۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
بورس تحت تاثیر سیگنال مرکز مبادله ارزی
سیاست هایی که می تواند رشد بورس را متوقف کند

بورس تحت تاثیر سیگنال مرکز مبادله ارزی

شاخص کل بورس تحت تاثیر نرخ ارز مرکز مبادله به بالای یک میلیون و ۷۳۰ هزار واحد رسیده و احتمال رسیدن به ۲ میلیون واحد را جدی کرد، گرچه هنوز عواملی مانند مالیات، نرخ عوارض و ... تعیین تکلیف نشده اند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه روز شنبه با ۸۶ هزار واحد رشد خودش را به محدوده یک میلین و ۷۳۰ هزار واحد رسانده که تقریبا در یک سال گذشته چنین رشدی در بازار بی سابقه بود. روند کنونی بازار بیشتر تحت تاثیر شرکت های صادرکننده بوده زیرا قبلا بانک مرکزی اعلام کرده بود که این شرکت ها باید ارز صادراتی خود را با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان بفروشند و حالا با راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا که نرخ آن ۴۱۵۰۰ تومان است این شرکت ها می توانند با ۳۰ درصد بالاتر ارز خود را بفروشند به همین دلیل موج جدیدی در بازار شکل گرفته و این روند ادامه خواهد یافت. هرچند وضعیت کنونی تورم ها می تواند گروه های ریالی بورس را تحت تاثیر قرار دهد و در بلندمدت آنها هم به تبع رشد شاخص معاملات مثبتی را تجربه کردند. در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند صعودی بازار با مثبت روز شنبه جدی تر شده، اما این به معنای رشد تمام نمادها نیست و در روزهای آینده بازار به تعادل می رسد و برخی نمادها راه خود را از سهامی که رشد خیلی بالایی داشته اند جدا می کنند.

بازار امروز با وجود اینکه رشد خوبی را تجربه کرده، اما هنوز لایحه بودجه تعیین تکلیف نشده و احتمال دارد که فشارهایی از نظر عوارض و مالیات به شرکت ها وارد شود و به نوعی مانع رسیدن شاخص به قله تاریخی خودش شود، هرچند الان حدود ۲۷۰ هزار واحد فاصله با آن داریم که عدد بسیار بالایی نیست و با چند روز تجربه معاملات مثبت می توان به آن هدف هم رسید

کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه روند صعودی بازار برای رسیدن به سقف دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به عملکرد دولت بستگی دارد، گفت: این رشد بازار تحت تاثیر عرضه درآمد ارزی شرکت های صادرکننده در مرکز مبادله ارزی بود و با توجه به سیگنال های تورمی فعلا ادامه خواهد داشت.

همایون دارابی با بیان اینکه در شرایط کنونی مقاومت کنونی بازار بسیار روانی است، افزود: در واقع امروز با وجود اینکه رشد خوبی را تجربه کرده، اما هنوز لایحه بودجه تعیین تکلیف نشده و احتمال دارد که فشارهایی از نظر عوارض و مالیات به شرکت ها وارد شود و به نوعی مانع رسیدن شاخص به قله تاریخی خودش شود، هرچند الان حدود ۲۷۰ هزار واحد فاصله با آن داریم که عدد بسیار بالایی نیست و با چند روز تجربه معاملات مثبت می توان به آن هدف هم رسید.

او با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری، نرخ خوراک و نرخ بهره همچنان در روند صعودی اختلال ایجاد می کند، افزود: هنوز دولت درباره قیمت گذاری برخی کالاها اصرار بر قیمت گذاری دستوری دارد که با توجه به تورم و قیمت هزینه تمام شده کالاها هیچ توجیهی ندارد و به زیان تولید و اقتصاد کشور است، از طرف دیگر نرخ بهره همچنان صعودی بوده و خودش عامل ناترازی بانک ها شده زیرا با وجود اینکه در چند ماه اخیر که سود بانکی بالا رفته، این سیاست باعث شده ۶۰ درصد بدهی بانک ها به بانک مرکزی بالاتر برود.

قیمت ارز در کشور نباید اینجا باشد و سیاست ارز نیمایی منجر به ایجاد هیجان در بازار آزاد شد، در واقع نرخ ارز برای صادرکننده ها قبلا پایین بود و انگیزه ای برای تحویل ارز به سامانه نیما نداشتند و در مقابل واردکننده ها با آن سیاست تشویق شدند تا برای گرفتن ارز صف ببندند و این عدم تعادل مشکلاتی را در بازار به وجود آورده است

این کارشناس اقتصادی با رد این ادعا که نرخ بهره می تواند تورم را کنترل کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخش عمده تورم در کشور ناشی از کسری بودجه و از طرف عرضه است و رشد نرخ بهره عاملی شده تا بسیاری از بنگاه ها امروز کمتر بتوانند تسهیلات دریافت کنند و تولید شرکت ها کاهش یافته و قیمت تمام شده بالا رفته که با توجه به اینکه مشکلات ارزی در کشور وجود دارد فشار بر تولیدکننده می تواند تبعات منفی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه قیمت ارز در کشور به دلیل اشتباه سیاست گذاری تا اینجا رشد داشته است، تصریح کرد: قیمت ارز در کشور نباید اینجا باشد و سیاست ارز نیمایی منجر به ایجاد هیجان در بازار آزاد شد، در واقع نرخ ارز برای صادرکننده ها قبلا پایین بود و انگیزه ای برای تحویل ارز به سامانه نیما نداشتند و در مقابل واردکننده ها با آن سیاست تشویق شدند تا برای گرفتن ارز صف ببندند و این عدم تعادل مشکلاتی را در بازار به وجود آورده است.

دارابی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز روی قیمت تمام شده کالاها اثر خواهد گذاشت، تصریح کرد: به طور قطع قیمت تمام شده کالاها مطابق ارز بالا می رود و سیاست اشتباه قیمت گذاری دستوری باید از بین برود تا وضعیت شرکت ها بهبود پیدا کند و این مساله باعث می شود تا ارزش سهام شرکت های ریالی هم در بازار سرمایه به تبع رشد شاخص افزایش یابد و از طرف دیگر واردات کالاها در کشور با رشد دلار کاهش می یابد و شرکت های تولیدکننده داخلی هم سهم بیشتری از بازار خواهند داشت و به نوعی با افزایش تولید و درآمد روبرو می شوند.

نقش مرکز مبادله ارزی در معاملات بورس

در شرایط کنونی قیمت دلار به شدت روندی صعودی دارد هرچند بانک مرکزی اعلام کرده تولیدکنندگان می توانند بخشی از ارز مورد نیاز خود برای تولید کالاهای اساسی را از سامانه نیما دریافت کنند اما از آنجایی که اولویت بندی برای تخصیص ارز اتفاق افتاده است و برخی شرکت های برای تولیدات خود باید ارز از مرکز مبادله ارزی دریافت کنند به اندازه رشد قیمت ارز از سامانه نیما تا مرکز مبادله ارزی تورم قیمت تمام شده کالاها خواهند داشت و این مساله می تواند روی معاملات شرکت های بورسی هم تاثیر بگذارد. چراکه افزایش قیمت برخی کالا در کوتاه مدت با کاهش تقاضا روبرو خواهد شد و درآمد شرکت ها هم تحت تاثیر قرار می گیرد، اما در بلند مدت بار دیگر شرکت های داخلی بازار را در اختیار می گیرند.

در شرایط کنونی قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای خرید کالا پایین است به همین دلیل شرکت ها تحت فشار هستند، هرچند در شرایط کنونی مردم تلاش می کنند به جای خرید کالا بخشی از دارایی های خود را تبدیل به ارز و طلا کنند تا بتوانند از تورم عقب نمانند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه رشد قیمت دلار زمانی که منجر به قیمت تمام شده کالاها شود تقاضا کاهش می یابد، اظهار کرد: در شرایط کنونی قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای خرید کالا پایین است به همین دلیل شرکت ها تحت فشار هستند، هرچند در شرایط کنونی مردم تلاش می کنند به جای خرید کالا بخشی از دارایی های خود را تبدیل به ارز و طلا کنند تا بتوانند از تورم عقب نمانند.

علیرضا سادات با بیان اینکه شرکت های ریالی هم اکنون رشد چندانی در بازار نداشته اند، افزود: در چند وقت اخیر شرکت های صادرکننده عامل روند صعودی بازار بوده اند، هرچند در یک مقطعی اجبار آن ها به فروش ارز در سامانه نیما باعث شد تا روندی اصلاحی داشته باشند، اما دوباره رالی صعودی آنها آغاز شده و شرکت های ریالی هم در حال حاضر پیرو رشد شاخص رفتار کرده اند، اما در ادامه تغییرات جدی در معاملات بازار خواهیم داشت.

کد خبر: ۲۰۸٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha