۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
خانواده شهدا و ایثارگران صاحب خانه می‌شوند
امضای تفاهم‌نامه بنیاد مسکن و بنیاد شهید

خانواده شهدا و ایثارگران صاحب خانه می‌شوند

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی تفاهم کردند.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن، بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه که امروز به امضای اکبر نیکزاد (رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی(رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران) رسید، دو نهاد انقلابی برای تامین مسکن و تسهیل در ارائه زمین مسکونی به ایثارگران واجد شرایط قانونی همکاری می‌کنند.

بنیاد شهید در اجرای این تفاهم نامه لیست ایثارگران فاقد مسکن و ایثارگران واجد شرایط را که تاکنون از خدمات زمین و مسکن دولتی استفاده نکرده اند، تهیه خواهد کرد و در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌دهد. همچنین بنیاد شهید اقدام به تعیین بانک عامل و اختصاص سهمیه تسهیلات ساخت مسکن به ایثارگران در پروژه‌های انبوه‌سازی خواهد کرد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در اجرای این تفاهم‌نامه، زمین مناسب برای ساخت مسکن ایثارگران واجد شرایط را براساس ضوابط این نهاد انقلابی در مناطق روستایی واگذار خواهد کرد و یا زمین‌های متعلق به ایثارگران را به طرح هادی مناطق روستایی الحاق می کند و یا با تغییر کاربری اراضی مذکور جهت ساخت واحدهای مسکونی موافقت خواهد کرد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین نسبت به ساخت مسکن مقاوم روی اراضی مسکونی متعلق ایثارگران در روستاها با بهره‌گیری از تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان متعهد شد.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هنگام امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به برنامه ساخت مسکن در مناطق شهری و روستایی کشور گفت: از مجموع ۳۳۱ هزار و۸۸۷ واحد مسکونی در حال ساخت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عملیات احداث ۱۰۱ هزار و ۱۲۸ واحد در مناطق شهری و ۲۱۹ هزار و ۴۳۰ واحد در مناطق روستایی آغاز شده و با سرعت در حال اجراست.

نیکزاد ادامه داد: ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر تهران نیز بر اساس دستور رئیس‌جمهور به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده که عملیات اجرایی ۱۱ هزار و ۲۳۰ واحد از این جمع آغاز شده است.

وی گفت: همچنین بر اساس تفاهم‌نامه منعقده میان کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، ستاد بسیج سازندگی و بنیاد مسکن هم‌اینک در حال ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی برای افراد مشمول کمیته امداد در مناطق مختلف کشور هستیم.

به گفته نیکزاد ۱۰ هزار واحد مسکونی از طرح هایی که به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار شده، ۱۴ اسفند سال جاری با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید و تحویل متقاضیان می شود.علاوه بر این از مجموع ۲۰ هزار واحد مسکونی که قرار است برای اقشار محروم بطور مشترک توسط بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان در نقاط مختلف کشور ساخته شود، عملیات ساخت ۱۰ هزار واحد شروع شده که بنیاد مستضعفان تأمین ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ، ۲ تن میلگرد و ۱۰ تن سیمان را به ازای هر واحد از آنها متقبل شده است.

از سوی دیگر ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز برای افراد تحت پوشش بهزیستی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد که مقرر شده به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی بهزیستی پرداخت شود.

نیکزاد گفت: تفاهم نامه اخیر با بنیاد شهید نیز کار ساخت دهها هزار واحد مسکونی برای خانواده معظم شهدا و ایثارگران در نقاط مختلف روستایی را تسهیل می کند.

وی گفت: هم اینک با تأییدیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عوارض صدور مجوز ساخت و خرید انشعابات واحدهای مسکونی خانواده شهدا و ایثارگران در مناطق روستایی کاملا رایگان محسوب می شود.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: متاسفانه در ۴ دهه گذشته فقط یک هفتم از افراد واجد شرایط تحت پوشش این بنیاد صاحب زمین مسکونی شده اند و مطابق آمار از ۳.۵ میلیون نفر جامعه هدف این بنیاد، حدود ۶۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند.

معاون رئیس جمهور گفت: سیاست های قبلی برای تخصیص وام یا زمین به خانواده شهدا ناکارآمد بوده و موجب خانه دار شدن این قشر نشده است. بنابر این به دنبال حمایت از تولید مسکن برای خانواده شهدا توسط نهادهای سازنده هستیم.به عنوان نمونه در تهران ۴۳ درصد از خانواد شهدا و ایثارگران اجاره نشین هستند که این آمار بیانگر ناکارآمدی سیاست های قبلی تأمین مسکن خانواده شهدا است.

به گفته وی بر اساس طرح نهضت ملی مسکن، مقرر شده ۵ درصد از تمامی پروژه های درحال ساخت این طرح به خانواده شهدا و ایثارگران تخصیص یابد.

قاضی زاده گفت: در حال حاضر اراضی تحت اختیار بنیاد شهید در استان های ایلام، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و شهرجدید هشتگرد آماده واگذاری به طرح های انبوه سازی مسکن برای متقاضیان تحت پوشش این بنیاد است.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha