۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷
بهبود P/E و رشد سودآوری صنایع، با ارز مبادله‌ای
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

بهبود P/E و رشد سودآوری صنایع، با ارز مبادله‌ای

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از شرکت‌های بورسی همچون گروه‌های فلزات اساسی و معدنی تاکنون با مشکل چند نرخی بودن دلار مواجه نشدند، اما پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی با این معضل و ابهام رو به رو بودند.

به گزار بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: حدودا ۷۰ درصد از شرکت‌های بورسی کامودیتی محور یا هلدینگ‌های مربوط به آن‌ها هستند و هر میزان که نرخ دلار منطقی‌تر شود و با بازار آزاد همخوانی و تطابق بیشتری داشته باشد، سودآوری بیشتری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

بهزادفر با تاکید بر اینکه نرخ واقعی که در کشور کشف و معامله می‌شود، نرخ بازار آزاد است؛ بیان کرد: بخش زیادی از هزینه‌های عمومی کشور و طبیعتا شرکت‌های بورسی دلاری است، در نتیجه مچ شدن معاملات ارز صنایع بورسی در قیمتی پایین‌تر از نرخ واقعی، منطقی نیست. البته پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار بازار آزاد در کوتاه مدت (طی یک الی دو ماه آینده) از ثبات نسبی برخوردار شود.

وی تشریح کرد: برخی از شرکت‌های بورسی همچون گروه‌های فلزات اساسی و معدنی تاکنون با مشکل چند نرخی بودن دلار مواجه نشدند، اما پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی با این معضل و ابهام رو به رو بودند که اکنون با راه‌اندازی مرکز مبادله‌ای ارز و طلای ایران، تاحدی این تفاوت نرخ پوشش داده شده است.

بهزادفر بیان کرد: هرچند که نرخ میانگین دلار طی یک الی دو ماه اخیر حدود ۴۰ هزار تومان بوده است اما با این حال اختلاف معناداری مابین نرخ سامانه‌ای و بازار آزاد وجود دارد و به این واسطه اجحافی در حق شرکت‌های بورسی که بعضا ۵۰ میلیون سهامدار دارند، شده است. البته شکل‌گیری سازوکار مبادله‌ای گامی رو به جلو است و می‌توان آن را رخدادی مثبت تلقی کرد. هر چقدر این فاصله کمتر شود و هر چقدر ابهام برای نرخ دلار کاهش یابد، بازار سرمایه پیش‌بینی‌پذیرتر می‌شود و در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیقی موجب رشد تولید ناخالص داخلی بشوند.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: طبق گفته‌های فرزین رئیس بانک مرکزی، دلار در مرکز مبادله‌ای ارز و طلا و یا بازار دوم نیما، در نرخ ثابتی باقی نمی‌ماند و متناسب با شرایط بازار آزاد تغییر خواهد کرد و این مسئله نکته قوت این بازار است.

بهزادفر گفت: نرخ نیمایی در رقمی ثابت و دور از واقعیت‌های اقتصادی باقی می‌ماند که این مسئله آسیب‌زاست و در مقابل محدود نشدن نرخ مبادله‌ای به رقمی ثابت، اقدام صحیحی است. تلورانس و کشف قیمت می‌تواند به سودآوری شرکت‌ها و بهبود P/E صنایع بورسی کمک زیادی کند. هر چند که رشد سودآوری شرکت‌ها با افزایش نرخ دلار، رشدی صرفا اسمی است و سهامداران می‌بایست به طرح‌های توسعه و افزایش میزان تولید و فروش شرکت‌ها که سودآوری واقعی را دنبال دارد، توجه کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha