۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پنجره های صندوق ملی مسکن رو به سوی تهاتر نفتی؛ کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی و نسیه ای که نقد نشد
«بازار» گزارش می دهد

پنجره های صندوق ملی مسکن رو به سوی تهاتر نفتی؛ کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی و نسیه ای که نقد نشد

در حالی مدیر عامل صندوق ملی مسکن از تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل تهاتر نفت برای طرح نهضت ملی مسکن خبر می دهد که دولت بودجه این صندوق را هنوز نداده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: صندوق ملی مسکن که با هدف تامین مالی ساخت سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی تشکیل شد قرار بود تا به طرح جهش تولید مسکن کمک کند. اما با گذشت ماه ها از تشکیل آن، صندوق ملی مسکن نه تنها هنوز تامین مالی خوبی نشده و هنوز بودجه قابل توجهی ندارد بلکه برخی دست اندازیها به منابع مالی این صندوق نشان می دهد که تامین کننده مالی طرح بزرگ نهضت ملی مسکن مشکلات زیادی در پیش دارد.

صندوق ملی مسکن با اتکا به ماده ۳ قانون جهش تولید مسکن و به منظور ایجاد هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون ، اساسنامه آن سرانجام در ۱۸ آبان پس از کش و قوس فراوان توسط شورای نگهبان تایید و این نهاد رسمیت یافت. حالا این صندوق که ماههاست دارای مدیر عامل هم شده و محل آن در خیابان شهید نجات‌الهی است برای تامین مالی تلاش دارد تا از شیوه های جدید تامین مالی کند.

چشم صندوق ملی مسکن این بار به تهاتر نفت| کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی و نسیه ای که نقد نشد

در زمان تاسیس صندوق ملی مسکن قرار بود تا منابع اجاره زمین های ۹۹ ساله، منابع حاصل از بازگشت یا امهال خطوط اعتباری مسکن مهر، اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال به این صندوق واریز شود اما نه تنها این منابع به طور کامل وارد صندوق نشده است بلکه طرح های جدیدی برای تامین احتمالی منابع مالی آن در نظر گرفته شده است.

اگر چه منابع این صندوق قرار است صرفا باید صرف ساخت و تولید مسکن شود و تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایانکار ساختمان، هزینه های تأمین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری های غیر انتفاعی هم از محل این صندوق تامین می شود اما در تازه ترین اقدام مقامات ارشد صندوق ملی مسکن فصد دارند تا با تهاتر نفت، تأمین مالی پروژه‌های نهضت ملی مسکن را بر عهده بگیرند.

طبق گفته مسعود رهنما مدیر عامل صندوق ملی مسکن در اولین قرارداد تهاتر نفت ۲۰ هزار میلیارد تومان به پروژه نهضت ملی مسکن تزریق می‌شود.

این تصمیم توسط اعضای هیئت عامل صندوق ملی مسکن و جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت صورت گرفته و مقرر شده تا روش‌های تأمین مالی از محل اعتبار تهاتر نفت، بررسی و تصمیم‌گیری شود.

مدیر عامل صندوق ملی مسکن در این خصوص می گوید: در راستای وظیفه ذاتی صندوق ملی مسکن که تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن است، ضمن رایزنی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، مقدمات تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن، فراهم شده است.

سال گذشته درخواست وزارت راه و شهرسازی، اختصاص حداقل ۴۰ همت (۴۰ هزار میلیارد تومان) به‌صورت نقدی از سوی دولت برای صندوق ملی مسکن بود که اقدامات اولیه انجام بگیرد، اما متأسفانه این خواسته محقق نشد و این عدد دیده نشد

این اظهارات در حالی صورت گرفته است که چندی پیش امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که بودجه تخصیصی دولت برای صندوق ملی مسکن "نسیه" است، گفته بود سال گذشته درخواست وزارت راه و شهرسازی، اختصاص حداقل ۴۰ همت (۴۰ هزار میلیارد تومان) به‌ صورت نقدی از سوی دولت برای صندوق ملی مسکن بود که اقدامات اولیه انجام بگیرد، اما متأسفانه این خواسته محقق نشد و این عدد دیده نشد بلکه بودجه‌ای دیگر آنهم به صورت نسیه اختصاص یافت.

چشم صندوق ملی مسکن این بار به تهاتر نفت| کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی و نسیه ای که نقد نشد

آنطور که از اظهارات رهنما مدیر عامل صندوق ملی مسکن مشخص است این است که در اولین قرارداد تهاتر نفت، مقرر شده معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از این محل توسط صندوق ملی مسکن مستقیماً به پروژه‌های کلان نهضت ملی مسکن تزریق شود تا بلکه کمبود بودجه و بی توجهی دولت به ندادن بودجه به صندوق ملی مسکن را پوشش دهد.

طی چهار ماه از شروع به کار صندوق ملی مسکن تا کنون بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد ریال در قالب جذب، ۴۰ هزار میلیارد ریال از منابع قانون بودجه عمومی ۱۴۰۱، بالغ بر۲۰ هزار میلیارد ریال از محل خط اعتباری مسکن مهر، بالغ بر۵۷ هزار میلیارد ریال از محل مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی از سکنه و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از محل ابلاغ اعتبار تهاتر نفت، تأمین مالی شود.

چشم صندوق ملی مسکن این بار به تهاتر نفت| کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی و نسیه ای که نقد نشد

به نظر می رسد صندوق ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای سرپوش گذاشتن بر اقدام دولت در ندادن بودجه به صندوق ملی مسکن تلاش دارند تا با اقداماتی همچون تهاتر نفت و تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن تا حدودی نقص تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن و کسری ۲۰ هزار میلیارد تومانی آنرا برطرف و جبران کنند.

هر چند هنوز مشخص نشده که شرکت‌های خارجی در فرآیند دریافت نفت در برابر احداث مسکن ورود کرده‌اند یا داخلی. اما با توجه به بحث تحریم‌ها تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن می‌تواند گشایش خوبی در جهت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشد

کد خبر: ۲۰۷٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha