۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
سرنوشت بودجه زیارت از دولت نهم تا سیزدهم| امکانات مشهد جوابگوی زائران نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

سرنوشت بودجه زیارت از دولت نهم تا سیزدهم| امکانات مشهد جوابگوی زائران نیست

مشهد- پایتخت فرهنگی جهان اسلام سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است اما با وجود این خیل عظیم از مشتاقان، بودجه‌های زیارتی و فرهنگی برای این حوزه، در خور این کلانشهر نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: میزبانی از زائران ثامن الحجج(ع) یکی از افتخارات و البته وظایف سنگین مسئولان خراسان رضوی است که در تمامی طول سال تلاش می شود تا به بهترین نحو ممکن به منصه ظهور برسد اما بنا بر اظهارات بسیاری از کارشناسان این میزبانی ۳۰ میلیون نفری نیازمند توجه دولت و اختصاص بودجه های نرتطب با این موضوع مانند بودجه زیارت است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ایجاد زیرساخت های لازم برای امر زیارت، نیاز به بودجه مناسبی دارد و حال آنکه موضوع زیارت و اهمیت آن در سخنان بسیاری از مقامات دولتی شنیده می‌شود اتما در عمل اقدام و یا گام های اساسی برای حل این مشکل دیده نمی شود!

دولتمردان در حالی از برنامه ریزی برای حضور سالانه ۵۰ میلیون زائر داخلی و خارجی صحبت به میان می آوزند که بودجه های اختصاص یافته برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام و شهر مشهد در عمل چنین اراده ای را نشان نمی دهد.

کاهش بودجه زیارت و یا نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد. بر همین اساس مد نظر قرار دادن و توجه به آینده در خصوص بودجه زیارت باید مورد توجه قرار گیرد.

مشهد نیازمند نگاه ملی است

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این موضوع هم اکنون سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر در شهر مشهد حضور می یابند که زیرساخت های استان در بخش هایی چون تامین گاز، شبکه حمل و نقل، آبرسانی و فاضلاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این می‌طلبد که نسبت به مشهد نگاهی ملی داشته باشیم، از این رو باید بودجه مناسبی نیز برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شود.

هم اکنون سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر زائر در شهر مشهد حضور می یابند که زیرساخت های استان در بخش هایی چون تامین گاز، شبکه حمل و نقل، آبرسانی و فاضلاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این می‌طلبد که نسبت به مشهد نگاهی ملی داشته باشیم

محسن زنگنه ابراز می کند: متاسفانه رقم در نظر گرفته شده برای زیارت کم است و این در حالی است که سایر شهرهای زیارتی نیز در این رقم سهیم هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان تصویب بودجه برای موضوعاتی همچون آب، استانهایی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت تر و با رقم بیشتری در نظر گرفته می‌شوند، افزود: باید در حوزه زیارت هم، مشهد دارای جایگاه ویژه‌ای در ردیف بوده و بودجه اختصاصی داشته باشد.

سرنوشت بودجه زیارت از دولت نهم تا سیزدهم| امکانات مشهد جوابگوی زائران نیست

نماینده تربت حیدریه در مجلس بیان می کند: سال گذشته رقم بودجه زیارت را ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم ولی متاسفانه با تغییراتی که ایجاد شد این مبلغ کاهش چشمگیری پیدا کرد ولی امیدواریم امسال این رقم برای سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه کاهش بودجه زیارت موجب گلایه از دولت می شود و این در حالی است که روسای قوای مجریه و مقننه پرورش یافته این استان هستند و باید نگاه ویژه‌ای به موضوع زیارت داشته باشند می افزاید: در بودجه امسال به جای تاکید بر ایجاد قطار برقی تهران - مشهد، که می‌تواند تعداد زیادی از زائران را به مشهد رسانده و شرایط حمل و نقل بهتری برای زائران پدید آورد، بودجه به سمت قطار تهران- اصفهان رفته است و این نشان می‌دهد که باید نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه نسبت به مشهد اصلاح و ویژه‌ تر شود.

انتظار دیگری از دولت داشتیم

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: در سال ۸۸ هم‌زمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را ابتدا برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند.

در بودجه امسال به جای تاکید بر ایجاد قطار برقی تهران - مشهد، که می‌تواند تعداد زیادی از زائران را به مشهد رسانده و شرایط حمل و نقل بهتری برای زائران پدید آورد، بودجه به سمت قطار تهران- اصفهان رفته است و این نشان می‌دهد که باید نگاه دولت و سازمان برنامه و بودجه نسبت به مشهد اصلاح و ویژه‌ تر شود.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر می افزاید: اگرچه مردم مشهد، بسیار عاشقانه و باعلاقه درونی، همیشه تلاش کرده‌اند که به زائران ‌حضرت رضا(ع) خدمت کنند و از حقوق خودشان در راستای خدمت به زائران عبور کنند اما درعین‌حال امکانات خود شهر جوابگوی این نیازها نیست.

وی در این رابطه تاکید می کند: امروز ما باید به تمام کشور این پیام را بدهیم که ندادن بودجه موجب آن شده است که محرومیت مردم ایران از زیارت بیشتر شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که سهم مردم از زیارت کاهش پیداکرده است و اقامت مردم در مشهد به علل مختلف ازجمله هزینه بالا در این موضوع تقلیل یافته است بیان می کند: به این موضوع به عنوان یک آسیب جدی باید نگریست.

سرنوشت بودجه زیارت از دولت نهم تا سیزدهم| امکانات مشهد جوابگوی زائران نیست

پژمانفر یادآور می شود: موضوع زیارت، موضوع مشابه با مسائل دیگر نیست زیرا زیارت را نباید خیلی ساده‌انگاری بکنیم و عادی به آن نگاه کنیم.

وی هم چنین در خصوص اعتبار تخصیصی به امر زیارت در بودجه سال آتی کشور می گوید: درست است که بودجه زیارت امسال دارای ردیف مستقلی شده است ولی انتظار دیگری در رقم آن داشتیم.

پژمان فر ابراز می کند: درگذشته حدود ۲۵درصد از هزینه‌های زائر مربوط به اسکان بود اما در حال حاضر به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها سهم اسکان زائر در هزینه‌هایش به بیش ۴۰ درصد رسیده و لذا همین عامل نه‌تنها زمان ماندگاری زائر در شهر مشهد را کاهش داده بلکه به مأموریت زیارت و سپس اقتصاد شهر نیز ضربه می‌زند و لذا این سوء مدیریت سبب می‌شود که ما امروز در مشهد که همیشه به حج فقرا معروف بوده است زائر کمتری داشته باشیم.

بودجه پیشنهادی

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی زیارت برای سال آتی ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است اذعان می کند: سال گذشته بودجه مستقلی برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود ولی در بودجه استانی، رقم اعتباری ۲۰۰ میلیارد تومان به خراسان رضوی اختصاص یافته بود.

وی با بیان اینکه برای کارگروه ملی زیارت در خصوص توسعه فرهنگ و خدمات زیارتی با محوریت شهرهای مشهد، قم، شیراز و شهرری، هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است ادامه می دهد: امیدوارم بودیم که همچون بودجه سال ۱۳۸۸ که ردیف مستقلی برای موضوع زیارت در نظر گرفته شده بود، این رقم هم دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان لحاظ شود و اکنون ما وظیفه داریم برای افزایش این رقم تلاش کنیم.

ردیف مستقل برای بودجه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در تخصیص بودجه زیارت اذعان می کند: با پیگیری استاندار خراسان رضوی و جمعی از نماینگان مجلس برای سال آینده و در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، ردیف مستقلی برای موضوع زیارت در نظر گرفته شده است که باید این اقدام را به فال نیک گرفت.

سرنوشت بودجه زیارت از دولت نهم تا سیزدهم| امکانات مشهد جوابگوی زائران نیست

رضا جمشیدی می گوید: گرچه رقم ردیف پیشنهادی برای چهار شهر مذهبی مشهد، قم، شیراز و شهر ری، ۱۰۰ میلیارد تومان است ولی امید است با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شاهد افزایش رقم این ردیف باشیم.

وی ادامه می دهد: سال ۱۴۰۱ این ردیف در بودجه نبود و رقم ۲۰۰ میلیارد تومان با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار خراسان رضوی در فرایند تصویب بودجه استانی به رقم اعتبارات خراسان رضوی اضافه شد.

بودجه زیارت از دیروز تا امروز

بر اساس ماده ۱۲ قانون پنجم توسعه قرار بود هرسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این امر اختصاص پیدا کند. ابتدا تنها مشهد و پس‌ازآن سه شهر مشهد، قم و شیراز در این بودجه سهم داشتند اما مبلغ این بودجه نه‌تنها به صد میلیارد تومان کاهش یافت بلکه میان تمام ۳۱ استان کشور تقسیم شد که طبیعی است در این میان سهم اندکی برای مشهد باقی ماند.

در سال اول اجرای این برنامه از ۶۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان بودجه با تأکید بر اختصاص به مشهد، قم و شیراز ۵۵ میلیارد تومان از آن تخصیص یافت. سهم خراسان رضوی در سال ۹۱ تنها ۱۰ میلیارد تومان شد. سال ۹۲ سهم استان ۲۵ میلیارد تومان بود اما تنها ۴ میلیارد تخصیص یافت. سال ۹۳ از ۱۲ میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان سهم استان فقط ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت.

دیری نپایید که ردیف بودجه سال ۹۱ به اصرار نمایندگان مجلس از ماده ۱۲ خارج و در قالب جدول ۱-۱۰ قانون بودجه مساجد، بقاع و زیارتگاه‌ها قرار گرفت. بدین ترتیب در قانون بودجه سال ۹۴ حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه مساجد، بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها برای خراسان رضوی مصوب شد که ۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون آن تخصیص یافت. دولت در این سال ۶ میلیارد تومان از کسری تخصیص اعتبار سال ۹۳ را نیز پرداخت.

در سال ۹۵ به‌طورکلی از قانون بودجه حذف شد بااین‌حال با پیگیری‌های نمایندگان مردم، ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب جدول ۱۷ قانون بودجه برای زیارت مصوب شد که هیچ‌گاه تخصیص نیافت.

در اعتبارات بودجه سال ۹۶ به بعد نیز دیگر هیچ ردیف مشخصی برای زیارت وجود ندارد. سال ۹۸ محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مدعی شد که بودجه زیارت با مبلغ ناچیز و تخصیص نیافتن‌ها به شهر مشهد کمکی نکرده است و این وعده را داد که دولت با استفاده از سایر ردیف‌ها به هزینه‌های زیارت در مشهد کمک می‌کند؛ اما دولت با حذف بودجه زیارت از لایحه قانون برنامه‌وبودجه در سال ۹۹ ترتیبی اتخاذ کرد تا دیگر مطالبه برای دریافت این بودجه وجود نداشته باشد.

اگر چه دولت سیزدهم گوشه چشمی به بودجه زیارت داشته اما بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان این بودجه پاسخگو ی نیاز حداقلی زائران میلیونی در مشهد مقدس نیست.

کد خبر: ۲۰۷٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha