۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
وقتی سفره‌های معمولی با یک اتفاق «گوشتی»، یا لاکچری می‌شوند یا پر از خالی!
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

وقتی سفره‌های معمولی با یک اتفاق «گوشتی»، یا لاکچری می‌شوند یا پر از خالی!

سمنان- گوشت قرمز طی یک هفته اخیر با افزایش ۵۰ هزار تومانی، کیلویی ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان در بازارهای استان سمنان عرضه می‌شود این در حالی است که مردم نگران کوچک شدن سفره‌هایشان هستند.

بازار، گروه استان‌ها: گوشت قرمز گرم در بازارهای استان سمنان با افزایش شدید و ناگهانی قیمت روبرو شده است در حالی که در کمتر از ده روز قیمت این محصول از ۲۸۰ هزار تومان به ۳۵۰ و حتی ۳۷۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت این در حالی است که مسئولان منکر این قیمت ها شده و همیشه اذعان دارند که وضعیت تحت کنترل است و نگرانی وجود ندارد حال آنکه اتفاقاً بزرگترین نگرانی مردم از همین جمله مسئولان است که می گویند « همه چیز تحت کنترل است»

مشکل اما اینجا است که همه چیز تحت کنترل نیست چرا که نتوانسته اند بین تولید کننده گوشت یا همان دامدار و بازار مصرف یا همان مردم توازن برقرار کند مانند همان موضوعی که در گندم شاهد هستیم و لذا درگیر شرایط رکود تورمی شدید هستیم به این معنی که گوشت باید کیلوگرمی ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود تا دامدار سود کند اما باید زیر ۲۵۰ هزار تومان فروخته شود که مردم ضرر نکنند! این یک نوع شرایط آچمز را برای دولت پدید آورده که ماحصل اقتصاد دولتی و دولت بسیار بزرگ در نظام اقتصادی کشورمان است و ارتباطی هم چندان به دولت‌ها و نام‌ها و وزارتخانه‌ها ندارد.

نظارت‌ها تشدید می‌شود

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه همزمان با نزدیکی ماه رمضان و شب عید نظارت ها بر عرضه گوشت قرمز در سراسر استان تشدید می شود، گفت: مسئولان ستاد تنظیم بازار حتی اگر نیاز است بازرسانی را در درون فروشگاه ها و در زنجیره آخر عرضه نیز قرار دهند، باید عمل شود.

گوشت قرمز گرم در بازارهای استان سمنان با افزایش شدید و ناگهانی قیمت روبرو شده است

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه به مقدار نیاز و مصرف هر شهرستان باید سهمیه گوشت منجمد در نظر گرفته شود، ابراز کرد: اولویت و محوریت در عرضه گوشت قرمز باید اتاق اصناف هر شهرستان باشد لذا اتاق باید فهرست عرضه کنندگان را قبل از توزیع در اختیار اداره کل صمت قرار دهند.

وی با بیان اینکه مدیرکل دامپزشکی استان سمنان پیگیر تامین دام از خارج استان برای افزایش عرضه است تا شاهد افزایش قیمت نباشیم، افزود: به هر طریقی که شده می‌بایست این اقدام از سوی دامپزشکی صورت گیرد.

«گوشت» سفره‌ها را لاکچری کرد| الاکلنگ جیب خالی مردم و گرانی

نحوه توزیع گوشت در بازار

محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان روز گذشته در نشست تنظیم بازار استان با بیان اینکه گوشت قرمز فعلا در بازار توزیع نمی‌شود چرا که کل سهمیه استان ۴۵ تن گوشت بود که توزیع شده است، گفت: ۴۵ تن موجودی گوشت قرمز کنونی سازمان پشتیبانی دام استان برای هفته پایانی سال و ماه رمضان نگهداری شده است.

سخنگوی جهاد کشاورزی سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه برای مقابله با کمبود و افزایش قیمت ۱۵۶ تن گوشت قرمز در استان توزیع شده است، گفت: ۱۰۸ تن از این میزان، گوشت گوساله منجمد بوده است.

خدابخش عرب با بیان اینکه سیاست دولت برای تنظیم بازار گوشت در واقع عرضه و توزیع گوشت منجمد بود و در کنار آن نظارت ها را نیز تشدید کرد تا این گوشت توزیعی به جامعه هدف برسد، ابراز داشت: برای مقابله با کمبود و افزایش قیمت ۱۵۶ تن گوشت قرمز در استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه برای کنترل بازار طی ۲۰ روز اخیر ۱۰۸ تن گوشت گوساله منجمد و ۴۸ تن گوشت منجمد گوسفندی در بازار و عمدتاً فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های بزرگ استان سمنان عرضه کردیم، افزود: عرضه در این مرکز صورت می گیرد چرا که مردم بیشتر اقبال نسبت به خرید از این مراکز و فروشگاه ها دارند.

۴۵ تن ذخیره داریم

سخنگوی جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ۵۰ تن گوشت گوساله منجمد در استان ذخیره شده است، تاکید کرد: ۴۵ تن گوشت منجمد گوسفندی نیز در استان سمنان ذخیره شده و برای افزایش این ذخایر که بتوانیم شب عید و ماه رمضان را به خوبی پشتیبانی کنیم رایزنی‌هایی با تهران نیز صورت دادیم که بتوانیم این ذخیره‌ها را افزایش نیز دهیم.

گوشت قرمز فعلا در بازار توزیع نمی‌شود چرا که کل سهمیه استان ۴۵ تن گوشت بود که توزیع شده است

حضور میدانی خبرنگاران بازار در شهرهای شاهرود و سمنان نیز مبین تصدیق ادعای مردم است حتی یک قصابی نیز در این دو شهر پیدا نشد که گوشت گوساله و گوسفند را زیر کیلوگرمی ۳۵۰ هزار تومان بفروشد و گوشت شیشک به کیلوگرمی ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

ناصری فروشنده گوشت در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه گوشت از هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفت، بیان کرد: گوشت کیلوگرمی ۲۴۵ هزار تومان بود یکباره به ۲۷۰ و ۳۱۰ هزار تومان افزایش یافت و از روز شنبه گوشت خرید قصابی ها ۳۳۰ هزار تومان شد و امروز هم که ۳۵۰ هزار تومان فروخته می شود و تمام این اتفاقات در کمتر از ده روز رخ داده است.

به گفته این قصاب گوشت قرمز در ده روز از ۲۴۵ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داده است یعنی خیلی فراتر از دیگر اقلام اساسی مورد نیاز خانوار و این یک معنای روشن دارد و آن اینکه سیاست های تنظیم بازار دولت در بخش اقلام اساسی جواب نداده و نیازمند تغییرات است.

«گوشت» سفره‌ها را لاکچری کرد| الاکلنگ جیب خالی مردم و گرانی

مضرات دولت بزرگ

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مردم و دامدار و قصاب و ... نیستند که تورم ایجاد می کنند بلکه این دولت ها هستند که تورم درست می کنند، گفت: شرایط کنونی ملغمه ای از عدم توان مدیریتی درست بازار اقتصادی کشور است که البته ارتباطی به این دولت و آن دولت هم ندارد چرا که از اساس ما دچار بیماری اقتصاد دولتی هستیم.

محمد تقی رضوانی که کارشناس حوزه دام و کشاورزی است، می افزاید: دولت آنقدر بزرگ است که در تمام شئون کشور از پوست گوسفند تا دانشگاه فرزندان ما تصمیم گیری می کند لذا این مجموعه عریض و طویل یک جایی به دلیل عدم توان مدیریت خود، زمین گیر می شود و دیگر توان حل مسائل را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت کار را برای تولید کننده گوشت یا همان دامدار آنقدر دشوار کرده که اگر گوشت کیلوگرمی ۵۰۰ هزار تومان شود تازه دامداری دارای صرفه اقتصادی است اما از سوی دیگر مردم گوشت را همین حالا هم با دشواری تهیه می کنند، افزود: این معضل درباره گندم هم وجود دارد هزینه تولید گندم ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است اما دولت نمی تواند بیش از ۱۴ هزار تومان خریداری کند چرا که نان گران می شود

گوشت از هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفت

باید دید که آیا سیاست های دولتی دست آخر جواب می دهند تا شرایط بازار گوشت قرمز کمی تناسب پیدا کند؟ از سوی دیگر متاسفانه دولت به محضی اینکه گفته می شود گوشت گران شده، گوشت یخ زده در بازار توزیع می کند اما کسی نمی گوید که این گوشت ها مورد استفاده ده درصد مردم هم نیست لذا دولت باید گوشت را در قصابی ها اصلاح کند نه در فروشگاه های زنجیره ای زیرا مردمی برای خرید گوشت به قصابی می روند!

کد خبر: ۲۰۷٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha