به وجود می‌آورد.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس گفت: ما در کشور به افزایش تولید ناخالص داخلی نیاز داریم تا توان تولید ما بالا رفته و از شرایط کنونی به نحوی نجات یابیم.

ملکی بیان کرد: در این مسیر باید هماهنگی مدیریتی در استان‌ها به ویژه اردبیل شکل گیرد چرا که اگر اضلاع حمایت از تولید درست عمل نکنند ما در بخش تولید و بهره‌وری با نقصان روبرو خواهیم شد.

وی به مشکلات متعدد واحدهای تولیدی در استان و ضرورت حل موانع آنها اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذار اگر حمایتی را نبیند سایر استانها را به اردبیل ترجیح خواهد داد و از این روی نمی‌توان تحول اقتصادی را شکل داد.

۷ درصد معادن دنیا در ایران است
ملکی به پهنه‌های معدنی استان اردبیل به عنوان یک ظرفیت عظیم و بکر اشاره کرد و گفت: در سالجاری مسئولیت شورای عالی معادن به استان‌ها و استانداران تفویض شده و ضرورت دارد در این حوزه تحول اساسی در مناطق مختلف استان اردبیل شکل گیرد.

وی تصریح کرد: ۷ درصد معادن دنیا در ایران قرار دارد در حالی که ما نیم درصد این معادن را استفاده نمی‌کنیم که ضرورت دارد در استخراج، اکتشاف و فرآوری معادنی مانند مس، طلا، مولیبدن و آلومینیوم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت با اشتغال مناسب شکل گیرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تنها راه نجات کشور را تولید محصولات باارزش افزوده بالا اعلام و اظهار کرد: برای دور زدن تحریم‌ها ضروری است ارزش و قدر فلزات گرانبها را بدانیم و نسبت به تهاتر این فلزات گرانبها با کالاهای نایاب اقدام کنیم.

ملکی خاطرنشان کرد: این نهایت تحقیر است که چینی‌ها سنگ آهن ما را خام به کشورشان ببرند و با چندین برابر قیمت محصول فرآوری شده را به ما بفروشند که امروز هم در سنگ آهن و هم سنگ‌های قیمتی چنین حراج سرمایه‌ها را شاهد هستیم.

قانون حمایت از تولید مانع خام‌فروشی است
نماینده مجلس دهم به تصویب قانون حمایت از تولید در خانه ملت اشاره کرد و گفت: این قانون مانع از خام‌فروشی بوده و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا صادرات محصولات باارزش افزوده را در دستور کار قرار دهند.

ملکی به موانع اداری به ویژه در مسیر پرداخت تسهیلات اشاره کرد و افزود: همچنان بر این باوریم که پنجره واحد در این حوزه شکل گیرد تا سرمایه‌گذاران با کمترین بروکراسی اداری خدمات دریافت کرده و به اشتغال و تحرک بهتر در تولید بیندیشد.

وی بیان کرد: کشورمان امروز در جنگ اقتصادی شدیدی قرار دارد که دشمن به خوبی ضعف ما را در این بخش شناخته است و به همین دلیل هم اکنون قیمت نفت منفی شده و ما قادر نیستیم نفت خودمان را بفروشیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این شرایط باید با پرهیز از رفتار سلیقه‌ای و گزینشی در بحث اقتصادی بیش از گذشته به فکر تولید محصولات باارزش افزوده بیشتر باشیم تا با تصاحب بازارهای منطقه‌ای فضای صادرات فراهم آید.

ملکی با انتقاد از نبود پایانه صادراتی در استان برای صادرات محصولات کشاورزی و سردرختی گفت: برای به دست گرفتن بازارهای آسیای میانه که ۴۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، بسترهای صادراتی باید مهیا شده تا کشاورزان ما بتوانند محصول فرآوری شده خود را صادر کنند.

کد خبر: ۲۰٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha