۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
بانک مرکزی و اقدام در نقطه جوش دلار؛ بازار جدید از راه رسید
بازار از تلاش برای مهار گرانی ها گزارش می دهد

بانک مرکزی و اقدام در نقطه جوش دلار؛ بازار جدید از راه رسید

دلار در حالی به رقم تاریخی ۵۰ هزارتومان رسید که بانک مرکزی پس از شکست اجرای سیاست های خود در ممانعت از رشد قیمت ارز طی دو ماه گذشته اکنون با راه اندازی بازار جدید معاملات قرار است نرخ ها را بشکند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دلار پس از رکورد زنی های پی درپی در ۲ ماه اخیر بالاخره رقم تاریخی خود را به ثبت رساند. "۵۰ هزار تومان". رقم غیرقابل تصوری که ناشی ازعوامل متعددی چون ساختار معیوب اقتصاد، ضعف مدیریت درساماندهی بازار و نبود برنامه ریزیهای کارآمدی است که باعث شد نرخ این کالا پرچین موانع را کنار زند و مسیر صعودی را در پیش گیرد.

هرچند مسائل و مشکلات فراوانی چون تشدید تحریم ها، رکود اقتصادی، چشم انداز منفی از بازارهای سرمایه گذاری، رشد نرخ تورم و...زمینه ساز افزایش قیمت این کالا شده تا تبعات آن منجر به ایجاد تورم انتظاری در جامعه شود آنطور که مردم برای حفظ ارزش سرمایه های خود اقدام به خرید ارز کنند اما چنانچه تصمیمات ارزی با کارکارشناسی به درستی اتخاذ و اجرای سیاست ها به طوری که به ساماندهی بازار منجر می شد دلار به این شکل سرکش نمی شد.

عدم صیانت درست از منابع ارزی در ارایه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی نیمایی به برخی افراد سودجو همچنین کاهشی نشدن نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی به دلیل ناکارآمدی بانک مرکزی نسبت به تعیین نرخ مناسب روزانه ارز به در صرافی ها، موج انتقادات کارشناسان را در اجرای سیاست گذاری های ناکارآمد بانک مرکزی به راه انداخت

سیاست های شکست خورده ای که مانع از رشد قیمت ارز در بازار نشد

البته با رفتن صالح آبادی از ساختمان معروف میرداماد و سکانداری فرزین بر مسند بانک مرکزی، تغییراتی در سیاستهای ارزی ایجاد شد آنطور که نرخ ارز نیمایی دررقم ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت و بازار معاملات توافقی ارز نیز منحل شد، اما بلافاصله بازار متشکل ارزی با بازارسازی بانک مرکزی جای این بازار را گرفت. اقداماتی که به دلیل عدم صیانت درست از منابع ارزی در ارایه دلار ۲۸۵۰۰ تومانی نیمایی به برخی افراد سودجو همچنین کاهشی نشدن نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی به دلیل ناکارآمدی بانک مرکزی نسبت به تعیین نرخ مناسب روزانه ارز به عنوان بازارساز در صرافی ها، خیلی سریع موج انتقادات کارشناسان را در اجرای سیاست گذاری های ناکارآمد بانک مرکزی به راه انداخت.

زیرا به دلیل سود بالا و رانت زا بودن دریافت ارز ارزان نیمایی، برخی ارز ارزان قیمت را از سامانه نیما می گیرند و کالاهایی را که با آن ارز به بازار وارد می کنند با ارز آزاد به فروش می رسانند. از طرفی نیز به دلیل تعیین نرخ بالای ارز در بازارمعاملات متشکل ارز ایران با نظارت بانک مرکزی سیگنال گرانی به بازار آزاد داده می شود که این موضوع باعث رشد قیمت ها در بازار ارز شد تا هر دلارآمریکا از ۵۰ هزار تومان عبور کند عبور از قیمتی که تعیین قیمت دلار در بازار های رسمی بیش از ۴۴ هزار تومان رقم می خورد و این افزایش رسمی قیمت دلار در صرافی های رسمی علامت گرانی را به بازار آزاد می داد.

با اوج گیری قیمت ها در بازار ارز و رسیدن نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان، بانک مرکزی نرخ ارز مرکز مبادله جدید را جایگزین بازار متشکل ارزی کرد و با راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز در بازار جدید همچنین بازارسازی خود در این بازار قصد دارد نوسان قیمت ها به حداقل برساند و ثبات خاصی در بازار ارز ایجاد شود

پایان معاملات در بازار متشکل ارزی و راه اندازی بازار جدید معاملات ارز

حال با اوج گیری قیمت ها در بازار سکه و ارز و رسیدن نرخ دلار به ۵۰ هزار تومان، بانک مرکزی نرخ ارز مرکز مبادله جدید را جایگزین بازار متشکل ارزی کرد و با راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز در بازار جدید همچنین بازارسازی خود در این بازار قصد دارد نوسان قیمت ها را به حداقل برساند و ثبات خاصی در بازار ارز ایجاد شود. آنطور که طبق گفته محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در این مرکز تأمین ارز ۶۸ نوع قلم خدماتی انجام خواهد شد و مردم برای دریافت این ارز باید به کارگزاری‌هایی که بانک مرکزی معرفی می‌کند مراجعه کنند تا در زمان مشخصی ارز خود را دریافت ‌کنند.

علاوه بر این در آینده صرافی‌های بانکی و تضامنی نیز به این کارگزاری‌ها اضافه خواهد شد. طبق تصمیم جدید بانک مرکزی؛ برای مسافرت‌های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده است؛ ارز مسافرتی پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد. نکته مهم در سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی این است که از این پس دیگر این بانک، ارز برای فروش با کارت ملی در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌دهد؛ البته صرافی‌ها می‌توانند از منابع داخلی خودشان در همان سرفصل ارز از مردم بخرند و به مردم بفروشند.

اگر بانک مرکزی با اقدامات خود بتواند جو نا آرام بازار ارز را کنترل کند آنطور که قیمت ها در این بازار بی منطق افزایش نیابد و التهاب بازار به تدریج کاهش و قیمت ها متعادل شود، بی تردید می توان امیدوار بود که بازار ارز مسیر درست خود را بپیماید

بیم از دچار شدن بازار جدید معاملات ارزی به سرنوشت بازار متشکل، با کم توجهی به مدیریت بازار جدید

در این باره علی اسلامی بید گلی، اقتصاددان و کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه قیمت ها در بازار ارز طی روزهای گذشته بر مدار صعود قرار گرفت ناشی از وجود جو روانی حاکم در بازار ارز بود که این بازار مهم اقتصادی را بسیار آشفته کرده است، حال اگر بانک مرکزی با اقدامات خود بتواند چنین جو ناآرامی را به درستی کنترل کند آنطور که قیمت ها در بازار ارز بی منطق افزایش نیابد و التهاب بازار به تدریج کاهش و قیمت ها متعادل شود، بی تردید می توان امیدوار بود که بازار ارز مسیر درست خود را بپیماید. البته باید دید که راه اندازی بازار جدید و آغاز به کار مرکز مبادله طلا و ارز چه تاثیری بر نحوه معاملات همچنین چگونگی تامین ارز ا برای مردم به جای می گذارد تا التهاب بازارارز فروکش شود.

وی با بیان اینکه بازار مرکز مبادلات طلا و ارز باید به گونه ای مدیریت شود که نوسان قیمت ها را بگیرد، گفت: مسئولان و تصمیم گیران ارزی چنانچه نسبت به ساماندهی بازار ارز بی توجه شوند سرنوشت این بازار نیز به بازارهای قبلی دچار خواهد شد و آشفتگی قیمت ها به بازار بازخواهد گشت. در چنین شرایطی مدیریت و سیاست گذاریها باید به گونه ای باشد تا اعتماد مردم به بازار ارز همچون بازار سرمایه از بین نرود و نیازهای ارزی آنها به درستی و در چارچوبی خاص تامین شود.

رشد قیمت ها در بازار ارز ناشی از انتظارات تورمی است که مردم چشم انداز روشنی از رشد و رونق اقتصاد و تحرک بخشی بازارهای سرمایه گذاری نمی بینند در چنین شرایطی تیم اقتصادی دولت باید با برنامه ریزی طوری اقدام کند که منجر به مهار رشد نرخ تورم و تحرک بخشی اقتصاد شود

هجوم برای تهیه ارز به دلیل انتظارات تورمی و گزارش نهادهای بین المللی از وضعیت شاخص های کلان اقتصاد

این کارشناس بازار در ادامه اظهارداشت: رشد قیمت ها در بازار ارز ناشی از انتظارات تورمی است که مردم چشم انداز روشنی از رشد و رونق اقتصاد و تحرک بخشی بازارهای سرمایه گذاری نمی بینند در چنین شرایطی تیم اقتصادی دولت و در ذیل آن بانک مرکزی باید کاری کنند که اقتصاد کشور در مسیر رونق قرار گیرد و برنامه ریزیها طوری باشد که منجر به مهار رشد نرخ تورم و تحرک بخشی اقتصاد شود.

اسلامی بیدگلی با اشاره به تحلیلی های که مردم در بودجه سال آینده می بینند و گزارشهای اقتصادی از شاخص های کلان اقتصادی که از سوی نهادیهای بین المللی چون نرخ تورم مشاهده می کنند همه اینها بر ایجاد انتظارات تورمی دامن می زند گفت: این روزها مردم به دیتاها دسترسی دارند و با سنجش آنها برای حفظ سرمایه هایشان نقشه می کشند با این وجود تیم اقتصادی دولت باید طوری برنامه ریزی کند که با مهار رشد نرخ تورم امیدواری را به جامعه برگرداند از طرفی نیز مدیریت ها در بازار ارز به گونه ای باید باشد که قیمتها غیر واقعی افزایش نیابد زیرا افزایش قیمت ارز در بازار خود زمینه ساز نرخ تورم است.

وی افزود: راه اندازی بازار جدید معاملات ارزی چنانچه نتواند نیاز مردم را در تهیه ارز با نرخ مناسب تامین کند این احتمال وجود دارد که بازار دوباره دچار چالش شود با این وجود ورود بانک مرکزی به بازارسازی ارز نباید طوری باشد که طی ماه گذشته قیمتها در خود بازارهای رسمی بالا در نظر گرفته می شد و این موضوع زمینه گرانی ارز را در بازار آزاد فراهم می کرد.

از امروز نرخ ارز مرکز مبادله جایگزین بازار آزاد می‌شود. حال باید دید که این بازار جدید چه تحولی را در وضعیت قیمت ها ایجاد می کند آنطور که نوسان قیمت ها در این بازار به حداقل برسد و نرخ ارز در بازار منطقی و معتدل شود

فراخوان دولت به مجلس برای پاسخگویی به علل گرانی ارز

بنا به این گزارش، موضوع افزایش نرخ ارز و رسیدن قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان باعث شده است تا مجلس نیز وارد عمل شود و با فراخوان دولتی ها به مجلس علل این افزایش قیمت را جویا شود، آنطور که احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است؛ در نشست فردای مجلس که با وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و احتمالاً معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، به بررسی دقیق تحولات اخیر اقتصادی پرداخته خواهد شد. البته امروز مرکز مبادله طلا و ارز آغاز به کار و رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد: از امروز نرخ ارز مرکز مبادله جایگزین بازار آزاد می‌شود. حال باید دید که این بازار جدید چه تحولی را در وضعیت قیمت ها ایجاد می کند آنطور که نوسان قیمت ها در این بازار به حداقل برسد و نرخ ارز در بازار منطقی و معتدل شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha