۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
احتمال تکرار خاموشی ها در تابستان ۱۴۰۲ | دولت همچنان به دنبال حفظ انحصار در صادرات برق
عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با بازار:

احتمال تکرار خاموشی ها در تابستان ۱۴۰۲ | دولت همچنان به دنبال حفظ انحصار در صادرات برق

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از احتمال تکرار خاموشی ها در تابستان ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: قیمت گذاری دستوری سرمایه گذاران این حوزه را دلسرد کرده و موجب شد که سرمایه گذاری در صنعت برق روند نزولی بگیرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار با بیان اینکه بحران کمبود انرژی ایران را تهدید می کند، ادامه داد: هم اکنون با کسری حدود ۲۰ هزار مگاواتی مواجه است. به موازات کسری برق، با کسری گاز هم مواجه هستیم که به تازگی این مشکل با افت تولید در پارس جنوبی خود را نشان داده است. به عبارت دیگر بخش انرژی کشور را بحرانی جدی تهدید می کند.

او با بیان اینکه در سال آینده نیز احتمال تکرار خاموشی ها وجود دارد، افزود: آمارها نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های جدید در سال های گذشته کاهش یافته و بسیاری از نیروگاه داران تولید در شرایط فعلی را غیر اقتصادی می دانند.

صادرکننده برق، واردکننده شد

او با بیان اینکه در در پایان دوره مسئولیت دولت قبلی حدود ۱۷ یا ۱۸ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده در حوزه نیروگاهی داشتیم، اظهار داشت: سیاست گذاری های اشتباه و البته قیمت گذاری دستوری سرمایه گذاران این حوزه را دلسرد کرده و موجب شد که سرمایه گذاری در صنعت برق روند نزولی به خود بگیرد. حالا کشوری که صادرکننده برق بوده به یکی از واردکنندگان برق تبدیل شده است.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت نیرو اعلام کرده به طور متوسط سالانه هم اکنون به همان میزان که برق صادر می کنیم، در حال واردات برق هستیم. در چنین شرایطی دیگر دولت نباید به دنبال حفظ انحصار در صادرات برق باشد. باید برای حل بحران انرژی در کشور بخش خصوصی را تقویت کرده و اجازه صادرات برق به سرمایه گذاران خصوصی را بدهیم.

تلفات شبکه برق به حدود ۹.۷ درصد در امسال رسیده است. این در حالی است که در صورت کاهش یک درصدی تلفات، حدود ۷۶۰ مگاوات از ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور آزاد شود

او با بیان اینکه ناترازی برق را صرفا نمی توان از طریق بالا بردن تولید رفع کرد، ادامه داد: در حال حاضر متوسط مصرف انرژی در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است. دولت باید به دنبال راه حلی برای مدیریت مصرف و کاهش تلفات برق باشد. چرا که راه انداختن دومینوی بین تولید و مصرف هیچ گاه دردی از ما دوا نکرده و تنها به مشکلات ما اضافه می کند.

یک درصد کاهش تلفات صنعت برق را از سرمایه گذاری بی نیاز می کند

به گفته بیگی نژاد، بر اساس مطالعات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در صورت کاهش یک درصدی تلفات، حدود ۷۶۰ مگاوات از ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور آزاد خواهد شد و صنعت برق را از این میزان سرمایه‌گذاری بی‌نیاز می‌کند.

او ادامه داد: میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع از حدود ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵ به حدود ۹.۷ درصد در امسال رسیده است. با این وجود هنوز با هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم.

برای مدیریت مصرف فرهنگ سازی به تنهایی کافی نیست و باید به دنبال منطقی کردن قیمت ها باشیم. در حال حاضر متوسط قیمت برق مشترکین خانگی کمتر از ۵۰ هزار تومان است که عدد بسیار ناچیزی در مقابل سایر هزینه هاست

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برای مدیریت مصرف فرهنگ سازی به تنهایی کافی نیست و باید به دنبال منطقی کردن قیمت ها باشیم، ادامه داد: متوسط قیمت برقی که هر خانوار در کشور پرداخت می کند حدود ۵۰ هزار تومان است که در مقابل سایر هزینه ها بسیار ناچیز است. به عنوان مثال بهای برق یک دوره ۴۵ روزه حتی نصف یک ساندویچ هم نیست. سهم قیمت برق در صنایع هم بسیار ناچیز بوده و همین مساله موجب شده که فعالین صنعتی تلاش زیادی برای افزایش بهره وری و راندمان تجهیزات خود نداشته باشند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته انرژی یکی از مهم ترین فاکتورها در قیمت تمام شده محصول بوده و به همین دلیل مدیریت مصرف در این کشورها خیلی جدی گرفته می شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha