۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۹
 مدیریت تورم نیاز به هماهنگی اجزا دارد| مرکز مبادله ارز و طلا ابزاری برای شناسایی تقاضاهای پنهان
کارشناس مسائل اقتصادی:

مدیریت تورم نیاز به هماهنگی اجزا دارد| مرکز مبادله ارز و طلا ابزاری برای شناسایی تقاضاهای پنهان

کارشناس اقتصادی گفت: شناسایی تقاضاهای پنهان با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا محقق می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آلبرت بغزیان؛ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی، در پاسخ به این پرسش که فایده مرکز مبادله ارز و طلا چیست؟ بیان کرد: مرکز مبادله ارز و طلا دارای سازوکار علمی و فنی است که قسمت فنی شامل زیر ساختِ سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود.

وی ادامه داد: در مرکز مبادله ارزی در حال ثبت تقاضا هستیم، که این اولین قدم محسوب می‌شود تا ببینیم چه میزان تقاضای مصرفی و خدماتی و چه میزان تقاضای پنهان مانند قاچاق کالا وجود دارد. یکی دیگر از انواع تقاضا، تقاضای سرمایه گذاری و بحث خرید ملک و دارایی در خارج از کشور است.

بغزیان تصریح کرد: افرادی که قصد مهاجرت دارند یا به دلیل شخصی به دنبال خرید ارز هستند نیز جزء تقاضاهای پنهانند، اما سوال اینجاست که این میزان از تقاضا چه مقدار از بازار را شامل می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که این تقاضاها حجم کمی از بازار را شامل می‌شود، اما به دلیل تامین همین میزان از تقاضا در بازار آزاد می‌توان آن را تاثیرگذار دانست که باید مدیریت شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید تمامی دستگاه‌های تولیدی کشور انتظارات تورمی را کاهش دهند، تا تورم و ضررهای آن پوشش داده شود، گفت: اکثر افراد نگران حفظ قدرت ارزش پولند و بانک مرکزی را متولی تورم می‌دانند، اما زمانی که در مورد قیمت خودرو، لوازم خانگی، برنج و گوشت صحبت می‌کنیم که دیگر متولی آن بانک مرکزی نیست، اما مردم تمامی این عوامل را از چشم بانک مرکزی می‌بینند.

وی با بیان اینکه زمانی که انتظارات تورمی کنترل نمی‌شود مردم به سراغ بازار ارز و طلا می‌روند افزود: تمامی اجزا باید در مهار تورم کمک کنند که یکی از این اجزا نرخ ارز فزاینده و نرخ‌های ارز بالاتر است. در بخش فنی مرکز مباله ارز و طلا اتفاقات خوبی رخ داده و تجربه سایر کشورها این امر را نشان می‌دهد.

بغزیان با بیان اینکه قسمت علمی مرکز مبادله ارز و طلا کشف قیمت است، گفت: بانک مرکزی نباید بگذارد جریان سازها وارد حوزه قیمت گذاری شوند یعنی ستون مربوط به خرید و فروش طلا و ارز نباید مانند بورس در مدتی به دست نااهلان بیفتد.

کد خبر: ۲۰۷٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha