۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
آب پشت سد مجن نصف شد | کاهش ۲۳ درصدی بارندگی‌ها
حسینی به بازار گفت؛

آب پشت سد مجن نصف شد | کاهش ۲۳ درصدی بارندگی‌ها

شاهرود- حسینی، مدیر امور آب شاهرود با بیان اینکه بارندگی‌ها در منطقه مجن شمال شهرستان ۲۳ درصد کاهش یافته است، گفت: این امر سبب شد تا آب سد مجن نصف شود.

سید حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سد مجن یکی از مهمترین تامین کنندگان آب استان سمنان است، ابراز کرد: این سد با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این سد با کاهش آبگیری مواجه شده است، ابراز کرد: حجم آبگیری سد مجن به صورت متعادل بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است.

مدیر امور آب شهرستان شاهرود با بیان اینکه حجم آب قابل تنظیم سد مجن چهار میلیون و ۸۰۰ متر مکعب برآورد می شود، تاکید داشت: حجم آبگیری مخزن سد مجن به نصف میزان تراز خود کاهش یافته است.

حسینی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی یکی از علل این کاهش است، گفت: نسبت به میانگین دراز مدت شاهد کاهش ۲۳ درصدی بارندگی در منطقه مجن شهرستان شاهرود بودیم.

وی با بیان اینکه سد تنظیمی و مخزنی مجن از مهمترین منابع تامین کننده آب منطقه، نقش مهمی در کشاورزی و اقتصاد دارد، بیان کرد: میزان بارندگی در مجن نسبت به سال آبی گذشته البته یک چهارم بیشتر بوده اما در قیاس با دراز مدت هنوز با مشکل کم بارشی روبرو هستیم.

مدیر امور آب شاهرود با بیان اینکه در شرایط فعلی حجم آبگیری سد مجن دو میلیون متر مکعب برآورد می شود که در قیاس با سه میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب تراز نرمال سد رقم کمتری است، گفت: با توجه به این کمبود منابع آبی کشاورزان منطقه باید توسعه کشت را رقم نزنند.

حسینی همچنین گفت: می بایست کشت کشاورزان متناسب با میزان آب موجود در پشت سد مجن صورت گیرد تا در فصل تابستان بخش کشاورزی این منطقه با مسئله کم آبی مواجه نشود.

به گزارش بازار، مجن در ۳۵ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهوار و استان گلستان قرار دارد. مردم این منطقه از کشاورزی ارتزاق می‌کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha