۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
تلاش مجلس برای هزینه‌کرد عوارض آلایندگی به منظور رفع اثرات آلایندگی صنایع
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس عنوان کرد

تلاش مجلس برای هزینه‌کرد عوارض آلایندگی به منظور رفع اثرات آلایندگی صنایع

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مشارکت سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را یکی از ارکان موفقیت مدیران دانست و گفت: باید عوارض آلایندگی صرف رفع عوارض صنایع آلاینده در همان شهرها شود نه پرداخت حقوق.

به گزارش بازار، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های مردمی شهر تهران با اشاره به این که یک صندلی در فراکسیون محیط زیست مجلس برای سمن‌های محیط زیست وجود دارد، گفت: جنس کار محیط زیست، ایجاب می کند حضور فعال سمن‌ها رو داشته باشیم و همیشه از مشارکت این بخش از جامعه در حمایت از موضوعات محیط زیست حمایت می‌کنم.

وی مشارکت سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را یکی از ارکان موفقیت مدیران دانست و افزود: حضور این قشر در کنار مجلس و ایجاد مطالبه عمومی در موضوعات محیط زیستی می‌تواند به اتفاقات خوب و مبارک بیانجامد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با یادآوری تبصره ۸ بند «ه» بودجه سال ۱۴۰۲ در خصوص اخذ عوارض آلایندگی از صنایع، گفت: متاسفانه در این بخش سیکل معیوبی وجود دارد که به دلیل نبود مطالبه عمومی در این بخش، عملا شاهد اصلاح آن نبودیم.

رفیعی در توضیح آن گفت: بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آنها تعیین می‌شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام ننمایند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخهای نیم، یک و یک و نیم درصد، به ماخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول عوارض سبز می‌شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: مشابه این قانون در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم وجود دارد اما آنچه مسلم است باید جریمه اخذ شده برای رفع مشکلات آلایندگی همان صنعت در همان شهر و استان مربوطه هزینه شود تا بتواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: جدا از محل واریز این عوارض که شاید مرتبط ترین و مناسب‌ترین محل واریز عوارض سبز، صندوق ملی محیط زیست باشد که عملا فلسفه تشکل آن هم در همین راستا بوده است، ۲ سال است در مجلس تلاش می‌کنیم تا هزینه‌کرد این عوارض در جهت رفع اثرات آلایندگی صنایع باشد که متاسفانه محقق نشده و شهرداری‌ها بعضا آن را برای پرداخت حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های جاری صرف می‌کنند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که آلودگی هوا با حرف و شعار حل نمی‌شود تاکید کرد: از شنبه بودجه در صحن کلید می‌خورد و امیدواریم با مشارکت جمعی سمن‌ها و نمایندگان مجلس بتوانیم این مهم را در بودجه ۱۴۰۲ محقق کنیم.

کد خبر: ۲۰۸٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha