۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
 قیمت واقعی دلار در مرکز مبادله ارز و طلاست| کاهش انتظارات تورمی در سال آینده
کارشناس ارشد پول و بانکداری مطرح کرد

قیمت واقعی دلار در مرکز مبادله ارز و طلاست| کاهش انتظارات تورمی در سال آینده

عزیزنژاد، کارشناس ارشد پول و بانکداری گفت: با در نظر گرفتن تورم، ارز ۲۰ درصد حباب دارد که این حباب به اشخاص حقیقی که به امید سود وارد این بازار شدند ضرر می‌رساند.

به گزارش بازار، صمد عزیز نژاد، کارشناس ارشد پول و بانکداری در رابطه با ارز بیان کرد: موضوع انتظارات تورمی و بازارسازی سوداگران ارز در بازار تاثیر گذاشته است؛ بازار ارز و ورود سوداگران به آن مانند اوضاع بورس در سال ۹۹ است که شاخص بالا رفت و سپس حباب آن شکسته شد و بسیاری از مردم ضرر کردند.

وی ادامه داد: ارز کالایی قابل مبادله و دارای بازاری تخصصی است، یعنی در زمانی مانند آخر سال که ورود ارز به ایران بیشتر می‌شود عرضه نیز توسط رهبران این حوزه افزایش پیدا می‌کند که این امر باعث سقوط نرخ ارز می‌شود، حتی با در نظر گرفتن تورم، ارز ۲۰ درصد حباب دارد که این حباب به اشخاص حقیقی که به امید سود وارد این بازار شدند ضرر می‌رساند.

چه کسانی متضرر می‌شوند؟

عزیز نژاد گفت: در شرایط فعلی اگر نرخ سود سپرده را ۲ درصد در نظر بگیریم، سپرده گذاران هر ماه به طور متوسط دو درصد سود کسب می‌کنند و زمانی که حباب ارز شکسته شود علاوه بر این که افراد این سود را از دست دادند بلکه به علت ریزش دلار نیز ضرر می‌کنند.

کارشناس ارشد پول و بانکداری با بیان اینکه قیمت واقعی ارز حدود ۴۰ الی ۴۱ هزار تومان است، گفت: قیمت غیر واقعی ارز توسط سوداگران به بالای نرخ کشف شده در بازار رسیده است و نرخ بالاتر از قیمت کشف شده در بازار مبادله طلا و ارز که بر اساس بنیان‌های اقتصادی است، دارای حباب است، در این شرایط ریسک شامل افرادی می‌شود که تخصص و اطلاعات کافی ندارند.

کاهش انتظارات تورمی در سال آینده

عزیز نژاد تاکید کرد: در سال آینده انتظارات تورمی به شدت کاهش پیدا می‌کند، بنابراین افراد حقیقی که بدون تخصص وارد بازار ارز شدند متضرر می‌شوند. مردم به علت اینکه در آینده نسبت به ارزش پول نگران هستند یک بخش از دارایی‌های خودشان را به ارز و طلا تبدیل کردند، در این شرایط بانک مرکزی باید در سیاست‌های پولی و ارزی منافع مردم را به منافع ملی پیوند بزند.

وی افزود: به هرحال سوداگران بازار ارز در تمامی دوره‌ها ایفای نقش کردند، ولی بانک مرکزی باید حکمرانی ریال را در نظر بگیرد؛ در بحث خرید و فروش ارز مدیریت خوبی وجود دارد، اما حوزه ریال باز است و اشخاص می‌توانند ریال‌ها را از فیلتر مبارزه با پولشویی رد و در حساب‌ها جابه جا کنند. قسمت ریال سیاست پولی، مدیریت نشده و باید با کسانی که با هدف اصابت به بازار وارد می‌شوند از نظر مالیاتی برخورد کرد.

کارشناس ارشد پول و بانکداری در پایان تاکید کرد: باید ابزارهای سرمایه گذاری مانند دلار فردایی، صکوک ارزی همراه با سود وارد بازار شوند و مردم نیز نباید در این حباب قرار بگیرند، چون تجربه تلخ بورس تکرار می‌شود از مردم خواهش می‌کنیم به نرخ مرکز مبادله ارز و طلا توجه کنند.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha