۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
کناف بهتر است یا رابیتس؛ مقایسه دو نوع پیاده سازی سقف کاذب

کناف بهتر است یا رابیتس؛ مقایسه دو نوع پیاده سازی سقف کاذب

همانطور که از عنوان مطلب بر می‌آید امروز بر آن شدیم که به مقایسه دو نوع پیاده‌سازی سقف کاذب بپردازیم و ببینیم کناف بهتر است یا رابیتس.

به گزارش بازار، همانطور که از عنوان مطلب بر می‌آید امروز بر آن شدیم که به مقایسه دو نوع پیاده‌سازی سقف کاذب بپردازیم و ببینیم کناف بهتر است یا رابیتس. سقف های کاذب شکل رایج پوشش خشک سقف ساختمان هستند و در ساختمان های تجاری و مسکونی مانند آپارتمان‌ها، دفاتر و مغازه ها بسیار محبوب هستند. در ایران رابیتس و کناف بیشترین کاربرد را در اجرای سقف کاذب دارد. استفاده از این روش‌ها در اجرای سقف کاذب این اجازه را به شما می دهد تا سقفی زیبا داشته باشید که تمام سیم ها، گوشه ها و شکاف هایی را که در سقف ایجاد می‌شود را پنهان می کند.

کناف بهتر است یا رابیتس سقف

ایده اولیه برای سقف کاذب قرن هاست که وجود داشته است. معماری ژاپن در قرون وسطی سقف های کاذب را با استفاده از تخته های چوبی انجام می داد.

با این حال، این روزها در ایران برای اجرای سقف کاذب معمولاً از کناف آماده یا رابیتس‌بندی استفاده می‌شود که در زیر سازه سقف ساختمان آویزان می شوند. این مسئله که کناف بهتر است یا رابیتس نیازمند بررسی محل پیاده سازی است، به طور ویژه اجرای کناف ارزان‌تر و شکیل‌تر از رابیتس کاری است، اما در مقابل استحکام راویزکاری بیشتر است. سقف های کاذب مدرن ریشه در دهه ۱۹۲۰ دارند، جایی که صنعت ساخت و ساز پررونق باعث نوآوری شد و منجر به بسیاری از تکنیک ها شد که هنوز هم استفاده می شود.

سقف‌های کاذب نام‌های بسیار متفاوتی دارند، زیرا بخش رایج ساخت و ساز برای محیط‌های تجاری و خانگی هستند. به طور کلی، آنها در ساختمان های تجاری و بلوک های مسکونی بزرگتر در شهرها شایع هستند.

چرا از سقف کاذب کناف و رابیتس استفاده کنیم؟

با استفاده از سقف کاذب راویز و کناف می توانید از مزایای بسیار زیادی بهره مند شوید. ممکن است فکر کنید که مقداری از فضای ساختمان، هرچند اندک، در ارتفاع سقف تلف شود که می‌توان از آن برای موارد کاربردی مانند انباری استفاده کرد. هرچند بیشتر سقف‌های کاذب به اندازه‌ای بلند هستند که تفاوت زیادی را متوجه نخواهید شد.

مزایای استفاده از کناف در پیاده سازی سقف کاذب

مخفی کردن سیم‌ها: می‌توانید به راحتی کابل‌های ناخوشایند را از تجهیزات الکتریکی مانند رایانه، تهویه مطبوع و امکانات اینترنت یا بلندگوها را با سقف کاذب پنهان کنید. برای منطقه ای مانند یک دفتر تجاری، این موضوع یک فضای بسیار تمیزتر و امن تر را ایجاد می‌کند که نگهداری آن نیز آسان تر است.

قابلیت نصب روشنایی: اکثر سقف‌های کاذب با هدف اصلی افزودن نور، برای روشن‌کردن فضای زیر و رفع نیاز به نورپردازی دیوار یا کف ساخته می‌شوند، بنابراین متراژ مربع با ارزشی را به فضای یک محیط تجاری یا عمومی اضافه می‌کنند.

کناف بهتر است یا رابیتس؛ مقایسه دو نوع پیاده سازی سقف کاذب

حفاظت در برابر آتش: شما می توانید بدون مزاحمت، لوله‌های سیستم های آبپاش و اطفا حریق را با سقف کاذب کناف به راحتی اجرا کنید. این یک ویژگی ایمنی عالی است که برای محیط‌های صنعتی یا حتی مسکونی بسیار مناسب است. بسیاری از ساختمان ها الزامات ایمنی آتش سوزی سختگیرانه ای دارند، بنابراین این نوع طراحی سقف ایده آل است.

مقاومت در برابر رطوبت: یکی از مزایای انواع خاصی از کناف سقف، مقاومت در برابر رطوبت است که می توانید هنگام استفاده از سقف های کاذب نیز از آن بهره مند شوید. شما می توانید با سقف های کناف گچی یا کاشی های سقفی کناف از کپک زدن و رطوبت جلوگیری کنید، بنابراین طراحی سقف کاذب با کناف برای سلامتی و بهداشت مفید است.

جذب صدا: کاشی های سقف آکوستیک به تنهایی می توانند سقف های آکوستیک عالی ایجاد کنند و با استفاده از میله های ارتجاعی(طرحی که سقف کاذب را از تیرچه ها جدا می کند و شکافی ایجاد می کند که عایق صدا را افزایش می دهد) نتایج حتی بهتر می شود و می تواند رقیب استودیو موسیقی باشد.

نصب سریع: نصب یک سقف کاذب، چه با کناف گچی یکدست، کاشی های سقفی تایل با استفاده از سیستم های شبکه مخفی، ساده و بسیار سریع است. این می تواند به کاهش هزینه های پیاده سازی سقف کمک کند.

مراحل پیاده سازی و اجرای سقف کاذب با کناف

در اجرای سقف کناف ابتدا باید یک مقطع فلزی شبکه‌ای که قرار است صفحات گچی کناف روی آنها متصل شوند را به سقف ساختمان متصل کرد. در اجرای این قسمت از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود. در گام بعدی پانل‌های گچی کناف را روی این سبکه فلزی نصب می‌نماییم. سپس درزها و شکافهای باقیمانده را با بتونه پر کرده و سطحی صاف و مسطح ایجاد می‌نماییم.
در مرحله بعدی اجرای کناف سقف، یک لایه ماستیک بر روی سقف می‌کشیم که کاملا یکنواخت شود. در گام آخر روی کار را رنگ می‌کنیم. حالا که فرآیند پیاده سازی هر کدام از این روش‌ها را تشریح کردیم به راحتی می‌توانید با توجه به مزایا و معایب این روش‌ها به این سوال پاسخ دهید که کناف بهتر است یا رابیتس؟

مزایای استفاده از رابیتس در اجرای سقف کاذب

یکی از روش‌های پیاده سازی سقف کاذب ساختمان روش رابیتس‌کاری یا راویزبندی است. رابیتس یا راویز ساختمانی نوعی توری مشبک فلزی و فولادی می‌باشد که از انبساط، برش و کشیده شدن ورق فلزی گالوانیزه ساخته می‌شود. عواملی چون وزن، تعداد چشمه، ستون و ابعاد رابیتس بر قیمت راویز سقف یا قیمت رابیتس سقف پذیرایی و ساختمانی موثر هستند
سرعت بالای اجرای سقف کاذب، تعداد بالای افرادی که توانایی رابیتس‌کاری دارند، قابلیت اجرای طرح‌های متنوع و زیبا با راویز و انعطاف بالای این محصول از مهمترین مزایای روش پیاده کردن سقف کاذب به‌وسیله رابیتز سقف هستند.

نحوه رابیتس بندی سقف کاذب

مانند روش کناف کاری در این روش نیز به بسترسازی شبکه فلزی نیاز است. میلگرد ساده و نبشی بهترین پروفیل‌هایی هستند که برای زیرسازی در اجرای سقف با این روش کاربرد دارند. لازم به ذکر است که میلگرد آجدار بعلت جوش‌پذیری پایین در این روش کاربردی نیست.

در زیرسازی این روش ابتدا پروفیل متشی آهنی را به میلگردهای آویز که به سقف سازه متصل هستند جوش می‌دهیم. این نبشی‌ها وظیفه حمل بار سقف کاذب و انتقال آن به سقف اصلی ساختمان را دارند و به فاصله ۶۰ سانت از هم قرار می‌گیرند.
در مرحله بعدی میلگردهای فرعی در بین نبشی‌های بابر آهنی قرار می‌گیرند. وظیفه میلگردهای فرعی اتصال توری‌های رابیتس به نبشی‌هاست.

کناف بهتر است یا رابیتس؛ مقایسه دو نوع پیاده سازی سقف کاذب

در گام بعدی اجرا توری‌های راویز بوسیله سیم رابیتس‌ بندی که در واقع همان مفتول گالوانیزه سفید است، توسط رابیتس‌بند و استادکار راویز به میلگردهای فرعی متصل می‌شود. مرحله آخر اجرای سقف کاذب راویز، گچکاری و سپس رنگ نمودن سطح رابیز است. این قسمت کار توسط گچکار انجام می‌شود.

مقایسه هزینه پیاده‌سازی سقف با رابیتس و کناف

در پاسخ به این سوال که کناف بهتر است یا رابیتز در بالا به بررسی مزایا و معایب هر یک و البته روش اجرای هر کدام پرداختیم.
نکته مهم دیگر بحث هزینه و قیمت آنهاست. قیمت متوسط برای سقف کاذب چه با کناف و چه با استفاده از راویز به دلیل سادگی و حداقل استفاده از مصالح، نسبتاً پایین است. با این حال، هزینه به اندازه نصب و موارد اضافی مانند روشنایی یا مدیریت کابل و سایر خدمات مانند اینترنت و همچنین رنگ آمیزی، تزئینات و سایر کارهای تکمیلی بستگی دارد.
تفاوت اصلی در قیمت اجرا و هزینه پیاده‌سازی در نوع مصالح اصلی و البته دستمزد نیروی کار انسانی است. قیمت مصالح اولیه رابیتس‌بندی نسبت به کناف بیشتر است اما تعداد نیروی کار ماهر برای اجرای سقف کاذب با استفاده از کناف کمتر از رابیتس است و این باعث افزایش هزینه دستمزد کناف‌بندی سقف می‌باشد.

کناف بهتر است یا رابیتس؟

در اینجا به بررسی و مقایسه دو نوع پیاده‌سازی سقف کاذب می‌پردازیم. نتیجه‌گیری نهایی در مورد اینکه کناف بهتر است یا رابیتز به عهده شماست:

  • رابیتس از نظر وزن سازه‌ای بسیار سبک‌تر از کناف است. اما پس از اجرا چون روی راویز گچکاری می‌شود وزن نهایی بیشتر خواهد بود.
  • مقاومت راویز نیز بیشتر از  کناف سقف است. البته باید دقت شود که نحوه اجرای کار است که در مقاومت نهایی تعیین کننده است، به گونه‌ای که در راویزکاری اگر جوشکاری میلگرد به نبشی با دقت اجرا نشود، مقاومت معنی ندارد و سقف هر لحظه ممکن است فرو بریزد.
     
  • هزینه اصلی هردو روش تا حدودی یکسان است ولی در نهایت هزینه گچکاری روی رابیتس بیشتر از کناف است.
     
  • در رابیتس‌بندی به افراد بیشتری نیاز است، اما در کناف‌کاری نیاز به افراد متخصص است.

بررسی و مقایسه سقف کناف و رابیتس در یک نگاه

در جدول زیر برخی از موارد هر یک از روش‌های اجرای سقف کاذب را مورد مقایسه قرار دادیم:

ویژگی مورد بررسی

کناف بهتر است یا رابیتس

وزن

وزن نهایی سقف کناف سبک‌تر است

هزینه اجرا

قیمت رابیتس‌کاری به همراه گچکاری روی آن گرانتر از کناف است

مقاومت و استحکام

مقاومت و استحکام راویز در صورت اجرای اصولی بیشتر از کناف است

نصب و اجرا

کناف‌کار ماهر کمتر از رابیتس‌کار ماهر در دسترس است.

با نگاهی کلی به جدول مزایا و معایب و مقایسه رابیتس و کناف سقف که در بالا آوردیم متوجه خواهیم شد که از بسیاری از جهات سقف کاذب کناف بهتر از راویز است و در برخی موارد برعکس آن می‌باشد. با توجه به اینکه نیازهای هر فرد و سازه متفاوت است، این به عهده مشتری است که تصمیم بگیرد کدام روش را انتخاب کند.

منبع:

 https://fouladtofighi.com/

کد خبر: ۲۰۷٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سارا IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 2
      من راویز را بیشتر ترجیح میدم چون زیبا تره