۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
حذف گاز ۷ هزار تومانی در کمیسیون تلفیق
رییس انجمن کارفرمایان پتروشیمی:

حذف گاز ۷ هزار تومانی در کمیسیون تلفیق

ابهری رییس انجمن کارفرمایان پتروشیمی از حذف گاز ۷هزار تومانی در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: با حذف اروپا در قانون الحاق نیازی به تعیین قیمت در بودجه نبوده و می توان بهای گاز را مطابق فرمول تعیین کرد.

بازار، گروه آب و انرژی: قیمت خوراک پتروشیمی ها تغییر می کند. آنگونه که مهدوی ابهری رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی به بازار می گوید، گاز ۷ هزار تومانی برای واحدهای پتروشیمی حذف شده است. او در حالی این خبر را اعلام می کند که در لایحه بودجه پیشنهادی قیمت گاز برای پتروشیمی ها ۷ هزار تومان آورده شده بود، هرچند که هنوز قیمت نهایی خوراک این واحدها برای سال آینده اعلام نشده اما به نظر می رسد که نگرانی ها تا حدودی برطرف شده است.

او با بیان اینکه قیمت خوراک نباید در بودجه بیاید، گفت: در چنین شرایطی هیچ گاه سرمایه گذاران این صنعت روی ثبات را نخواهند دید و به راحتی امنیت اقتصادی به خطر می افتد.

به گفته او، در حال‌حاضر ۱۵مجتمع پتروشیمی با بیش از ۱۵‌هزار اشتغال مستقیم در کشور وجود دارد که ۳۲درصد ظرفیت اسمی تولید و ۴۳درصد ظرفیت قابل فروش این صنعت بزرگ را به‌خود اختصاص داده‌اند. هر گونه تصمیم اشتباه درمورد قیمت خوراک فعالیت این واحدها را با چالش مواجه می کند.

ابهری با اشاره به وابستگی شدید صنعت پتروشیمی به قیمت خوراک، گفت: چرا نباید قیمت خوراک در ایران فرمول مشخصی نداشته باشد و فعالین صنعت پتروشیمی همواره نگران نحوه تصمیم گیری مسئولین و سیاست های سلیقه ای در اینباره باشند؟

با حذف اروپا در قانون الحاق دیگر نیازی به تعیین قیمت خوراک در بودجه نبوده و می توان قیمت خوراک را مطابق این قانون و به صورت شناور تعیین کرد. اما مشکل اینجاست که وزارت نفت آیین نامه های این قانون را مطابق سلیقه خود نوشته است

رییس انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به قانون الحاق در تعیین خوراک پتروشیمی ها گفت: با حذف اروپا در این قانون دیگر نیازی به تعیین قیمت خوراک در بودجه نبوده و می توان قیمت خوراک را مطابق این قانون و به صورت شناور تعیین کرد. اما مشکل اینجاست که وزارت نفت آیین نامه های این قانون را مطابق سلیقه خود نوشته است.

گفتنی است که پیش از این هم دهنوی نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه‌۱۴۰۱ گفته بود که به دولت اجازه داده شد در راستای حمایت از بخش صنعت و تولید، نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را تعدیل کند. این به‌معنای ارزان‌شدن سوخت این صنایع نسبت به لایحه پیشنهادی دولت است. ما در این تبصره‌ منابع درآمدی را کاهش نداده و در عین‌حال به دولت اجازه دادیم برای حمایت از صنایع، این نرخ‌ها را کاهش دهد مشروط بر اینکه سقف منابع مذکور کاهش پیدا نکند.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha