۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
ماهی در قفس، سرمایه گذاری رهایی بخش؛ فرصتی بکر برای اهالی مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

ماهی در قفس، سرمایه گذاری رهایی بخش؛ فرصتی بکر برای اهالی مازندران

ساری- پرورش ماهی در قفس از جمله فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری جدید در مازندران به شمار می رود که سرمایه گذاران زیادی را به دریا کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس با سرمایه گذاری بخش خصوصی اقتصاد دریا پایه را در مازندران به مرحله عملیاتی نزدیم کرده است.

روند کاهشی صید و صیادی به دلیل آلودگی آب رودخانه‌ها، صید غیرمجاز و شرایط ناپایدار جوی عزم صیادان و سرمایه گذاران مازندرانی را برای تغییر شیوه تولید آبزیان جزم کرده است. هرسال وضعیت صید و صیادی در مازندران بدتر می‌شود و در این بین سرمایه گذاران برای افزایش تولید آبزیان دست به کار شدند و اقدام به توسعه قفس‌های دریایی در مازندران کرده اند.

طی سال‌های گذشته قفس‌های متعدد دریایی در ساحل مازندران برپا شده و طرح رهاسازی آبزیان در قفس‌های دریایی نیز در استان عملیاتی شده است.

پرورش ماهی در قفس درآمدزا است

علی محمدی یک فعال شیلاتی با بیان این که رهاسازی سه تا چهارتن ماهی در قفس سبب می‌شود تا تا چندبرابر آن برداشت شود، گفت: ۱۵ میلیارد تومان برای رهاسازی ماهیان در قفس هزینه شده و برآورد می‌کنیم که شش میلیارد تومان درآمد داشته باشیم.

۱۵ میلیارد تومان برای رهاسازی ماهیان در قفس هزینه شده و برآورد می‌کنیم که شش میلیارد تومان درآمد داشته باشیم

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که طرح توسعه قفس دریایی سبب می‌شود تا درآمد اقتصادی صیادان بیش از ماهیگیری پره و سنتی باشد، گفت: طی سال‌های اخیر وضعیت صید و صیادی هر سال بدتر از قبل از شده است.

وی خواستار آموزش‌های مورد نیاز از سوی شیلات به فعالان آبزی پروری برای توسعه طرح پرورش ماهی درقفس شد.

تعاونی‌های پره به ماهی در قفس روی آوردند

در سال جاری وضعیت بد صید و صیادی تعاونی‌های پره استان را ترغیب کرده تا در زمینه پرورش ماهی در قفس پیشگام شوند و این طرح در برخی مناطق مختلف استان مازندران اجرایی و عملیاتی شده است. نواب مدیرعامل اتحادیه پره مازندران نیز با اظهار این که جامعه صیادی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان نقش بسزایی داشته است، افزود: برای رونق کار صید و صیادی طرح ماهی در قفس برای شرکت‌های تعاونی چالوس چپکرود اجرا کردیم.

ماهی در قفس؛ فرصت بکر سرمایه گذاری در مازندران

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: تاکنون سه تعاونی برای رهاسازی ماهی به داخل قفس اقدام کردند و طبق برنامه ریزی شمار قفس‌های دریایی افزایش خواهد یافت.

مدیرکل شیلات مازندران نیز با بیان این که طرح ماهی درقفس در استان اجرا شده است، گفت: پیش بینی این است که در هر قفس بین ۳۰ تا ۵۰ تن ماهی در قفس تولید شود.

پیش بینی این است که در هر قفس بین ۳۰ تا ۵۰ تن ماهی در قفس تولید شود

قاسم کریم زاده با عنوان این که از متقاضیان برای پرورش ماهی در قفس حمایت می‌شود، گفت: به هر متقاضی به ازای هر قفس ۲.۵ میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود.

وی گفت: تا پایان سال در شش شرکت تعاونی پره طرح پرورش ماهی در ققس در استان اجرا خواه د شد.

مدیرکل شیلات مازندران استقبال و مشارکت سرمایه گذاران شیلاتی را در زمینه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی را خوب توصیف کرد و گفت: ماهیان پرورش یافته در قفس‌های دریایی از کیفیت خوب و بازارپسندی برخوردار است.

ماهی در قفس؛ فرصت بکر سرمایه گذاری در مازندران

به تاکید کارشناسان پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر اشتغال جامعه صیادی یکی از فرصت‌های مناسب برای سرمایه گذاری در حوزه شیلات محسوب می‌شود، علی علیزاده کارشناس اقتصادی در مازندران با اشاره به افزایش صید بی رویه وکاهش ذخایر برخی آبزیان، توسعه طرح‌های مرتبط با شیلات و پرورش ماهی در قفس را در رونق اقتصادی مهمی برشمرد.

اجرای طرح پرورش ماهی درقفس موجب کاهش برداشت از ذخایر طبیعی آبزیان می‌شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار مشارکت تشکل‌های صیادی را در اجرای طرح پرورش ماهی در قفس مهم برشمرد و گفت: اجرای طرح‌های شیلاتی و ماهی در قفس موجب کاهش برداشت از ذخایر طبیعی آبزیان می‌شود و از طرح‌های مصوبه اقتصاد مقاومتی نیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به هدفگذاری ۷.۸ درصدی رشد اقتصادی در مازندران یکی از پروژه‌ها برای رسیدن به این هدف را طرح‌ها و فعالیت‌های شیلاتی بیان کرد و گفت: باید برای حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در حوزه شیلاتی تلاش ویژه ای شود.

باید برای حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری در حوزه شیلاتی تلاش ویژه ای شود

صنعت پرورش ماهی در کشور و مازندران نوپا محسوب می‌شود و به اعتقاد کارشناسان این صنعت می‌تواند جایگزین گوشت قرمز در کشور شود. در حال حاضر ۱۹۰ مزرعه پرورش ماهی درقفس در کشور فعال است که بیش از دو هزار نفر در آن اشتغال دارند و سهم استان مازندران ۲۴ قفس دریایی است.

مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است، سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور و صادرات ۱۲ تا ۲۰ هزا تنی محصولات شیلاتی به ارزش ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلاری نیز انجام می‌شود.

۳۳ طرح پرورش ماهی در قفس دریایی، ۶ طرح پرورش ماهیان خاویاری، یک طرح پرورش زالو و پایانه صادرات محصولات شیلاتی در استان طراحی شده است که با عملیاتی شدن این طرح ۵۴ هزار تن به ظرفیت تولیدات استان اضافه شده و برای سه هزارو ۷۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      1 0
      کاشکیما هم مثل جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و بقیه از نفت و گاز و آب دریای خزر هم استفاده میکردیم ،دریای به این با ارزشی فقط برای شنا و ماهیگیری نیست