توسعه راه‌های ارتباطی با آفریقا پیش‌زمینه رشد همکاری‌های تجاری است
معاون بین‌الملل اتاق ایران مطرح کرد

توسعه راه‌های ارتباطی با آفریقا پیش‌زمینه رشد همکاری‌های تجاری است

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: فقدان خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و کشورهای آفریقایی، رفت‌وآمد سخت و پرهزینه تجار و نبود پرواز مستقیم از موانع اصلی توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سفیر جدید ایران در بورکینافاسو با حضور در اتاق ایران با معاون بین‌الملل این اتاق دیدار و دو طرف با هدف همفکری و هم‌افزایی و برنامه‌ریزی برای گسترش تعاملات بخش خصوصی با آفریقا بخصوص بورکینافاسو گفت‌وگو و رایزنی کردند.

علیرضا یاوری معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه فقدان خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و کشورهای آفریقایی، رفت‌وآمد سخت و پرهزینه تجار و نبود پرواز مستقیم از موانع اصلی توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی است افزود: خط کشتیرانی برنامه‌ریزی شده آفریقا ولو به‌صورت آزمایشی می‌تواند برای توسعه روابط با آفریقا راهگشا باشد.

او تأکید کرد: باید دستیابی به توافق دوجانبه سرمایه‌گذاری با بورکینافاسو در دستور کار قرار بگیرد.

شهرام خاصی پور مدیر کشورهای عربی آفریقایی امور بین‌الملل اتاق ایران نیز در ادامه مطرح کرد: کار با آفریقا باید در دو سطح بسترسازی و پیگیری شود. در سطح دولت ایجاد سیستم حمل‌ونقل منظم به طوری که تجار بتوانند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند، برقراری پرواز مستقیم و ارائه پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانت‌های صندوق توسعه صادرات جهت پوشش ریسک‌های مختلف تجار ایرانی در بازارهای آفریقایی، ایجاد سازوکار بانکی (برای شروع کار برقراری خطوط اعتباری می‌تواند مفید باشد) باید دنبال شود. در سطح بخش خصوصی نیز، اتاق در جهت زمینه‌سازی شناخت فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در دو کشور باید اقدامات خود را انجام دهد.

او افزود: امور بین‌الملل اتاق ایران از طریق اطلاع‌رسانی فرصت‌های تجاری به تشکل‌ها و فعالان اقتصادی برگزاری همایش‌ها و وبینارهای تجاری با طرف‌های آفریقایی توانسته در جهت ایجاد ارتباط و شناخت از فرصت‌های اقتصادی آفریقا در میان تجار و فعالان بخش خصوصی گام‌های مثبتی بردارد.

فقیهی سفیر جدید ایران در بورکینافاسو، نیز امنیت غذایی و بهداشت و درمان را دو چالش مهم کشورهای آفریقایی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در هر دو مورد ایران مزیت نسبی برای همکاری دارد و بورکینافاسو نیز علاقه‌مند به همکاری تجاری با ایران است.

او با تأکید بر اینکه گسترش روابط اقتصادی ایران و بورکینافاسو با مشارکت بخش خصوصی را در دستور کار دارد، افزود: در سال ۲۰۲۰ مقدار ۸۸ درصد از صادرات بورکینافاسو طلا بوده است که درصد بالایی از آن به سوئیس صادر شده است. ادوات کشاورزی، دارو و موتورسیکلت، مبلمان، شیرینی، ملامین، چینی و فرش ماشینی از نیازهای وارداتی بورکینافاسو برای همکاری با ایران است.

سفیر ایران در بورکینوفاسو با بیان اینکه ایجاد مرکز تجاری ایران در بورکینافاسو از دیگر اهداف من خواهد بود ادامه داد: جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس) (Economic Community Of West African States) به منظور ایجاد یک بازار مشترک و یک پول واحد و همچنین توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایجاد شده است. این اتحادیه شانزده کشور آفریقایی را شامل شده که تعدادی از آن‌ها پول مشترک (فرانک غرب آفریقا) دارند. بورکینافاسو کشوری محصور در خشکی و در وسط قاره آفریقا قرار گرفته و باتوجه به عضویت در اکواس می‌تواند به عنوان سکوی رشد اقتصادی مورد بهره‌برداری ایران قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۷٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha