۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
گلخانه ای به وسعت یک استان؛ سطح گلخانه های کردستان ۲۰۰ هکتار می شود
بازار گزارش می دهد؛

گلخانه ای به وسعت یک استان؛ سطح گلخانه های کردستان ۲۰۰ هکتار می شود

سنندج – استان کردستان به دلیل شرایط مساعد جغرافیایی و همچنین در اختیار داشتن نیروی متخصص و توانمند یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه توسعه کشت گلخانه ای به شمار می رود.

خبرگزاری بازار – گروه استانها: استان کردستان یکی از استانهای مستعد کشور در بخش کشاورزی به شمار می رود و به همین دلیل علیرغم کمبودها و محدودیت های مختلف، کشاورزی سهم زیادی در تولید و اشتغال این استان را بر عهده دارد.

کشت گلخانه ای به دلیل بهره اقتصادی بالا یکی از ظرفیت های مهم در مسیر توسعه بخش کشاورزی و رونق اشتغال و تولید است و به همین دلیل طی سالهای اخیر اقدامات مختلفی در این راستا در استان کردستان صورت گرفته ولی این اقدامات متناسب با ظرفیت و استعداهای بالای استان نبوده است.

از ابتدای سال جاری توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یکی از برنامه های محوری در دستور جهاد کشاورزی استان کردستان قرار گرفته و در همین راستا با محوریت توسعه گلخانه های با مقیاس کوچک تسهیلات ویژه ای در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.

توسعه کشت گلخانه ای باعث می شود که نیاز به واردات محصولات کشاورزی در استان کردستان در چهار فصل کاهش پیدا کرده و ضمن اینکه زمینه برای صادرات محصولات تولیدی به دیگر استانها و حتی خارج از کشور نیز فراهم شود.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی کردستان در حال حاضر بیشترین میزان تولیدات گلخانه ای در این استان مربوط به محصولاتی از جمله خیار، توت فرنگی، گوجه فرنگی، گیاهان زینتی است و زمینه برای افزایش میزان تولیدات در سایر محصولات نیز فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های استان در زمینه کشت گلخانه ای، بیان کرد: در حالی که کشت گلخانه بهره زیادی برای استان دارد ولی متاسفانه در گذشته از این ظرفیت مهم به خوبی بهره برداری نشده است ولی از ابتدای سال جاری برنامه ریزی ویژه ای در راستای توسعه و تقویت هر چه بهتر این بخش صورت گرفته و فعالیت های خوبی نیز آغاز شده است.

تولید سالانه ۶۸۰۰ تن محصولات گلخانه ای در کردستان

پیمان اسکندری ادامه داد: با توجه به شناسایی ظرفیت های استان، توسعه کشت گلخانه ای در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا تسهیلات ویژه ای نیز به متقاضیان این بخش پرداخت می شود و به همین دلیل ما در سازمان از تمامی ظرفیت های در اختیار خود برای رونق این بخش بهره برداری خواهیم کرد.

کردستان مستعد کشت گلخانه ای| سطح گلخانه های کردستان ۲۰۰ هکتار می شود

وی از تولید سالانه شش هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات گلخانه ای در استان کردستان خبر داد و افزود: در حال حاضر این میزان محصول از ۳۷ هکتار سطح گلخانه برداشت می شود و ما پیش بینی می کنیم که تا سال آینده این میزان دوبرابر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: برنامه ریزی سازمان برای چهار سال آینده این است که سطح کشت گلخانه ای کردستان به ۲۰۰ هکتار برسد که در صورت دستیابی به این مهم، دو بخش تولید و اشتغال در استان با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی به بازار مناسب محصولات کشاورزی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر بازارهای داخلی نزدیک کردستان به بازار اقلیم کشور عراق و وجود مرزهای بانه و مریوان امکان صادرات این محصولات را فراهم می کند.

هر چند که بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که تسهیلات سازمان جهاد کشاورزی کردستان رضایت سرمایه گذاران توسعه کشت گلخانه ای را به دنبال داشت است، ولی هماهنگی سایر ادارات و سازمان های مسئلول و همچنین تامین خدمات مورد نیاز از دیگر مطالبات فعالان این بخش است.

تامین منابع آبی پایدار مهمترین نیاز توسعه محصولات گلخانه ای است

در همین راستا علیرضا عباس نژاد از سرمایه گذاران احداث گلخانه در استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شناسایی زمین، تامین منابع آبی پایدار و دسترسی به خدمات مورد نیاز در سایر بخش ها از جمله تامین برق، گاز و مسائلی از این دست ار جمله مهمترین نیازها برای احداث گلخانه است.

وی با بیان اینکه در حوزه تسهیلات سازمان جهاد کشاورزی کمک های خوبی انجام می دهد، افزود: خوشبختانه همکاری و تعامل خوبی از سوی سازمان جهاد کشاورزی با سرمایه گذار وجود دارد ولی مباحث مربوط به استعلام های سایر ادارات تا حدودی طولانی و زمان بر است که انتظار می رود در این راستا نیز تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود.

این سرمایه گذار بخش کشاورزی با اشاره به صادرات محصولات تولیدی خود به سایر استانهای کشور و همچنین اقلیم کشور عراق، بیان کرد: خوشبختانه هم در بازار داخل و هم در حوزه صادرات محصولات ما خریدار دارد و به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای توسعه فضای گلخانه ای در اختیار هستیم.

کردستان مستعد کشت گلخانه ای| سطح گلخانه های کردستان ۲۰۰ هکتار می شود

وی خواستار افزایش حمایت های صادراتی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی شد و بیان کرد: در این بخش نیز نیازمند همکاری و حمایت های بیشتر از سوی مدیران و مسئولان استان هستیم و انتظار می رود که مسئولان مشکلات این بخش را نیز به صورت ویزه رفع کنند.

افزایش حمایت های همه ادارات و سازمان های دولتی استان کردستان در زمینه تسهیل در صدور مجوزهای مورد نیاز، تامین نیازهای خدماتی واحدهای گلخانه ای، تامین آب پایدار و همچنین فراهم کردن شرایط برای عرضه مستقیم محصولات تولیدی از جمله مهمترین نیازها برای توسعه این بخش به شمار می رود.

توسعه بخش کشاورزی با در اولویت قراردادن کشت های گلخانه ای یکی از نیازهای لازم و ضروری در استان کردستان است، توسعه این بخش می تواند عدم توسعه در سایر بخش های صنعتی را به خوبی جبران کرده و به دلیل در دسترس بودن بازار اقلیم عراق زمینه برای رشد صادرات را نیز فراهم کند.

کد خبر: ۲۰۷٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 1
      چرا باید قبل از گرفتن مجوز گلخانه جواز چاه آب داشته باشیم؟