۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
نرخ تورم در آلمان افزایش یافت

نرخ تورم در آلمان افزایش یافت

اداره آمار فدرال آلمان گزارش داد که نرخ تورم آلمان ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و ۱.۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

به گزارش بازار، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که نرخ تورم و شاخص قیمت مصرف کننده در آلمان در ماه ژانویه ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) روز چهارشنبه گزارش داد که نرخ تورم آلمان ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و ۱.۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های اولیه تایید شده این اداره، قیمت‌های مصرف کننده که برای مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا هماهنگ شده، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد افزایش یافته است. براساس داده‌های این مرکز، قیمت‌های مصرف کننده در مقایسه با ماه دسامبر نیز ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

«روث برند» رئیس اداره آمار فدرال آلمان در این باره گفت: به دنبال کاهش نرخ تورم در پایان سال گذشته، تورم در کشور همچنان در سطح بالایی باقی مانده است. ما شاهد افزایش قیمت برای بسیاری از کالاها و به طور فزاینده‌ای برای خدمات نیز هستیم. خانوارها در ژانویه هزینه‌های بیشتری به ویژه برای انرژی و مواد غذایی پرداخت کرده اند.

داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که هزینه فراورده‌های انرژی به رغم تدابیر و کمک‌های مالی (دولت)، ۲۳.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

دستاتیس در ادامه گفت قیمت انرژی خانوارها بار دیگر افزایش ویژه‌ای داشته و طی یک سال ۳۶.۵ درصد افزایش یافت. واد غذایی در ماه ژانویه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۲ درصد افزایش داشته است.

طیق این گزارش، نرخ تورم در مواد غذایی بیش از دو برابر نرخ تورم کلی بود.

هزینه‌های خدمات در ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴.۵ درصد افزایش یافت. افزایش قیمت بالاتر از میانگین نیز برای نگهداری و تعمیر خانه‌ها (۱۶.۹ درصد) و خدمات پذیرایی در رستوران ها، کافه‌ها و موارد مشابه (۱۰.۹ درصد) ثبت شده است.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت انرژی ناشی از کاهش تحویل گاز طبیعی از روسیه در بحبوحه تحریم‌های مرتبط با اوکراین، از تورم بی سابقه‌ای رنج برد. مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری خط لوله و خرابکاری خطوط لوله نورد استریم باعث تشدید عرضه محدود انرژی شد.

«رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان گفت که آلمان از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری خواهد کرد، اما قرار است وارد رکود فنی شود.

کد خبر: ۲۰۸٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha