۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۳
یک افغانستان مدرن در قلب اروپا؛ ایران از حذف ۴صفر پول ایتالیا درس بگیرد
گفتگوی سفیر اسبق ایران در ایتالیا با بازار

یک افغانستان مدرن در قلب اروپا؛ ایران از حذف ۴صفر پول ایتالیا درس بگیرد

ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در ایتالیا بر این باور است که ایتالیا که به کشوری با بیماری مزمن اقتصادی مشهور بوده و ریشه اصلی مشکلات اقتصادی آن به ساخت سیاسی کشور برمی گردد، با ورود کرونا دست و پایش را گم کرد و آمادگی لازم برای ارائه سرویس به بدنه اجتماعی را نداشت.

تهمینه غمخوار؛ بازار: یک سال پس از برگزاری انتخابات سراسری ایتالیا در سال ۲۰۱۸ که منجر به نفوذ دولت ائتلافی گردید، چشم‌انداز اقتصادی این کشور تحت تاثیر قرار گرفت و بسیار نامطلوب شد، به طوریکه سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو روند نزولی را آغاز و موجبات نگرانی شهروندان ایتالیایی را فراهم کرد.

مرکز آمار ایتالیا رشد اقتصادی این کشور را در سال گذشته صفر اعلام کرد و کاهش تولیدات صنعتی در کنار بدهی سنگین دولتی را از جمله دلایل این صفر شدن دانست.

با هر معیار اندازه گیری، اقتصاد ایتالیا ناخوشایند است و این کشور سالهاست که با رشد مداوم کند دست و پنجه نرم می کند. بنابراین اکنون سوالی که دز ذهن کارشناسان اقتصادی مطرح می شود این است که آیا این بحران سلامت می تواند عاملی برای ورود به رکود اقتصادی دیگر باشد یا نه.  

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور ایتالیا گفت: این کشور سالها است که از بیماری مزمن اقتصادی رنج می برد و مدت زیادیست که با کسری بودجه مزمن روبرو است. نرخ بیکاری در این کشور به حدی بالا بوده که سیاست‌های ریاضتی هم نتوانسته این کشور را نجات دهد و همواره با بدهی‌های خارجی در حدود دو و نیم میلیون یورو بدهی عمومی یعنی چیزی معادل ۱۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی مواجه بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: چنین کشورهای معمولا برای بیرون رفت از این شرایط با دشواری‌هایی مواجه هستند. ریشه اصلی این مشکلات به ساخت سیاسی کشور و تشکیل دولت ائتلافی بر میگردد که به دلیل تعارضات مختلف از نظر نگاه به مسئله امنیت ملی و مسئله روابط با اتحادیه اروپا و جنبه‌های مختلف، موجب شده که این کشور نتواند پرش کند و به رشد اقتصادی دست یابد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در ادامه گفتگوی خود گفت: گرفتاری که کمتر کسی در رابطه با این کشور به آن اشاره می کند مسئله متاثر بودن از سیاست‌های آمریکاست. بزرگترین پایگاه لجستیکی امریکا در سطح اروپا در ایتالیا قرار دارد و بنابراین همان بازی که امریکاییها در برجام بر سر ایران آوردند، در سال‌های گذشته همان را برای ایتالیا رقم زدند به طوریکه این کشور را از شایستگی های لازم برای دسترسی به توانایی های لازم در تکنولوژی‌های جدید مانند انرژی هسته‌ای محروم ساختند.

بزرگترین پایگاه لجستیکی امریکا در سطح اروپا در ایتالیا قرار دارد و بنابراین همان بازی که امریکایی‌ها در برجام بر سر ایران آوردند، در سال‌های گذشته همان را برای ایتالیا رقم زدند به طوریکه این کشور را از شایستگی های لازم برای دسترسی به توانایی های لازم در تکنولوژی‌های جدید مانند انرژی هسته‌ای محروم ساختند

ظهره وند همچنین تصریح کرد: ۹۰ درصد از انرژی های ایتالیا وارداتی می باشد که سهم انرژی در هزینه تمام شده هر کالا سهم بسیار بالایی است. بنابراین به دلیل وابستگی به واردات انرژی، کشور قدرت رقابتی خود را در تجارت خارجی از دست داده است.

سفیر پیشین ایران در رابطه با سوال خبرنگار بازار مبنی بر صنعت توریسم در سرزمین آثار تاریخی، هنری و معماری ناب و تاثیراتی که این صنعت طی سالها بر اقتصاد گذاشته است، گفت: مسئله صنعت توریسم که بسیاری فکر می‌کنند که محرک اقتصادی در این کشور می باشد سالهاست که به معضلی برای از بین بردن فرهنگ سنتی مردم تبدیل شده و این کشور به جریان توریسمی آلوده است که نه ‌تنها وضعیت را بهبود نبخشیده، بلکه موجب ایجاد تعارضات داخلی از جمله فرار نخبگان مانند خیلی از کشورهای در حال توسعه که نسل جوان و دورنمای کاری خود را در امریکا دیده و مشاهده می کنند، شده و به همین دلیل فرار مغزها صورت گرفته است.

 وی افزود: با اینکه ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را صنعت گردشگری تشکیل می دهد، اما این کشور علیرغم پتانسیل بسیار بالایی که در حوزه‌های علوم دارد نتوانسته خود را جمع و جور کند و این تعارضات فرهنگی موجب گسستن شمال و جنوب آن شده است.

ظهره وند خاطر نشان کرد: در جنبه‌های مختلف از جمله سیاست‌های کلان ملی ما شاهد یک افغانستان مدرن و پیشرفته در درون قاره اروپا هستیم به طوریکه مقامات ایتالیایی تصورشان این است که اگر اتحادیه اروپا خارج شوند، می‌توانند از این نابرابری که در بعضی از کشورهای اروپایی نیز مانند آلمان که توانست از اتحاد و شینگن بیشترین بهره اقتصادی را ببرد، استفاده کرده و پول ملی خود و جایگاه لازم را پیدا کنند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با مقایسه ایران و ایتالیا و در حالی که برخی کارشناسان اقتصادی در ایران معتقدند که حذف صفر از پول ملی به معنای شروع جنگ با تورم است. اجرای این طرح بار اقتصاد را سبک تر می کند و موجب کم شدن بار حسابداری ملی، صرفه جویی در کاغذ، وقت، چاپ، انرژی و هم‌چنین کنترل بهتر حساب ها می شود، اضافه کرد: نکته درس آموز از ایتالیا حذف سیاست چهار صفر از پول ملی آنها بوده است، یعنی همان بلایی که بر سر ایتالیایی ها در پیوستن به یورو آمد مشابه همان طرح در ایران نیز وجود دارد که خیلی ها به دنبالش هستند که این طرح را عملی کنند اما تا کنون کسی به این مسئله یعنی ایجاد نابرابری اقتصادی در سر در گم کردن مردم ایتالیا در سایه حذف چهار صفر و جایگزینی لیره با یورو اشاره نکرده است.

همان بلایی که بر سر ایتالیایی ها در پیوستن به یورو آمد مشابه همان طرح در ایران نیز وجود دارد که خیلی ها به دنبالش هستند که این طرح را عملی کنند اما تا کنون کسی به این مسئله یعنی ایجاد نابرابری اقتصادی در سر در گم کردن مردم ایتالیا در سایه حذف چهار صفر و جایگزینی لیره با یورو اشاره نکرده است

وی گفت: بسیاری در تلاشند تا همان تجربه و بلایی که در ایتالیا اتفاق افتاد، در ایران نیز رخ دهد و متوجه نیستند که با ایجاد طرح حذف صفر از پول چه معضلاتی برای نادار کردن مردم و تضعیف همیشگی و پایدار طبقه متوسط و ضعیف جامعه به نفع طبقات دارای ملک، ثروت و مالکیت شکل خواهند داد.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار در رابطه با ایتالیای کرونایی افزود: تمام مسائل ذکر شده به پیش از کرونا بر میگردد، کرونا در واقع نشان داد که زیر ساختهای کشور به  دلیل بی عدالتهای حاکم و نظام کاستی و طبقاتی که بین شمال و جنوب شکل گرفته، بخش عمده جامعه( طبقه متوسط) را بر روی نقطه سربه‌سر نگه داشته و این شرایط موجب شده که ایتالیا وقتی با بحرانی مانند کرونا روبرو می شود، آمادگی لازم برای ارائه خدمات به بدنه اجتماعی را به عکس آلمان که دارای اقتصاد اجتماعی می باشد، نداشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: این اقتصاد سرمایه داری و سرمایه‌هایی که بانک‌ها در ایتالیا دارند، موجب این مشکلات اقتصادی شده است.بانکها خود ورشکسته هستند و این ورشکستگی را به بدنه جامعه با گرفتن استقلال و کمک‌های مالی و حمایتی و در جهت حفظ و سراپا ماندن خود منتقل می‌کنند. در واقع از جیب مردم و به نفع سرمایه داران می‌گیرند تا خود زنده بمانند.

بانکهای ایتالیایی خود ورشکسته هستند و این ورشکستگی را به بدنه جامعه با گرفتن استقلال و کمک‌های مالی و حمایتی و در جهت حفظ و سراپا ماندن خود منتقل می‌کنند. در واقع از جیب مردم و به نفع سرمایه داران می‌گیرند تا خود زنده بمانند

وی تصریح کرد که این وضعیت موجب شد که وقتی کرونا در ایتالیا مشاهده شد، کشوری که با تمام توانایی‌های علمی و پزشکی و دانشی که دارد و در دنیا جزء پنج کشور اول دانش محور است، نتواند تامین بهداشتی را پشتیبانی کند و خدمات لازم را برای مردم فراهم آورد، اما با این وجود بسیار تلاش کرده و با تمام ضعف هایی که داشته از کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا بهتر عمل کرده و تا حدی توانسته کنترل اوضاع بحرانی کنونی را به دست گیرد.

سفیر پیشین در رابطه با شرایط پسا کرونا افزود: کرونا نظام بین الملل را به هم خواهد ریخت و اگر لوفت‌هانزا شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان و بزرگترین شرکت هواپیمایی این کشور به دلیل عدم انجام پروازها و محدودیت های پروازی بیش از روزانه یک میلیون یورو هزینه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که اگر به شرایط قبل از کرونا بخواهد برگردد پنج سال زمان می‌برد، شرکت هواپیمایی آلیتالیا بزرگترین ایرلاین ایتالیا سالهاست که ورشکسته می باشد.

ظهره وند در پایان گفتگوی خود اضافه کرد: بنابراین شرایط پس از کرونا و اینکه ایتالیا چه شرایطی خواهد داشت موجب حذف بخش‌های زیادی از اقتصاد خواهد شد. بخش‌های فولاد، اتومبیل و خودرو سازی در ایتالیا به دلیل اینکه جایگاه بین‌المللی خوبی داشته اند، می‌توانند زنده بمانند ولی بسیاری از بخش ها ناگزیر باید حذف شوند. بنابراین ما باید ببینیم که دوره حضور کرونا چقدر خواهد بود و اگر این دوره حدود هفت یا هشت ماه به طول انجامد، قطعا با ایتالیایی جدیدی مواجه خواهیم بود. بنابراین چیزی که ایتالیا به آن نیاز دارد، اصلاح عمیق ساختاری و داشتن برنامه‌ای منظم برای کاهش سطح بدهی‌های عمومی و رساندن آن به میزان معقول است.

کد خبر: ۲۰٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • JP ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
      1 0
      ایشان ۴ سال اونجا سفیر بوده یک جمله به ایتالیایی بگویند و یا نه اون باید آدم باهوش باشد انگلیسی بگویند بعدا ببینید با چه نابغه ای مصاحبه کرده اید