۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
قیمت دلار پایدار نیست| مرکز مبادله ارزی موثر در کنترل بازار
کارشناس پول و ارز:

قیمت دلار پایدار نیست| مرکز مبادله ارزی موثر در کنترل بازار

کارشناس پول و ارز گفت: وضعیت اقتصادی کشور بسیار بهتر از سال‌های قبل است و نرخ‌های ارزی که در بازار غیررسمی شکل گرفته، کاذب است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یحیی لطفی نیا؛ کارشناس پول و ارز در رابطه با نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: آنچه به عنوان نرخ در بازار مطرح می‌شود، در نتیجه تحولات بازار غیررسمی است که تقاضای سفته بازارنه و معاملات برای تامین مالی قاچاق را شامل می‌شود. در واقع عرضه و تقاضای بازار غیررسمی به دلیل عمق کمی که دارد، تحت تاثیر رفتار بازیگران و اخبار است؛ بنابراین هرگونه اخبار مثبت و یا منفی به شدت این بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: نرخ‌های این بازار چندان پایدار نیست و نوسانات بالایی دارد که باعث شده اخلال در این بازار از طریق اخبار کاذب به راحتی امکان‌پذیر باشد.

این کارشناس بازار پول و ارز تصریح کرد: حضور افراد در این بازار مثل سوراخ کردن یک کشتی است که خود نیز در آن حضور دارند و باعث غرق شدن همه می‌شود. صف تقاضا توسط افراد در این بازار با انگیزه حفظ ارزش پول و کسب سود است و این در حالیست که مازاد تقاضای غیرواقعی در این بازار باعث افزایش بیش‌تر قیمت‌ها می‌شود.

لطفی‌نیا اظهار کرد: از طرفی هم متاسفانه بازار کالا و بازارهای مالی نیز تحت تاثیر این نرخ‌ها قرار می‌گیرند که این مسئله باعث تهدید تولید کشور و معیشت مردم می‌شود.

وی در رابطه با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: هر بستری که مشاهده‌پذیری و شفافیت بازار را برای سیاستگذار افزایش دهد، اثرات مثبتی بر بازار گذاشته و به مهار قیمت‌ها کمک می‌کند.

این کارشناس بازار پول و ارز در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کشور بسیار بهتر از سال‌های قبل است و نرخ‌های ارزی که در بازار غیررسمی شکل گرفته، کاذب است. اما سطح اعتماد مردم به آمارهای رسمی کاهش یافته است و به همین علت آمار و ارقام موجب تعدیل بازار نمی‌شود.

کد خبر: ۲۰۸٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha