۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
افتتاح و شروع عملیات ۵ پروژه با اعتبار حدود ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال به دستور رئیس جمهور
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داد

افتتاح و شروع عملیات ۵ پروژه با اعتبار حدود ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال به دستور رئیس جمهور

خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه در استان های قم و مازندران با دستور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، درخصوص افتتاح، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های این مجموعه در روز دوشنبه به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اظهار داشت: روز دوشنبه با دستور آقای رئیس جمهور عملیات اجرایی آزادراه قم به اراک به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران به بندر امام (ره) که اولین آزادراه طراحی شده در کشور برای اتصال پایتخت به آب های خلیج فارس  است، آغاز می شود.

وی با اشاره به این که این بخش به عنوان یک حلقه مفقوده مهم این مسیر آزادراهی که بلاتکلیف است، شروع خواهد شد، تصریح کرد: این آزادراه از قبل از قم شروع شده و بعد از عبور از شمال این استان و سلفچگان به راهجرد خواهد رسید و از آنجا به سمت اراک حرکت می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طول این مسیر ۱۱۰ کیلومتر است که به صورت شش خطه آزادراهی احداث خواهد شد. برآورد اولیه برای این آزادراه طبق محاسبات انتهای سال ۹۷ و ابتدای ۹۸ حدود ۱۲۸۷ میلیارد تومان است که با بروزرسانی عدد احداث این آزادراه به بالای ۲۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

خادمی گفت: طول مدت برآورده شده برای ساخت این پروژه ۴ سال و به صورت مشارکتی با بخش خصوصی که ۲ شرکت مهم کشور به عنوان سرمایه گذار در آن مشغول خواهند بود. به این شکل بخشی از سرمایه گذاری را این دو شرکت و بخش دیگر را دولت انجام می دهد تا امیدوار باشیم طی ۴ سال این آزادراه ساخته شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این که این آزادراه در کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور قرار دارد، اظهار داشت: این کریدور آزادراهی با ساخته شدن عملا ما را به بنادر مهم و استراتژیک جنوب غرب کشور از جمله بنادر امام (ره) و دیگر بنادر خوزستان متصل می کند.

وی افزود: این مسیر یکی از مهم ترین مسیرهای ترددی کشور به شمار می آید تا با ساخت آن شاهد کوتاهترین مسیر دسترسی باشیم که تهران را به خلیج فارس متصل می کند و به لحاظ اقتصادی اهمیت بسزایی خواهد داشت. همان طور که گفته شد این آزادراه، اولین آزادراهی است که در مسیر تهران به خلیج فارس طراحی شده و اهمیت خاصی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این شبکه آزادراهی عملا در کنار اتصال تهران به قم، اراک، خرم آباد، اهواز و بنادر مهم جنوب غربی کشور، زمینه ساز تردد مناسب مردم استان های واقع در این مسیر خواهد شد. به این شکل که مردم استان های خوزستان، لرستان و مرکزی برای تردد به مرکز کشور و مردم استان قم برای دسترسی به جنوب و جنوب غرب کشور از این شبکه آزادراهی می توانند استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه معرفی طرح هایی که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد با اشاره به ۴ پروژه در استان مازندران تصریح کرد: در استان مازندران و در بخش افتتاحیه یکی از پروژه ها ۵ کیلومتر از باند دوم محور هراز است.

وی افزود: یکی از مهم ترین و زیباترین محورهایی که کوتاهترین محور برای دسترسی تهران به سمت مرکز مازندران است بخشی از آن به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در مسیر این ۵ کیلومتر شاهد تونل، پل یا دیوارهای حائل بلند خواهیم بود. به خصوص در ۲ کیلومتر آن به صورت ممتد تونل وانا در مسیر قرار دارد و اتصال مسیر به این تونل از طریق یک پل خواهد بود. ارزش فعلی مبلغ هزینه شده برای آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است که به عنوان احداث باند دوم هزینه شده است.

خادمی با اشاره به دیگر پروژه قابل افتتاح با دستور رئیس جمهور در روز دوشنبه در استان مازندران گفت: پروژه بعدی احداث باند دوم ساری به سمت تاکام است که از آنجا محوری به سمت سمنان می رود. این پروژه در ورودی مازندران و مرکز استان یعنی ساری قرار دارد.

وی افزود: با توجه به تراکم جمعیتی در این محدوده و ترانزیتی بودن این محور از سمت سمنان که یک میانبر به بندرعباس و یزد است، این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: محور ترانزیتی رسیدن بار از امیرآباد به بندرعباس و بالعکس به واسطه تراکم جمیتی بسیار زیاد این محدوده، یک جاده فرعی بود. مسیری که مردم همیشه تقاضا برای چهارخطه شدن و افزایش ظرفیت ترافیکی را داشتند تا شاهد کاهش حوادث ناگوار جاده ای در این مسیر باشیم. خوشبختانه ۱۷ کیلومتر از این مسیر ۲۲ کیلومتری روز دوشنبه به صورت بزرگراه به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در سراسر این مسیر مجبور به تملک زمین های کشاورزی بودیم و باغات زیادی در آن قرار داشت. همچنین این مسیر چون از حاشیه رودخانه عبور می کرد باید دیوارهای حائل بسیار بلندی ساخته می شد که بعضا ارتفاع برخی از این دیوارها به ۸ متر رسیده است. ارزش فعلی مبلغ هزینه شده در این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان است که از منابع دولت هزینه شده است.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه با اشاره به دو پروژه دیگر در استان مازندران که روز دوشنبه آغاز عملیات اجرایی آن ها از سوی رئیس جمهور اعلام خواهد شد، تصریح کرد: یکی از این پروژه ها آزادراه قائمشهر به ساری است.

وی افزود: پروژه ای که به عنوان آزادراه کنارگذار جنوب شهر ساری عمل می کند و عملا از قائمشهر به صورت آزادراهی این محور به بعد شهر ساری اتصال پیدا می کند.

خادمی بیان داشت: هموطنانی که به سمت شرق مازندران یعنی شهرهای نکا، بهشهر و خود ساری تردد می کنند و همچنین عزم سفر به گلستان و خراسان شمالی دارند همیشه در گلوگاه شهر ساری متوقف می شوند. به خصوص در پیک ترافیکی که ساعت ها متوقف می شدند چرا که ترافیک از داخل شهر عبور می کرد و مردم به همین خاطر دچار مشکل بودند.   به همین خاطر با احداث این آزادراه که طول آن ۴۴ کیلومتر و به صورت ۶ خطه احداث می شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: برآورد ریالی این پروژه ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده که از مناطق بکری عبور می کند. بی تردید مردم با احداث این آزادراه با روانی و بدون توقف و همچنین ایمنی بالا از قائمشهر به بعد ساری تردد می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: پروژه بعدی احداث باند دوم مرزن آباد به سمت دزدبن در بخشی از محور چالوس است که چهارخطه خواهد شد. مردم در عبور از آزادراه تهران – شمال در نزدیکی مرزن آباد همیشه دچار گرفتاری بوده و آنجا ترافیک دارد.

وی در پایان گفت: گره ترافیکی بدی که مردم منطقه و مردمی که به مازندران و چالوس سفر می کردند در آنجا گرفتار می شدند. با آغاز عملیات اجرایی این پروژه به دستور رئیس جمهور، عملیات ۱۵ کیلومتر باند دوم این مسیر آغاز خواهد شد که برآورد ریالی آن ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

کد خبر: ۲۰٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha