۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بررسی وضعیت بازارچه مرزی «روتک»| ظرفیتی مهم اما غیر فعال
بازار گزارش می دهد؛

بررسی وضعیت بازارچه مرزی «روتک»| ظرفیتی مهم اما غیر فعال

خاش- با اینکه منطقه مرزی «روتک» به عنوان یک فرصت ملی و منطقه ای مطرح است اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم همچنان غیر فعال است.

فرشته بامری؛ بازار: بازارچه مرزی «روتک» در دهستان روتک از توابع بخش «پشتکوه» شهرستان خاش و در نقطه صفر مرزی واقع شده است.

با اینکه مسئولان وقت در سال ۹۴ خبر از ایجاد زیرساختهای اولیه برای شروع به کار بازارچه مرزی «روتک» دادند اما با گذشت قریب به یک دهه هنوز زیرساختهای لازم ایجاد نشده و فعالیتهای تجاری به صورت قانونمند در این بازارچه جریان ندارد.

مرز «روتک» سیستان و بلوچستان را به بازار ١٤٠ هزار نفری در دو شهر مرزی «دالبندین» و «کندی» در خاک پاکستان متصل می کند.

یکی از اصلی ترین و مهمترین دلایلی که سبب تاخیر در راه اندازی بازارچه مرزی «روتک» شده است، وجود مسافت طولانی بین این نقطه مرزی با مرکز شهر خاش است عاملی که سبب شده کشاورزان این خطه هم محصولات ارگانیک را با قیمتی ارزان به جای بازارهای داخلی به صورت فله ای روانه بازار کشورهای همسایه کنند.

کشاورزان روتکی می گویند

رفیع شهنوازی ساکن روستای آزاد آباد منطقه روتک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یک کشاورز برای انتقال و فروش محصول خود به خاش باید ۴۰۰ کیلومتر راه را برای رسیدن به خاش و ۴۰۰ کیلومتر را برای بازگشت طی کند.

وی گفت: طی کردن این مسیر برای کشاورزان سخت و دشوار است به ویژه اگر کشاورز وسیله و خودرویی برای حمل محصول نداشته باشد.

شهنوازی افزود: در صورتیکه کشاورز به اجبار خودرو یا وانتی برای حمل خرما کرایه کند باید هزینه گزافی پرداخت کند که برایش مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: افرادی که وانت دارند هم از هزینه سوخت این مسیر طولانی گلایه مند هستند و راه نزدیک که همان بازار آن سوی مرز است را انتخاب می کنند.

در صورتیکه محور «خاش -روتک» تکمیل شود می توان محصولات این خطه به خاش و سپس به استانهای دیگر صادر کرد

این نخلدار روتکی گفت: در صورتیکه محور «خاش -روتک» تکمیل شود می توان محصولات این خطه به خاش و سپس به استانهای دیگر صادر کرد.

شهنوازی افزود: همچنین با تکمیل این مسیر زمینه برای فعالیت بازارچه مرزی، احداث کارگاههای شستشو و بسته بندی خرما فراهم می شود و از صادرات فله ای با قیمت بسیار پایین خرما به پاکستان و افغانستان جلوگیری می شود.

محصولات کشاورزی با قیمتی ناچیز راهی پاکستان می شود

عبدالواحد حسین زهی ساکن روستای حسن آباد روتک، یکی دیگر از نخلداران روتکی به بازار گفت: از آنجایی که این منطقه مرزی است و در همسایگی پاکستان قرار دارد فروش محصول به تجار پاکستانی برای کشاورزان، راحت تر از طی مسافت ۸۰۰ کیلومتری و صرف هزینه و زمان برای انتقال آن است به همین دلیل خرمای این منطقه که ارگانیک هم است به صورت فله ای و با قیمت ارزان و کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به تجار پاکستانی فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه، دولت پاکستان این خرما را به آلمان صادر می کند، گفت: متوسط برداشت هر نخلدار ۱۰ تا ۳۰ تن است همچنین محصول خرمای تولید شده در این منطقه دارای شناسنامه تولید است به همین دلیل طرفداران خاص خود در کشورهای اروپایی از جمله آلمان دارد با این حال هنوز در بازار داخل کشور این محصول را معرفی نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: این خرما به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه و ارگانیک بودن خراب نمی شود و از آفاتی که دیگر خرما ها به آن دچار می شوند، به دور است.

این بهره بردار بخش کشاورزی، گفت: شرایط آب و هوایی مناسب و وجود منابع غنی آب زیرزمینی در منطقه سبب شده تا محصولی ارگانیک در منطقه تولید شود.

مشکل محور خاش - روتک کجاست ؟

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه مبادلات مرزی ایران و پاکستان از طریق بازارچه مرزی روتک نیازمند تکمیل راه های دسترسی است.

عطااله اکبری گفت: برای تکمیل راه دسترسی محور ارتباطی «خاش -روتک» که در توسعه مبادلات مرزی ایران و پاکستان حائز اهمیت است ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز داریم.

وی تصریح کرد: ساخت محور «خاش - روتک» از سال ۹۴ کلنگ زنی شد و قرار است در این مسیر ۱۲۰ کیلومتر جاده احداث شود.

اکبری با اشاره به اینکه کمبود اعتبار بزرگترین مانع اجرا و اتمام پروژه‌هاست، بیان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان مصمم است با وجود شرایط سخت طبیعی منطقه و محدودیت منابع مالی این پروژه مهم را به اتمام برساند.

احداث محور خاش -روتک برای شهرستان خاش و مرکز استان بسیار با اهمیت بوده و طول این محور ۱۲۰کیلومتر است

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: تمامی پروژه‌های راهسازی این اداره کل علی رغم محدودیت منابع مالی در حال اجرا است.

اکبری افزود: احداث این محور برای شهرستان خاش و مرکز استان بسیار با اهمیت بوده و طول این محور ۱۲۰ کیلومتر است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۱ کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده و ۱۴ کیلومتر دیگر نیز در دست احداث است.

اکبری تصریح کرد: تاکنون ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این محور که به عنوان یکی از سخت ترین و صعب العبور ترین راههای استان بشمار می رود هزینه شده است.

آرزوهای دیرینه مردم مرزنشین خاش رونق بخشیدن به تجارت مرزی است. با تامین اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه های راه «روتک - خاش» شاهد رونق تجارت در این منطقه مرزی و نیز راه اندازی بازارچه مرزی روتک خواهیم بود. بنابراین تسریع در احداث جاده خاش به روتک، سرمایه گذاری برای ایجاد پست قرنطینه دامی، توسعه زیرساختهای انرژی به منظور توسعه کشاورزی و صادرات انرژی به پاکستان ضروری است.

کد خبر: ۲۰۸٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha