۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
محرومیت اروپا از بازار روسیه فرصتی مناسب برای جایگزینی صنعت کاشی و سرامیک ایران
کارشناس اوراسیا با بازار مطرح کرد:

محرومیت اروپا از بازار روسیه فرصتی مناسب برای جایگزینی صنعت کاشی و سرامیک ایران

کرج- موسویان معاونت خارجی سابق وزارت بازگانی با اشاره به محرومیت کشورهای اروپایی از صادرات کاشی و سرامیک به روسیه گفت: فرصت مناسبی است تا سهم از دست رفته کشورهای اروپایی را در روسیه پر کنیم.

گروه استان ها بازار؛ سید مجتبی موسویان معاونت پیشین خارجی وزارت بازگانی و کارشناس اوراسیا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۵ کشور همسایه ما بوده و این کشورها متنوع هستند، گفت: یک کشور مثل روسیه که یک کشور قاره است و یا قطر درآمد و سرانه بالایی دارد که پروژه هایی مثل برگزاری جام جهانی را تجربه کرده است و همینطور عراق که چند جنگ را پشت سر گذاشته و نیاز به بازسازی دارد و همینطور افغانستان که همین شرایط را دارد، در اطراف ما هستند در نتیجه ما در یک منطقه بسیار پرکشش برای مصالح ساختمانی بالاخص «کاشی و سرامیک» هستیم.

موسویان افزود: همانطور که می دانید ما پنجمین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا هستیم که در واقع بیش از ۴۰ درصد تولید کاشی و سرامیک خود را صادر می کنیم در حالیکه این نرخ برای دنیا به صورت میانگین زیر ۱۹ درصد است. خب یکی از این مجموعه کشورهایی که در اطراف ما هستند کشورهای اوراسیا هستند و مهمترین کشور عضو پیمان اقتصادی اوراسیا فدراسیون روسیه است.

در حال حاضر کشورهای اروپایی به دلیل مشکلاتی که با روسیه پیدا کرده و از بازار این کشور محروم شده اند، در واقع ما یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون دلاری را فقط در روسیه داریم که اگر فقط یک مقدار کمتر از ۱۰ درصد را هم در نظر بگیریم می توانیم در کنار کشورهایی مثل چین و هند، سهم از دست رفته کشورهای اروپایی را فقط در روسیه پر کنیم

معاون پیشین خارجی وزارت بازگانی با بیان اینکه روسیه سالانه بیش از ۲۹۰ میلیارد دلار واردات دارد و قبل از کرونا حدود یک میلیارد دلار واردات کاشی و سرامیک داشته، افزود: به دلیل اینکه حدود ۵۰ درصد نیاز فدراسیون روسیه را کشورهای اروپایی تامین می کردند و در حال حاضر کشورهای اروپایی به دلیل مشکلاتی که با روسیه پیدا کرده و از بازار روسیه محروم شدند، در واقع ما یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون دلاری را فقط در روسیه داریم که اگر فقط یک مقدار کمتر از ۱۰ درصد را هم در نظر بگیریم می توانیم در کنار کشورهایی مثل چین و هند، سهم از دست رفته کشورهای اروپایی را فقط در روسیه پر کنیم.

موسویان گفت: کشوری مثل عراق که تقریبا ۹۹ درصد نیاز به کاشی و سرامیک خود را از خارج تامین می کند و ما در حال حاضر ۷۳ درصد از صادراتمان به این کشور است خب این تجربه موفقی است. ما این تجربه را در کشوری مثل روسیه هم باید پیاده کنیم. البته کشورهایی مثل قزاقستان و ارمنستان هم هستند اما اقتصاد آنها نسبت به روسیه کوچکتر است.

فرصتی که در رابطه با صادرات کاشی و سرامیک مهیا شده را قدر بدانیم

معاون پیشین خارجی وزارت بازگانی تاکید کرد: فرصتی که در رابطه باصادرات کاشی و سرامیک مهیا شده را باید قدر بشناسیم و به فکر پر کردن بخشی از ظرفیت از دست رفته کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، ایتالیا، لهستان و فرانسه در بازار روسیه باشیم و برای این امر باید به سرعت یک برنامه ریزی انجام دهیم که این کار هم از طریق تشکل ها، شرکت های تولیدی و همینطور کمک سازمان توسعه تجارت امکان پذیر است.

موسویان اظهار کرد: در حالیکه ما صادرتمان در سال گذشته حدود یک و نیم میلیون دلار بوده و روسیه رتبه ۱۴ را در بین بازارهای صادرات کاشی و سرامیک ما داشته ما از طریق استفاده از این فرصت مطمئنا" می توانیم این رتبه را به ۶ یا ۷ برسانیم و یک بازار مهم را از آنِ خود و کالاهای خود را در این کشور ماندگار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که آیا محصولات ما قابلیت رقابت با کاشی و سرامیک اسپانیا را دارد یا خیر، گفت: اسپانیا هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت تولید این محصول برتر است اما به هر حال این کشور علیرغم کیفیت، حتی اگر قیمت پایین تر هم داشته باشد دیگر راه نفوذی به روسیه ندارد و ما خوشبختانه تعداد زیادی شرکت و تولیدکننده کاشی و سرامیک را داریم.

موسویان با بیان اینکه در روسیه کاشی و سرامیک علاوه بر اینکه برای مصرف عمومی مثل سرویس های بهداشتی و کفپوش ها استفاده می شود، افزود: این کالا در نمای ساختمان هم مور استفاده قرار می گیرد.

الان که ما بحث جایگزینی کالاهای ایرانی را به جای کالاهای اروپایی در روسیه می کنیم، آن دسته از شرکت های ما که تولیدات فاخری دارند و محصولات بسیار خوبی تولید می کنند در واقع باید این خلاء را پر کنند و محصولات درجه ۲ ما باید راهی کشورهایی مثل افغانستان یا بعضی از نقاط پاکستان شود اما محصولات بسیار باکیفیت ما مطمئنا" باید هم مقدار آن افزایش پیدا کند و هم راهی بازار روسیه شود

وی با تاکید بر اینکه یک بازار هم محصولات با کیفیت و هم محصولات کم کیفیت را می خواهد، اظهار کرد: الان که ما بحث جایگزینی کالاهای ایرانی را به جای کالاهای اروپایی در روسیه می کنیم، آن دسته از شرکت های ما که تولیدات فاخری دارند و محصولات بسیار خوبی تولید می کنند در واقع باید این خلاء را پر کنند و محصولات درجه ۲ ما باید راهی کشورهایی مثل افغانستان یا بعضی از نقاط پاکستان شود. اما محصولات بسیار باکیفیت ما مطمئنا" باید هم مقدار آن افزایش پیدا کند و هم راهی بازار روسیه شود.

این کارشناس روسیه اضافه کرد: در جهت شناسایی برندها و کیفیت محصولات ما یکی از اقدامات بسیار مهم، شرکت در نمایشگاه های ساختمان روسیه است. چرا که حدود ۸۰ درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه های تجاری روسیه «چه نمایشگاه مصالح ساختمانی چه غیره» را گروه های هدف تشکیل می دهند و شرکت ها در این نمایشگاه ها در واقع دنبال تامین کنندگان و شرکای تجاری خود می گردند پس ما باید الان به صورت ضربتی اقدام کنیم.

می توانیم حداقل ۱۵ میلیون دلار صادرات سرامیک به روسیه داشته باشیم

وی در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص مقایسه هزینه تولید کاشی و سرامیک در ایران و بحث رقابت آن در بازار خارجی گفت: هزینه تولید به دلیل وجود منابع اولیه و انرژی در ایران به نسبت رقابتی است ما همین الان حدود دو و شش دهم از تولید دنیا را داریم و از نظر ظرفیت در وضعیت مناسبی قرار داریم. اگربتوانیم یک سری از مسائل مثل لجستیک یا گذرگاه های مرزی را حل کنیم و بحث ناوگان دریایی را نظمی بدهیم که با زمان بندی خاصی حرکت کنند و هزینه انتقال کالا به کشور بزرگ روسیه را کاهش دهیم مطمئن باشید این محصول که الان حدود یک و نیم میلیون دلار در سال صادرات دارد این رقم به ۱۰ برابر برسد و من به عنوان یک کارشناس روسیه می گویم می توانیم ظرف ۲ تا ۳ سال حداقل ۱۵ میلیون دلار فقط به روسیه صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر حدود ۱۵۰ میلیون دلار به کشور کوچکی مثل عراق صادرات داریم، افزود: چطور به یک کشور بزرگ در سایز قاره «روسیه» که جمعیت آن چند برابر است و الان برای واردات کشورهای اروپایی ممنوعیت گذاشته نتوانیم یک و نیم میلیون دلار را به ۱۵ میلیون دلار برسانیم. این کار امکان پذیر است و خوشبختانه با توجه به آشنایی که من با شرکت ها و بسته بندی و غیره دارم ما در این زمینه سرآمد هستیم و فکر می کنم کاشی و سرامیک جزو معدود کالاهای صنعتی است که در آن داراری یک رتبه خوب جهانی هستیم.

موسویان با یادآوری اینکه ما چند دهه پیش ۸۰ درصد فرش دنیا را تامین می کردیم، گفت: اما این رقم الان به زیر ۳۰ درصد رسیده و نباید بگذاریم همان بلا سر صنعت کاشی و سرامیک بیاید و باید کاری کنیم که هر روز پویایی و تنوع و تکنولوژی در این صنعت داشته باشیم و با قیمت های مناسب و استفاده حداکثری از فرصت ها و بازارهای پیرامون داشته باشیم.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha