۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
زیرساخت‌های اولیه «پاشنه آشیل» صنعت در فارس| پیش‌نیازهایی که فراهم نیست
گزارش بازار؛

زیرساخت‌های اولیه «پاشنه آشیل» صنعت در فارس| پیش‌نیازهایی که فراهم نیست

شیراز- توسعه فارس در نبود زیرساخت‌های اولیه صنعتی و عدم استفاده از ظرفیت های موجود در این ناحیه راه تحقق اهداف توسعه‌ای این خطه از ایران اسلامی را با چالش روبه رو کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس به عنوان منطقه ای کلیدی در کریدور جنوب ـ شمال، جایگاهی مهم در برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشوردارد. اما طی این سالها که تمامی استان های کشور یکی پس از دیگری پله های ترقی را به سمت صنعتی شدن طی می کردند فارس نان کشور را با تناژ میلیونی گندم تولید می کرد و هیچکس نمی پرسید در استانی که همواره در اقلیم خشک به سر می برد با کدام پشتوانه آبی، این سطح وسیع از گندم کاشته می شود.

هرساله زمینهای زراعی در کنار دریاچه های فارس به زیر کشت می رفت و شیره جان دریاچه ها به پای گندم ریخته میشد تا پرچم فارس برای تولید محصولات کشاورزی بالا باشد. اما فقط خشک شدن دریاچه ها و آب رفتن سفره های زیرزمینی دستاورد تامین نان کشور برای فارس نبود بلکه این روند باعث شد که استان از حوزه صنعت هم عقب بماند.

سهم فارس در بخش صنعت از سهم ناخالص ملی حدود ۲.۵ درصد است

با این وجود طی این سالها اقدامات خوبی برای صنعتی شدن استان برداشته شده اما این استان همچنان در تامین زیرساختهای صنعتی با مشکلات عدیده ای روبه روست به گونه ای که برخی از کارشناسان سهم این استان را در تولید ناخالص ملی در حوزه صنعت نگران کننده می دانند.

انتقاد از سهم فارس در تولید ناخالص ملی در حوزه صنعت

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو ‌با بازار با انتقاد از سهم استان فارس از نظر تولید ناخالص ملی درحوزه صنعت گفت: متاسفانه این استان در زمینه تولید صنعتی وضعیت خوبی ندارد زیرا زمانی که تمامی استانها در حوزه صنعتی شدن گام برمی داشتند استان فارس تمام ظرفیت خود را در تولید محصولات کشاورزی متمرکز کرده بود.

جعفرقادری با اشاره به اینکه توسعه هر استان در گرو توسعه زیرساختهای صنعتی و در نهایت صنعت است، اظهار کرد: در استان فارس واحدهای توانمند بسیاری در حوزه های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی؛ صنایع معدنی و… وجود دارد که این واحدهای تولیدی نیازمند تقویت و توسعه هستند.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از این ظرفیتها بیان کرد: در استان فارس معادن بسیاری وجود دارد که باید با برنامه ریزی دقیق برای استفاده از این ظرفیت اقدام کرد تا استان فارس هم بتواند به سمت توسعه حرکت کند. ‌

زیرساخت‌های اولیه «پاشنه آشیل» صنعت در فارس| پیش‌نیازهایی که فراهم نیست

ضرورت استفاده از ظرفیت های معدنی در فارس

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم استان فارس در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت، افزود: سهم فارس در بخش صنعت از سهم ناخالص ملی حدود ۲.۵ درصد است درحالی که سهم فارس از جمعیت بیش از ۶.۵ درصد است که این وضعیت نگران کننده است.

قادری بر ضرورت توجه به زیرساختهای صنعتی برای توسعه استان تاکید کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه باید زیرساختهای اساسی برای افزایش صادرات در استان فارس فراهم شود زیرا اگر فقط تولید افزایش یابد اما زیرساخت ها فراهم نشده باشد نمی توان موفق بود.

فارس رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش های صنعت، معدن و تجارت دارد

وی از عدم تعیین تکلیف پروژه پایانه صادراتی استان فارس انتقاد کرد ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه سالیان سال از آغاز این پروژه میگذرد اما همچنان راه اندازی آن بی نتیجه مانده است در حالی که این پروژه یکی از اساسی ترین زیرساختها برای صادرات است با وجود اینکه طی این سالها اقدامات زیادی از سوی دستگاه های مختلف برای حمایت از این سرمایه گذار انجام شده اما صاحب این پروژه به تعهدات خود تاکنون عمل نکرده است لیکن برای اینکه استان فارس در حوزه صنعت عقب نماند باید زیرساختهای صنعتی در این استان ایجاد شود و این امر هم نیازمند عزم تمامی مسئولان است.

رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش های صنعت

رئیس سازمان صمت استان فارس نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه سهم استان فارس در حوزه صنعت قابل ملاحظه است، گفت: استان فارس رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش های صنعت، معدن و تجارت و هممچنین زمینه اشتغال خوبی دارد.

حمیدرضا ایزدی با اشاره به صادرات تولیدات صنعتی و معدنی استان بیان کرد: کود اوره، محصولات فولادی، آلومینیوم ، پودر و عصاره شیرین بیان، سیمان و کلینگر، رب گوجه فرنگی، فرش و گلیم دستباف، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره بار، خرما، انجیر، قیر، کاشیو سرامیک، چینی بهداشتی و محصولات غذایی عمده ترین کالاهای صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی هستند که به کشورهای امارات متحده عربی، عراق، هند، چین، آلمان، عمان و قطر صادر می شوند.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات استان فارس در حوزه زیرساخت های صنعتی است، ادامه داد: این زیرساخت ها شامل تامین آب؛برق و … است که بابد تدابیری اتخاذ شود تا رفع شود.

زیرساخت‌های اولیه «پاشنه آشیل» صنعت در فارس| پیش‌نیازهایی که فراهم نیست

عمده مشکلات استان فارس در حوزه زیرساخت های صنعتی است

رئیس سازمان صمت استان فارس بیان کرد: ادامه داد: تقویت زیرساخت های صادراتی استان در بخش سردخانه ای، کانتینرسردخانه‌ای، پایانه صادراتی و نمایشگاه بین المللی استان، احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، توسعه فعالیت های اکتشافی دربخش معدن، تکمیل زنجیره ارزش در فلزات اساسی نظیر فولاد و آلومینیوم، تجهیز و نوسازی معادن و… نیز از موضوعاتی است که به جددر دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازار، با این تفاسیر ضعف در زیرساخت‌ها از جمله پاشنه آشیل است که می‌تواند مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران باشد و از اشتیاق آنها برای حضور در فارس بکاهد در حالی که امکاناتی مانند پایانه صادراتی برای انتقال ارزان و ایمن بار، از جمله پیش‌نیازهای ضروری برای جذب سرمایه‌گذاران است،ضرورت دارد بیش از گذشته توجه به زیرساختهای صنعتی مورد نظر باشد.

استان فارس، سال ها بر سر چند راهی صنعت، کشاورزی و گردشگری بلاتکلیف مانده است. در دوره‌هایی کشاورزی آنهم از نوع سنتی رواج داشت و توجهی به بخش صنعت نشد به گونه ای که کشاورزی بی حساب و کتاب آسیب های جدی به منابع استان وارد کرد و در دوره ای دیگر نیز حوزه صنعت بدون توجه به الزامات و زیرساخت های آن در کانون توجه قرار گرفت و هرچند گردشگری نیز در مسیر توسعه استان شعار محوری مسئولان بوده است و حالا نه کشاورزی استان توسعه یافته است و نه صنعت استان به درجه مطلوبی رسیده و نه گردشگری برای استان ارزش اقتصادی ایجاد کرده است.

کد خبر: ۲۰۸٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha